– Finanskrisen er nåtidens store drama som utspiller seg veldig nær oss. Teateret og kunsten har i veldig liten grad interessert seg for selvmordsbølgen i kjølvannet av krisen, sier regissøren, Tore Vagn Lid.
Det har han gjort noe med, torsdag er det urpremiere på «Kill them all!» på Nationaltheatrets amfiscene.
Vil tett på
Hvorfor bruker du videoer av virkelige selvmord i forestillingen?
– Det gjør jeg for å komme tett på. Dette er virkelige hendelser, ikke abstraksjoner. Men det gjøres på en slik måte at ingen enkeltmennesker kan identifiseres.
Videoene er med på å gi et innblikk i et drama som jeg tror vil prege oss de neste tiårene, sier regissøren.
Et sørgespill
Han kaller «Kill them all!» for et sørgespill. Men det er ikke et ekte spill.
Spillerne er musikerne og skuespillerne i scenerommet, brikkene er virkelige personer fra dagens og morgendagens Europa.
Et eksempel på brikke:
- Evighetsstudenten
- Fra syd
- Middelklassebakgrunn
- Student i litteratur og filosofi
- Har lært seg norsk for å kunne lese Henrik Ibsen på originalspråket
- Død: 2012
Spillereglene avdekkes etter hvert, spillerne tvinges til å spille mens de prøver å forstå reglene de spiller etter, ikke ulikt de menneskeskjebnene som står midt i krisene.
– Ikke alt er pent
Lars Mehlum er leder for Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF). Han reagerer ikke negativt på at Nationaltheatret bruker videoer av virkelige selvmord i forestillingen «Kill them all!».
– Det handler om et alvorlig problem, som sammenhengen mellom selvmordstall og finanskrise. Da mener jeg at det kan være berettiget, sier han.
Ifølge Mehlum var selvmordsraten i Europa på vei ned. Men fra 2007 viser nye studier at tallene er på vei opp igjen. Det gjelder Italia, Irland, Spania og Hellas.
Å forstå krisen
Teaterregissøren balanserer på en knivsegg, men får professor Mehlums medhold i bruken av virkemidler. – Jeg synes det fokuseres altfor lite på selvmord, sier han.
Ekte selvmordsvideoer, er du ikke redd for smitteeffekten?
– Noen har sagt at selvmordet er det grunnleggende filosofiske problem. Det setter spørsmålstegn ved hvorfor vi lever. Det er interessant og griper sterkt inn i hvordan vi skal forstå krisen i Europa. Dette skjønner jeg godt at kunsten vil gripe fatt i, sier Mehlum.
At ekte selvmordsvideoer blir vist på teater, for et forberedt publikum, er han bekvem med.
– Å vise dem på TV er noe helt annet. Der treffer du folk uforberedt, og smitteeffekten kan være større, sier han.
Se Dagsrevyreportasjen om «Kill them all!»:
- LES ANMELDELSEN: Europa på spillkartet