En selvfølge for at ferien blir en suksess er at opplevelsen står til forventningene, og at man får det man betaler for.
Da er det ikke rart at du som forbruker blir forvirret når reiseoperatørene opererer med helt ulike stjerneklassifiseringer. For hvem skal du stole på?
Leilighetshotellet Viva Sunrise på Mallorca har fått fire stjerner av Ving. Hotels.com, Booking.com, Expedia og Tripadvisor har alle gitt det samme hotellet tre stjerner.
Det samme gjelder en rekke andre hoteller i både Spania, Hellas, Thailand, Kanariøyene og Mexico.
NRK.no har også gjennomgått klassifiseringene til Startour, Apollo og Solia, men det er hos Ving forskjellene kommer tydeligst fram. Grunnen til dette er at kun et fåtall av hotellene til de øvrige operatørene faktisk er tilgjengelig hos de andre hotellportalene.
- LES OGSÅ:
Lager stjernene selv
Leilighetshotellet Serenity Amadores på Gran Canaria er klassifisert med to stjerner hos Booking.com, mens Ving rangerer det som et fire stjerners-hotell.
– Å, jeg trodde det var omvendt, sier salgsdirektør i Ving, Marie-Anne Zachrisson, overrasket.
– Stjernemerkingen av våre hoteller lager vi selv, som en del av konsernet Thomas Cook. Vi gjør vår egen vurdering av hotellene, basert på en rekke ulike standarder som for eksempel beliggenhet og fasiliteter. Vi kan også justere klassifiseringen av et bosted opp eller ned ut fra tilbakemeldingene fra gjestene som har bodd der, sier Zachrisson til NRK.no.
Hun forstår at det kan virke forvirrende for forbrukerne at det flotte fire stjernes-hotellet de har sett på Vings hjemmesider ikke har fått mer enn to eller tre stjerner hos flere av de mest kjente portalene for hotellbestilling.
– Det skjønner jeg. Tipset er å se om det virkelig er det samme hotellet man ser på. Mange hoteller har samme navn. I tillegg finnes det en del store hoteller hvor vi bare har deler av hotellet, for eksempel bare leilighetskomplekset eller bare hotellkomplekset. Disse kan dermed variere i standard selv om det er samme hotell, forklarer Zachrisson.
Av de hotellene NRK.no har sjekket ut, ser det ut til å være de samme hotellene og de samme delene av hotellene det gjelder. Et utvalg av de hotellene vi har sjekket, finnes lenger ned i artikkelen.
- LES OGSÅ:
Felleseuropeisk ordning
Norsk Akkreditering har lansert QualityMark Norway - en felles klassifisering og stjerneordning for hoteller i Norge. Kravene ligger tett opp mot de felleseuropeiske hotellklassifiseringskravene.
Prosjektleder for stjernemerkingen, Anita Blomberg-Nygård, mener det er på høy tid at dette innføres i Norge.
– Hovedgrunnen for dette er at forbrukerne kan vite hva de skal vente seg, og enklere kunne sammenligne hoteller på kryss og tvers, sier Blomberg-Nygård.
Men for norske reiselystne er det også viktig med en felles internasjonal ordning, som gjør det lettere å stole på at man får den standarden man både forventer og betaler for.
– Vi jobber for at vår stjernemerking skal matche med den felleseuropeiske. Hotelstars Union jobber med dette i Europa, og har per dags dato elleve medlemsland, og blir stadig større. Vi er med på møtene, og målet er at vi blir en del av denne ordningen innen 2013.
- LES OGSÅ:
- Ville fortsatt gjort vår egen vurdering
Marie-Anne Zachrisson tror ikke Ving ville stolt blindt på et internasjonalt system.
– Det er flott med internasjonale systemer. Jo mer samstemte vi er, jo lettere er det for forbrukerne, men vi ville nok fortsatt gjort vår egen vurdering. Vi får sjelden tilbakemeldinger fra folk som sier hotellet ikke innfridde. Vi er veldig opptatt av at opplevelsen stemmer overens med reisemålet, og vil gjerne innfri over forventning, sier hun.
Det er ingen tvil om at forventningene dine er vesentlige når du som forbruker skal gjøre deg opp en mening om hotellet i etterkant.
– Det handler om å levere til gjestene, og møte deres forventninger. Skriver du en anmeldelse vil du gjøre det basert på dine egne forventninger, mener Blomberg-Nygård.
- LES OGSÅ:
– Ikke skap et villedende bilde
Ifølge Forbrukerombudet finnes det ingen faste regler for stjernerangering.
Jo Gjedrem, ansvarlig for blant annet pakkereiser i Forbrukerombudet, mener det viktigste er å ikke skape et villedende bilde av at hotellet er bedre enn det er.
– Man bør ikke henge seg opp i stjernene alene, det må sees i sammenheng med resten av beskrivelsen av hotellet. Men det er klart man kan klage hvis verken stjerner eller informasjonen om hotellet for øvrig ikke står til forventningene, sier Gjedrem til NRK.no.
Han synes det er merkelig at aktørene opererer med så ulike klassifiseringer.
– Det høres rart ut, og det er klart det kan virke forvirrende. Men det finnes flere stjernesystemer, og det er ikke nødvendigvis noen fast norm for det. Det vil opplagt være en god idé med et felleseuropeisk samarbeid hvis man først skal benytte seg av stjernesystemer, mener han.
Inntil Norge blir en del av den felleseuropeiske ordningen, eller om operatøren du benytter deg av ikke følger disse standardene, er det beste tipset å være oppmerksom på den generelle informasjonen om hotellet.
Sammenlign gjerne med flere nettsteder som fører det samme hotellet. Også hotellets egen hjemmeside.
- LES OGSÅ: