Prestisjeprosjektet «Peer Gynt» har urpremiere ved Operaen i Oslo lørdag, men flere i ensemblet har fryktet at premieren i verste fall må utsettes på grunn av tidsnød.
Operasjef Per Boye Hansen bestilte verket fra den estiske komponisten Jüri Reinvere i mai 2012.
Han fikk dermed to og et halvt år på seg til å omskrive Ibsens verk til en samtidsopera.
Leveransen av notene har blitt utsatt, og tenor Øystein Wiik uttalte i går at operasjefen ikke kan ha hatt kontroll over situasjonen.
Nå slår operasjefen tilbake mot kritikerne.
– Aldri snakk om utsettelse
– Det virker som om kritikerne tror at det allerede har oppstått en krise, at vi har kommet på etterskudd og at hele oppsetningen er i fare. Det er overhodet ikke tilfelle. Vi er faktisk i veldig god rute, sa Per Boye Hansen da han gjestet NRK Kulturnytt i morges.
– Har du noen gang i løpet av denne prosessen vurdert å utsette premieren?
– Vi har hatt hatt en kontinuerlig evaluering av situasjonen, men det var aldri snakk om å utsette premieren, Vi fant alltid løsninger underveis, svarer Hansen.
- KOMMENTAR: «Peer, du stresser»
Kaller situasjonen «kritisk»
Som følge av den korte forberedelsestiden, har ensemblet fått notene til operaen langt senere enn hva som er vanlig.
Orkesteret mottok sågar notene til siste halvdel av operaen så sent som 11. november, altså kun litt over to uker før premieren.
Per Boye Hansen innrømmer at dette skapte problemer. Operasjefen kaller situasjonen som oppsto da «kritisk».
– Men den kritiske situasjonen som oppsto for en ukes tid siden ble avverget. Vi taklet den situasjonen først og fremst fordi vi har noen fantastiske orkestermusikere og en musikksjef som tok ansvar. Vi klarte å forandre på prøveopplegget og gjorde noen gruppeprøver over til orkesterprøver. Nå, en uke senere, kan si at vi er i absolutt god rute, sier han.
Saken fortsetter etter bildene fra prøvene til «Peer Gynt».
– Selve operaen har vært ferdig lenge
Komponistforeningen bruker fem år som veiledende tid fra bestilling av en nyskrevet opera til urpremieren.
Per Boye Hansen har altså halvert denne i tilfellet «Peer Gynt».
– Heldigvis er det flott at vi av og til går utenom Komponistforeningens standard. Reinvere brukte ett år og to måneder på operaen han skrev før «Peer Gynt», og da jeg snakket med ham for to og et halvt år siden hadde vi begge rimelig grunn til å tro at vi kom i mål, sier Hansen.
Komponist Jüri Reinveres forrige og eneste opera «Utrenskning», basert på Sofi Oksanens roman, hadde premiere i april 2012. Like etter det begynte arbeidet med «Peer Gynt».
– Det viktige er å poengtere at Reinvere faktisk har skrevet og levert den operaen han ønsket å skrive. Han ble ferdig med verket, sier Per Boye Hansen, og legger til:
– Vi hadde tekniske komplikasjoner når det gjelder notematerialet, men selve operaen har vært ferdig for lenge siden. Det er ikke sånn at vi nå er i en situasjon hvor vi rasker sammen det vi har og forsøker å bli ferdig.
Kansellert for fjernsyn og kino
Operaen hadde også planer om å fjernsynsprodusere forestillingen 18. januar, sende den på NRK1 og direktestrømme den til kinosaler i hele Norden.
Dessuten ble forestillingen 2. januar kansellert.
– Forestillingen 2. janar ble avlyst og kino- og dvd-planene ble lagt på is. Det er ikke bare noteleveransen som har vært problematisk, Hansen?
– Vi hadde ambisjoner om tv-overføring. Det pleide NRK å produsere, men de har ikke ressurser lenger og vi ble dermed avhengig av finansiering som vi ikke klarte å skaffe, sier Per Boye Hansen.
– Når det gjelder den kansellerte forestillingen, gjorde vi dette etter en rutinemessig samtale med markedsavdelingen. Vi studerte forhåndssalget fra romjula og så at det var vanskelig å finne publikum, så vi slo to forestillinger sammen til én, fortsetter han.
– Atten ledige seter
Ensemblet har siste orkester- og sceneprøve i kveld, hovedprøve tirsdag og generalprøve onsdag.
Lørdag er det så urpremiere på «Peer Gynt» i samtidsdrakt, signert Jüri Reinvere.
– Premieren lørdag er ennå ikke utsolgt, så vi på operaens nettsider i morges?
– Jo, nå er den det! Det er bare atten ledige plasser nå, så hvis noen vil ha billetter må de skynde seg, kontrer operasjefen.
– Til slutt: Har du i denne prosessen vært borti grensene for hvor dristig du bør være som operasjef?
– Jeg håper i hvert fall at jeg har mot som operasjef. Man må vise seg ansvarlig overfor sangerne, orkestermusikerne og alle på scenen og gi dem rammebetingelser som de kan leve med. Trygghet og dristighet må balanseres, avslutter han.
Hør Per Boye Hansen i Kulturnytt:
LES OGSÅ: