Amerikanerne elsker norsk øl

Norsk øl fra mikrobryggeri hanket inn andreplassen i stor, amerikansk ølkåring.

Øl fra Nøgne Ø

Washington Posts ekspertpanel elsket alevarianten til Grimstadbryggeriet Nøgne Ø.

Foto: Nøgne Ø

Nøgne Ø Pale Ale

Dette er ølet som begeistrer amerikanske struper.

Foto: Nøgne Ø
Homer Simpson

Whoohoo…BEER! Gjennomsnittsamerikaneren Homer Simpsons favorittøl er det fiktive ølmerket Duff, en parodi på et stereotypt, masseprodusert amerikansk øl.

Storavisen Washington Post offentliggjorde i dag hvilke øl som stakk av med pallplass i avisens årlige øltest, «Beer Madness».

På andreplass finner vi en øl av typen pale ale fra det lille norske mikrobryggeriet Nøgne Ø.

Les også: Vi drikker mindre ute på byen

– Hva, havnet vi på andreplass? Så gledelig å høre, er beskjeden fra brygger Rolf Tore Vik ved Grimstadbryggeriet Nøgne Ø når NRK.no slår på tråden.

32 øltyper fra 22 forskjellige land ble testet i det avisen omtaler som «en jakt på gjennomsnittsmannens favorittøl».

Leserne kunne sende inn sms og stemme på utvalgte øltyper, men den endelige avgjørelsen ble tatt av en ekspertjury

Samuel Smith Oatmeal Stout fra britiske Samuel Smith Old Brewery stakk av med gullplassen.

Ifølge Washington Post tapte Nøgne Øs alevariant til den britiske stouten med hårfin margin.

SAS-pilot bak ølet

Bak det vesle mikrobryggeriet Nøgne Ø står den mangeårige SAS-piloten Kjetil Jikiun.

I løpet av sine mange turer til USA gjennom jobben, fikk nordmannen smaken på amerikansk, mikrobrygget øl. I 2002 stiftet han Nøgne Ø, som i dag først og fremst brygger øl for eksport.

– Vi brygger mellom 270 og 280 000 liter øl i året. Rundt 70 prosent av dette selges til utlandet, forteller Vik til NRK.no.

Det lille bryggeriet produserer ikke lagerøl, men ale, som er upasteurisert og ufiltrert øl av overgjæret type.

– Over 90 prosent av ølet som konsumeres i Norge i dag er pils, som tilhører kategorien undergjæret lagerøl. Men vi opplever at interessen for den type øl som vi brygger, er stigende. Pila går oppover, forteller Vik.

Les også: Russ smuglet øl i båt fra Sverige

«Beer geeks» skriver om ølet

Grimstadbryggeriet bruker nesten ikke en krone på markedsføring, men innrømmer at det går med mye tid på å reise rundt på puber for å presentere ølet til innkjøpere.

– Vi er heldige og får en del reklame gratis. Såklate beer geeks skriver om ølet vårt på ulike nettforum, og så får vi jo en del omtale gjennom tester som denne, forklarer Vik.

Reklame for alkoholholdig drikke på over 2,5 prosent har vært forbudt i Norge siden 1975. I 1998 skjerpet man lovgivningen ytterligere og innlemmet lettøl i reklameforbudet.

Amerika er mer enn Budweiser

Jon Hylje Mortensen, forfatter av boka «Den komplette guiden til norsk øl», kjenner godt til Nøgne Øs assortement.

Han kaller Nøgne Ø-ale'n som havnet på sølvplassen i Washigton Post-konkurransen for et «typeriktig, kraftig øl med mye smak».

Les også: Radioresepsjonens Internasjonale Øltest

– En del av pale-variantene Nøgne Ø lager er ganske amerikanske i stilen, også denne. Blant annet bruker de mer aromahumle, noe som er typisk for mange amerikanske ølsorter.

– Mange setter likhetstegn mellom Budweiser og «typisk» amerikansk øl?

– Jo, men selv om pissøl som Budweiser er det som selger mest i volum, må vi huske på at USA er det landet som har flest mikrobryggerier i verden. Og der brygger man helt andre typer øl, sier Hylje Mortensen.

Mikrobryggeribransje i vekst

Siden Hylje Mortensen lanserte ølboken sin sammen med medforfatter og ølkjenner Vidar Johnsen i fjor, har det poppet opp rundt ti nye mikrobryggerier i Norge.

– Vi er en liten bransje i vekst, omtrent som en ekspanderende familie. Vi hjelper og støtter hverandre, forteller Nøgne Ø-brygger Rof Tore Vik.

Kulturstrøm