Hopp til innhold

– De vil slite med å lykkes

Starbucks ønsker å etablere seg i Norge. – De vil ikke lykkes på gateplan, tror kaféforsker.

Starbucks Coffee shop at Tyson's Corner mall in McLean, Virginia

Kaffegiganten Starbucks satser på Norge. Her en filial i et kjøpesenter i Virginia, USA.

Foto: PAUL J. RICHARDS / Afp

Innen 2014 skal den amerikanske kafékjeden Starbucks starte virksomhet i Norge.

I starten vil kjeden etablere seg ved trafikknutepunkter, men etter hvert ønsker den å åpne ordinære kaffebarer i Oslo.

Det skriver Dagens Næringsliv i dag.

– Vi er godt kjent med det skandinaviske markedet. Vi skal definitivt inn på det norske. Sannsynligheten er svært stor for at vi kommer innen tre år, sier kommunikasjonsdirektør Carole Pucik ved Starbucks' europeiske hovedkontor til avisen.

– De vil slite

Erling Dokk Holm

«Kaffedoktor» Erling Dokk Holm disputerte i fjor med avhandlingen «Coffee and the City. Towards a soft Urbanity».

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Samfunnsforsker Erling Dokk Holm ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo har skrevet doktorgrad om kaffebarkulturen .

Han er skeptisk til at den amerikanske kaffegiganten vil lykkes i Norge.

– Starbucks vil slite hvis de ønsker å gå inn på gateplan i Oslo, Bergen og Trondheim. De beste lokalene er allerede tatt, og Starbucks serverer dårligere kaffe enn de ledende norske kaffebarene som Kaffebrenneriet og Stockfleths, sier Dokk Holm til NRK.no.

Dokk Holm mener at de eneste stedene kjeden kan være konkurransedyktig er inne på kjøpesentre eller flyplasser.

– De kan godt konkurrere mot kafeer som Upper Crust på Gardermoen eller hybridkiosker som Deli de Luca inne på et kjøpesenter, men de må jobbe hardt for å lykkes i konkurranse med de beste norske kaffebarene, sier han.

Forhandlinger i 2002

Jens Ulltveit-Moe

Finansmann Jens Ulltveit-Moe var tidlig på 2000-tallet i dialog med Starbucks.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Starbucks

Tre av fire nordmenn kjenner til merkevaren Starbucks.

Foto: Joe Skippet / Scanpix/Reuters

Starbucks er verdens største kaffekjede, med 16.700 utsalg i over 50 land. Selskapet omsatte for nesten ti milliarder dollar i 2009.

– De er flinke til å tilpasse kaffesmakene det lokale markedet, og servere kaffe raskt til folk i farta, sier Dokk Holm som forklaring på kjedens suksess.

I 2002 var skipsfartsmilliardær og daværende NHO-president Jens Ulltveit-Moe i forhandlinger om å bringe kjeden til Norge.

Satsingen ble derimot stoppet, da Ulltveit-Moes selskap Umoe Catering fant ut at det ikke ville bli lønnsomt.

Nordmenn kjenner merkevaren

Kjedens nye undersøkelser i det norske markedet viser at 75 prosent av befolkningen kjenner navnet og logoen, og Starbucks har 50.000 norske fans på Facebook.

Dokk Holm tror vår entusiasme rundt kjeden vil dale hvis den åpner filialer i Norge.

– Kaffe er noe eksotisk, og en duft av den store verden. Det å besøke en Starbucks har symbolisert at man er en vellykket deltaker i globaliseringen. Den fascinasjonen forsvinner hvis vi kan få samme opplevelse her hjemme, sier samfunnsforskeren.

Carole Pucik tror imidlertid at Norge er klar for Starbucks, og avviser at satsingen kommer for sent.

– Absolutt ikke. Det er fortsatt store muligheter i Norge, sier kommunikasjonsdirektøren til Dagens Næringsliv.

Offensive planer

I februar 2008 annonserte Starbucks planer om å åpne 10.000 nye utsalg utenfor USA i løpet av fire år.

I den forbindelse ble kjeden tema i P2-programmet Radioselskapet. Hør den USA-baserte statsviteren Hilde Restad fortelle historien om Starbucks i samtale med programleder Nina Stensrud Martin:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Tror du Starbucks vil lykkes i Norge? Si din mening!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters