Hopp til innhold

Kvinnelige skuespillere tjener minst

Mannlige norske skuespillere tjener nesten 50 prosent mer enn sine kvinnelige kolleger. – En form for kvotering må til, mener Skuespillerforbundet.

Video Kvinner er lønnstaperne i norsk film

VIDEO: Få og små roller for kvinner får mye av skylden for lønnsforskjellene blant norske skuespillere. Her Synnøve Macody Lund og Aksel Hennie i filmen «Hodejegerne». Se Dagsrevyens reportasje. Intervjuobjekter Hauk Heyerdahl (leder i Norsk skuespillerforbund), Nina Refseth (direktør i Norsk filminstitutt) og skuespiller Anneke von der Lippe.

Medlemsundersøkelsen i Norsk skuespillerforbund fra 2008 fortalte at menn har 48 prosent høyere bruttoinntekt enn kvinner.

Foreløpige tall fra en tilsvarende undersøkelse gjort i sommer viser små endringer i lønnsforholdene de siste tre årene.

– Film er en demokratisk kunstform som blir sett av alle. Det er merkelig at først og fremst mannen blir hørt, sier Hauk Heyerdahl, leder i Norsk skuespillerforbund.

Hauk Heyerdahl

Hauk Heyerdahl vil kvotere inn kvinner i norske filmer for å utjevne lønnsforskjellene mellom kvinnelige og mannlige skuespillere.

Foto: Henrik Myhr Nielsen / NRK

Nina Refseth

Filmdirektør Nina Refseth mener kvotering av kvinnelige hovedrolleinnehavere vil bryte med den kunsteriske friheten.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX
Agnete Haaland

Agnete Haaland er skuffet over den norske statens likestillingspolitikk på filmfronten.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix
Roger Solheim

Statssekretær Roger Solheim sier regjeringen vil ha flere kvinner i norsk film, men er sparsommelig med virkemidlene for å nå målet.

Foto: Holm,Morten, Morten Holm / SCANPIX

Ønsker kvotering

Heyerdahl sier flere og større roller for menn i norske filmer skjuler seg bak tallene, og ønsker å kvotere inn kvinner i store roller i norske filmer for å jevne ut lønnsforskjellene.

– Jeg tror vi må foreta en form for kvotering. Man kan for eksempel gi mer i etterhåndsstøtte til filmer med kvinnelig hovedrolle, eller holde igjen produksjonsmidler til den type prosjekter kommer opp, sier han.

Etterhåndsstøtte er penger filmprodusenter kan få utbetalt om en film trekker flere enn 10.000 mennesker til kinosalene.

I dag har regjeringen som målsetting at 40 prosent av offentlige tilskuddsmidler til filmer skal gå til produksjoner der kvinner innehar nøkkelrollene regissør, manusforfatter og produsent.

– Vi mener kvinnelig hovedrolle også bør inngå i en slik nøkkelposisjon. Forskjellene er så dramatiske, sier Heyerdahl.

– Ødelegger kunsterisk frihet

Norsk filminstitutt er Statens forvaltningsorgan på filmområdet, og deler årlig ut over 300 millioner kroner i tilskuddsmidler til norsk film.

Direktør Nina Refseth tror ikke kvotering er veien å gå for å få inn kvinner i større roller – og dermed utjevne lønnsforskjellene.

– Vi har tatt flere runder på dette, og ønsker ikke å gå inn på det området. Grunnen er at det er en del av den kunstneriske friheten til produsent, regissør og manusforfatter: Hva skal filmen handle om? Hvis et statlig forvaltningsorgan skal regulere dét synes vi det går for langt, sier Refseth.

Hun legger til at initativet til slike endringer bør komme fra miljøet selv, og ikke påtvinges med makt ovenfra.

Skuffet over Norge

Agnete Haaland, leder for den internasjonale skuespillerføderasjonen FIA og tidligere leder for Norsk skuespillerforbund, er uenig med Refseth.

– Kunstnerisk frihet for hvem? Talent er likt fordelt på kjønnene. Det er noe galt hvis det er så skjev fordeling mellom hvem som har regi, manus, produsentrolle og hovedroller, sier hun.

Hun er skuffet over Norge, som hun mener ellers er et foregangsland innen likestilling.

– Internasjonalt er det et stort problem at det er flere jobber for menn enn kvinner på film, men i Norge hvor vi har en stat med sterke virkemidler og vilje til å likestille er det oppsiktsvekkende at vi ikke får gjort noe med denne ubalansen, sier FIA-lederen.

Regjeringen sier det er et mål med flere kvinner i nøkkelposisjoner i norsk film, men at de ikke vil ta i bruk hardere virkemidler enn i dag.

– Se på «Få meg på, for faen». En mann kunne ikke laget en sånn film. Vi får bedre historier på film hvis vi har jevnere kjønnsbalanse. Men hvordan vi skal få det enda bedre får vi komme tilbake til, sier statssekretær Roger Solheim (Ap) i Kulturdepartementet.

Hør Haaland og Solheim i debatt i Kulturnytt:

Kulturstrøm

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP
  • Forfatteren Paul Auster er død

    Forfatteren Paul Auster er død, 77 år gammel, melder New York Times.

    Den svært produktive forfatteren ble beskrevet som en «litterær superstjerne». Han ble kjent på 1980-tallet med sin postmodernistiske gjenopplivingen av noir-romanen.

    Forfatteren var for nordmenn mest kjent for New York-trilogien, «Moon Palace» og «Brooklyns dårskap». Bøkene kom ut i henholdsvis 1985-1987, 1989 og 2005. Auster skrev også dikt, essays og filmmanus, blant annet.

    Han døde i sitt hjem i Brooklyn, etter komplikasjoner i forbindelse med lungekreft.

    Auster giftet seg i 1981 med norskættede Siri Hustvedt, som også er forfatter. Paret har vært på flere turer til Norge og har også deltatt på Aschehougs hagefest sammen.

     Paul Auster fotografert i 2011. Han har grått hår, gredd tilbake, mørk frakk og skjorte. Han ser bestemt, men vennlig inn i kameraet.
    Foto: BOB STRONG / Reuters