Det er alltid spennende når veletablerte artister krysser genregrenser – en risikosport som krever både mot og viljestyrke. For fallhøyden kan være stor, enten man går fra pop til jazz eller omvendt.
Virkeliggjør drømmen
Den nå 33-årige Elvira Nikolaisen har siden debuten i 2006 gitt ut tre CDer utelukkende med selvkomponert repertoar, mer enn 30 lavmælte poplåter som har skaffet henne et stort publikum. Nå virkeliggjør hun sin gamle drøm om å gå inn i den store amerikanske sangboka – men der er hun jo ikke alene.
Den jevnaldrende moderne trompetjazzmester Mathias Eick beveger seg på sin side fra såvel rabalder- og høyenergigruppa Jaga Jazzist som fra det lyrisk-tenksomme tyske plateselskapet ECM hvor han er blant de sterkeste yngre navn. I møtet med Elvira Nikolaisen tar han i bruk sine ferdigheter også som bassist, vibrafonist, pianist, vokalist og arrangør.
What's new?
What’s New er åpningsnummeret og –spørsmålet. Mathias Eick svarer med en klangverden på tvers av musikkhistorien – her er cembalo og celesta og flygel, med små sitater og harmoniløsninger som raskt fanger oss. Den valgte tonearten skaper imidlertid problem for Elvira som ikke har register til å nå melodiens dypeste tone og tvinges til andre løsninger.
I albumtittelen, Cole Porters I Concentrate On You, er hun mer komfortabel trass i et hardt og etter hvert masete klaverunderlag som ikke bedres av Eicks vokale bakgrunnskoring– og jeg spør meg selv om det er av økonomiske grunner at ikke man har brukt noen av Norges helproffe backingsangere, vi er jo ellers godt vant med det.
Savn
Don’t Smoke In Bed kunne vært et lavmælt høydepunkt men forstyrres av unødvendig bakgrunnspålegg over klaveret. Det tostemmige trompetarrangementet i Time After Time spenner ny forventning, men da savner jeg en virkelig stigning med fullt strykerensemble.
Ola Kvernberg er for øvrig til stede på flere av låtene med både fele, bratsj og bass-fiolin – men er generelt undermikset og byr aldri på en improvisert solo. Det gjør forresten ikke trompetist Mathias Eick heller – det er stort sett skrevne melodilinjer og motstemmer. Han viser også sin pianistferdighet uten det skjer noe uhørt av den grunn.
Idé og gjennomføring
Slik går plata, med spente men uinnfridde forventninger, et tilbakevendende og stadig mer enerverende Alberti-bass akkompagnement fra Andreas Ulvos venstrehånd og en litt klemt og ukomfortabel Elvira Nikolaisen som med anstrengt vibrato og dårlig mikrofonteknikk låter for sterkt på det sterke og for svakt på det svake.
Dermed har ikke plata I Concentrate On You det internasjonale potensial den burde hatt med så sterke navn. Uansett om det lyttes med jazz-, pop- eller evergreensører: Ideen er jo kjempegod, men altså bedre enn gjennomføringen. Jeg forlanger herved en oppfølger hvor det ikke spares på verken studiotid, orkesterstørrelse eller selvkritikk.
-
- Mathias Eick, trompet, piano, bass, vibrafon, vokal
- Ola Kvernberg, fiolin, bratsj, bass-fiolin
- Andreas Ulvo, piano, cembalo, celesta
- Gard Nilssen, trommer
- I Concentrate On You
- GRAPPA GRCD 4425