– Reklame som havner i Facebook-brukeres newsfeed oppleves av mange som spam. Men på grunn av de sosiale medienes tekniske innretning er det tvil om slike uanmodete reklamehenvendelser er omfattet av definisjonen av elektronisk post, og dermed om de er omfattet av spamforbudet, skriver Forbrukerombud Gry Nergård på det statlige organets nettsider.
Ombudene i Norge, Danmark og Sverige har sendt brev om denne saken til EU-kommissær John Dalli, der de ber EU-kommisjonen om å drøfte hvorvidt reklame i newsfeeden skal klassifiseres som spam.
Brevet i sin helhet kan du lese her.
- Les også: Facebook intensiverer reklamebruken
Har felt Apple
Forbrukerombudet har tidligere felt mektige Apple i saken om kopisperre på musikk solgt i iTunes. Nå er det nok enn internetthval som er på andre siden av banen.
- Les også: Forbrukerombudet – iTunes: 1–0
Per i dag er lovverket slik at reklame via elektronisk post, for eksempel e-post og sms, krever at mottakeren på forhånd må samtykke til å motta reklame fra avsenderen.
– Selv om en Facebook-bruker opplever at han eller hun får tilsendt markedsføringsbudskap via elektronisk post, bestrider Facebook at henvendelsene rent faktisk sendes til brukeren, skriver forbrukerombudet.
Trenger ny definisjon
I første omgang er forbrukerombudet på jakt etter en ny definisjon av hva elektronisk post er.
Siden nettet stadig er i utvikling fryktes det at det gamle regelverket ikke lenger holder mål.
– De nordiske forbrukerombudene har derfor orientert EU-kommissær John Dalli, som er kommissær for helse- og forbrukerpolitikk, om at definisjonen av elektronisk post trolig ikke lengre er oppdatert etter den tekniske utviklingen, forklares det.