Den 21 år gamle motebloggeren Ulrikke Lund fra Bergen tjener fra 40 – 100.000 kroner i måneden på sponsing, reklame og salg via
- Jeg takket nylig nei til en sponset bil fordi det ikke passer med bloggprofilen min, forteller hun.
Les også:
Feil sponsing ødelegger
Ulrikke Lund mener bloggen ødelegges hvis hun sponses av feil merker.
- Jeg kan heller ikke ta imot alle tilbud jeg får på grunn av skattenivået, legger hun til.
Lars Tangen er blant de få mannlige toppbloggerne i Norge, selv om det meste han skriver om er sminke og klær.
Sponsing har blitt et levebrød.
- Jeg lever greit av sponsing og reklame på bloggen min, men skriver bare om produkter jeg har sansen for, sier Lars om
Han sprøyter restylane i leppene, og behandlingen får han gratis av en hudklinikk i Bærum.
- Jeg er fornøyd og klinikken får god reklame på bloggen, det er vinn-vinn, sier Lars og smiler.
Les også:
Blogg er business
2011 blir det store bloggåret, spår
- Nå jobber jeg med å få andre bedrifter til å skjønne markedsverdien av bloggere, sier han.
Takket være bloggen hans, har han toppjobb og tjener godt - til tross for at han bare har tatt ungdomsskolen.
Omsetningen av bloggkampanjer i Norge er på 11,5 millioner kroner, men Moen tror den bare vil øke.
I følge en undersøkelse blogg.no har gjort, er det kun åtte prosent av bloggerne som har tjent penger på bloggen.
Men interessen for blogging går snart i taket.
Antall registrerte blogger på nettstedet blogg.no har økt med 450 prosent på bare to år.
Bloggeren Lars Joten Tangen tror også langt flere bloggere vil tjene penger i tiden framover. Han mener mange kommersielle aktører vil dra nytte av bloggeffekten.
- Leserne har mer tillit til produktene bloggerne skriver om, enn til det avis, tv- eller kinoreklamen forteller deg, mener han.
Den nye vinen
Forrige uke ble årets beste bloggere kåret av Vixen Blog awards på Folketeateret. De mest trendy og profilerte mote- og musikkbloggerne feiret seg selv. En ny generasjon skribenter med makt og innflytelse viste seg fram.
NRK-programleder Per Sundnes proklamerte fra scenen til alle i salen at ”her sitter den nye vinen”. Oppmerksomheten teller. Og det kan bloggerne tjene gode penger på.
Produktanbefalinger og omtaler på blogger er den nye markedsføringskanalen, spår en rekke kommersielle aktører NRK har snakket med.
Kondomeriet bruker bloggsponsing aktivt for å nå ut til målgruppen.
- Vi er både på Twitter og Facebook, og har faste bloggere som er sponset av oss mot at de anmelder nye produkter, sier nettredaktør Maria K. Ebbestad.
Kondomeriet mener de når ut til langt større publikum via sosiale medier.
- Billig reklame
I 2008 startet to studiekamerater nettstedet Jpx.no. De selger elektroniske artikler på nettet, og sponser bloggere med billige produkter.
- Bloggsponsing er billig reklame for oss. Vi økte omsetningen av nøkkelfinnere med 30 prosent etter at vi begynte med dette, sier Martin Schütt, gründer av jpx.no og tredjeårsstudent ved Handelshøyskolen i Bergen.
Han tror alle bedrifter kan tjene penger på sponsing og bloggreklame.
- Særlig firmaer som har hovedvirksomheten på nettet kan ha nytte av bloggerne, tror Schütt.
15 år gamle Emilie Nereng, også kjent som bloggeren Voe, fikk mye oppmerksomhet før hun la ned bloggen sin i fjor.
Den unge toppbloggeren tjente gode penger.
Bare i desember skal hun ha tjent ca. 60.000 kroner på en julekalender med lenker til kommersielle aktører.
Les også:
Bryter loven
Mye kan tyde på at mange drømmer om å tjene penger eller få nye muligheter.
- Bare i Norge er det registrert rundt 350.000 aktive bloggere, forteller blogger og gründerThomas Moen.
Han er selv blogger, og har vært manager for toppbloggere som tjener penger.
Moen mener bloggerne trenger kjøreregler.
- Altfor mange bloggere bryter loven. Det er min erfaring etter å ha jobbet med kommersiell blogging de siste fire årene. De er ikke klar over innhold i Markedsføringsloven, Åndsverkloven og Personvernloven, som skaper problemer.
Moen mener det trengs kjøreregler for bloggerne i form av en bloggplakat. IKT Norge jobber nå med dette, og forslaget er heftig debattert blant bloggerne.
- Jeg tror ikke det vil hjelpe med lover og regler. Hvem skal ivareta regelverke?, spør Ida Aalen.
Hun
og skriver masteroppgave om Facebook.Aalen mener spørsmålet om bloggere og sponsing ikke er lett å ta stilling til.
- Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Spørsmålet er om en blogger taper troverdigheten ved å mikse innholdet.
Bloggere har ikke den samme forpliktelsen til å være ærlige og rederlige.
Aalen mener likevel bloggerne bør si i fra når de får noe gratis.
- Men vi skal ikke undervurdere mediekompetansen til de unge bloggleserne, de tar ikke alt for god fisk, avslutter hun.
Les også: