Hopp til innhold

Den fantastiske historien om Benjamin Button (4)

”Den fantastiske historien om Benjamin Button” heter ”The curious case of Benjamin Button” på engelsk. Og historien er mer merkverdig enn fantastisk.

Brad Pitt og Cate Blanchett i "Den fantastiske historien om Benjamin Button".
Foto: Foto/Copyright: Warner Bros./Sandrew Metronome / Photo Credit: Merrick Morton

Men resultatet er en severdig og publikumsvennlig film fra regissør David Fincher, kjent for mørkere og bedre filmer. Denne har mer enn ett likhetstrekk med en annen publikumsfavoritt, ”Forrest Gump”, og er en hjertevarm film som ikke har til hensikt å sette deg på de store prøvene. Denne filmen er pen, men ikke dyp.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Vokser seg yngre

En spesiell baby blir født i 1918. Han eldes baklengs, det vil si at han blir født i vanlig størrelse, men med en gammel manns fysikk, og vokser seg stadig yngre og sprekere.

Benjamin (Brad Pitt) blir satt på et gamlehjem, der han forelsker seg i Daisy, barnebarnet til en av beboerne (spilt som voksen av Cate Blanchett). Men den fysiske aldersforskjellen i begynnelsen gjør kjærligheten umulig.

Deres veier skilles når Benjamin endelig drar for å oppdage verden, men ikke for godt.

Sympatisk og tidvis episk

Dette er en sympatisk og tidvis episk historie om vanskelig kjærlighet og livets store spørsmål, men samtidig en skildring av utviklingen i det amerikanske samfunnet på 1900-tallet. Det handler om en hardt arbeidende mann, som jakter på lykken i livet, mens hans store kjærlighet beveger seg gjennom alternative kulturelle strømninger.

Dette ligner mye på "Forrest Gump" fra 1994, og det er samme manusforfatter som står bak. Eric Roth har til og med byttet ut den gjentatte Gump-setningen ”You never know what you’re gonna get” med ”You never know what’s coming for you”. Alt på overflaten er veldig stort, flott og vakkert, men pirker du litt, finner du lite.

Godt sminket Pitt og Blanchett

Filmens utseende bærer preg av David Finchers fokus på detaljer. Det som imponerer mest er hvordan Brad Pitt og Cate Blanchett blir sminket både gamle og unge. Effekten er mildt sagt sjokkerende god, i den forstand at det ser 100% naturlig ut, enten de er 20 eller 80 år.

Det er viktig for at vi skal kjøpe den bisarre historien. At den skal føles ekte. Pitt som gammel mann med en 7-årings nysgjerrighet er veldig sjarmerende, som verdens snilleste bestefar. Blanchett som gammel dame er også mesterlig prestert, full av anger over tapte muligheter.

Finchers mest publikumsvennlige

David Fincher har gitt oss herlige mørke filmer som ”Se7en”, ”Fight Club” og ”Zodiac”. ”Den fantastiske historien om Benjamin Button” er hans mest publikumsvennlige til dags dato, og det er lett å like dette, selv om jeg føler den burde rørt meg mer enn den gjør.

Fincher går etter tårene, men får dem ikke. Hadde historien forsøkt å nå dypere følelsesmessige lag, kunne det vært annerledes. Filmen er altså full av visuelle vidundere og gode rolleprestasjoner, og det holder i denne omgangen.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters