Hopp til innhold

Munch-jubileet mangler sponsorer

– Jeg er overrasket over mangelen på sponsorer, sier direktør ved Nasjonalmuseet, Audun Eckhoff. Sammen med Munch-museet sparker han i gang jubileumsåret, 150 år etter Edvard Munchs fødsel.

Audun Eckhoff

Audun Eckhoff sier at det ikke er for sent å melde seg som sponsor.

Foto: Margret Helland / NRK

12. desember er det 149 år siden vår verdenskjente maler Edvard Munch ble født i Løten i Hedmark. Jubileet, Munch 150 starter i dag.

Tretti millioner kroner koster jubileumsfesten, men Audun Eckhoff mener det kan bli knapt.

– Det ligger jo en fantastisk mulighet for eksponering her, men mange av dem vi har henvendt oss til har sagt nei. Noen skylder på finanskrise, andre sier at de rett og slett ikke sponser kulturtiltak, sier Eckhoff.

– Vise samfunnsansvar

Store bedrifter burde vise samfunnsansvar og bidra til å toppe et slikt jubileum, mener direktøren.

– Men det er fortsatt ikke for sent å henge seg på, spesielt etter at vi har presentert planene for jubileumsåret onsdag formiddag, sier Eckhoff. Han mener at andre land har en større bevissthet rundt kultursponsing.

– Jubileet går som planlagt, men kanskje kunne både den store jubileumsutstillingen og dokumentarfilmen om Edvard Munch bli enda litt flottere om næringslivet kjente sin besøkelsestid, sier direktøren for Nasjonalmuseet.

Se video om filmen:

Produsent Rune H. Trondsen om film om Edvard Munch

Produsent Rune H. Trondsen har alliert seg med den indiske regissøren Dheeraj Akolkar. Foto: Mohammed Alayoubi.

Men har dere gjort en god nok jobb?

– Vi har kontaktet mange titalls bedrifter og gjort en stor innsats. Men det er fortsatt mulig å gripe utfordringen, sier Eckhoff.

– Pinlig og usexy

Anne Britt Gran

Professor i kultur og ledelse, Anne-Britt Gran

Foto: annebrittgran.com

– Det er pinlig at norsk næringsliv ikke kjenner sin besøkelsestid når det gjelder en av våre største kunstnere, sier professor i kultur og ledelse, Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI.

Hittil har det vært utlendinger, med japanere i spissen, som har tatt seg av dette.

Hun tror at alt bråket rundt planene for et nytt Munch-museum har påvirket lysten til å sponse.

– Det er ikke sexy for sponsorene, sier Gran.

Vi velger å sponse håndballjentene og Norsk Håndballforbund. Det er en så stor avtale at vi ikke vil satse på på andre sponsorer. Gjensidige bidrar på veldig mange områder, men kultursponsing gir langt færre muligheter til å få vist logoen på fjernsyn.

Cecilie Ditlev-Simonsen, Gjensidige

– Ble ikke spurt

Kommunikasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk

Kommunikasjonsdirektør i Statoil Jannik Lindbæk

Foto: Harald Pettersen/Statoil

– Vi har ikke fått noen forespørsel fra Munch-året, sier kommunikasjonsdirektør i Statoil Jannik Lindbæk.

Kunne det vært aktuelt å være sponsor?

Statoil har jo en sponsorportefølje både når det gjelder musikk og billedkunst i tillegg til det vi gjør innenfor utdanning og sport. Det er langsiktige engasjementer, men vi er alltid åpne for å vurdere alternative sponsorater, sier Lindbæk.

Men han vil ikke behandle en søknad i et NRK-intervju.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters