Hopp til innhold

Norsk øl i verdenstoppen

Mikrobryggeriet Nøgne Ø fra Grimstad gikk helt til topps i en av verdens største ølkonkurranser. – En stor anerkjennelse, sier bryggeriets gründer.

Norsk øl er populært

Australia har fått øynene opp for norsk øl som får topplassering i en internasjonal ølkonkurranse.

Foto: Joseloya, Flickr

Nøgne Ø markerte seg tungt på International Beer Awards i Australia og tok med seg pris for både beste mikrobryggeri og beste øl.

Les: Amerikanerne elsker norsk øl

Les: Lokalt øl til topps

Grunnlegger og sjefsbrygger Kjetil Jikiun, er svært godt fornøyd med å gjøre seg bemerket på verdens nest største ølkonkurranse.

– Vi sendte inn seks produkter og av de fikk vi to gull og to sølv, noe som førte til seier for beste øltype. Men jeg er kanskje mest fornøyd med å vinne pris for beste bryggeri. Det er en anerkjennelse for alle som jobber her, så dette setter vi høyt, sier ølgründeren til NRK.no.

Satser på Norge

Øl fra Nøgne Ø eksporteres i dag til 13 land. Selv om prisen vil åpne nye dører for eksport, er det markedet i Norge som først og fremst står i fokus for det lille bryggeriet i Grimstad.

– Importøren i Australia ringte i går og fortalte at pågangen alt er i ferd med å øke, så vi kommer til å sende av gårde så mye vi kan. Men vi er et lite bryggeri der alt brygges for hånd, så det er begrensede muligheter for hvor mye vi kan eksportere i løpet av kort tid.

– Vi skal ikke vokse raskere enn vi klarer å håndtere og det er noe av grunnen til at en ytterligere etablering i Norge er det viktigste for oss akkurat nå.

Hemmeligheten bak suksessen

Norsk øl har ikke tradisjon for å gjøre seg spesielt bemerket i utlandet. Jikiun avslører at det ikke lønner seg å ta snarveier når man skal brygge verdens beste øl.

– Det vi har gjort riktig, tror jeg er at vi bruker gode råvarer, vi er tro mot vårt eget smaksutrykk, vi har en tydelighet med produktene og vi setter ølets integritet i sentrum.

– Vi gjør ikke produskjonen på den enkleste måten, men vi gjør den på måten vi mener er best for ølet, avslutter øleksperten fra Grimstad.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters