Hopp til innhold

"Vær-varsom"-plakat for bloggere er klar

Nå kommer bloggernes egen "vær-varsom"-plakat. Dette vil undergrave alt det blogging handler om, mener bloggere.

Bloggen til Thomas Moen

Thomas Moen har laget et utkast til Bloggernes 'Vær-varsom'-plakat.

Foto: Screenshot

Blogg-gründer og sosiale medier rådgiver Thomas Moen har sammen med Rafiq Charania laget en "Vær-varsom"-plakat for bloggere.

- Dette er valgfrie retningslinjer for bloggere, lesere og annonsører som kan sammenlignes med pressens "Vær-varsom"-plakat , sier Moen.

Bloggverdens kjøreregler

Thomas Moen forteller at de i har utviklet retningslinjer for hvordan bloggere forholder seg til kommersielle kampanjer og blogging generelt, og har vært i dialog med forbrukerombudet og Norsk Presseforbund for å få tilbakemeldinger.

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Foto: Nyhetsspiller

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon har sagt at han ønsker tydeligere grenser for hva som er redaksjonelt innhold på bloggene og hva som er reklame. Og ønsker spesielt at unge bloggere og lesere blir klar over rettigheter de har i forhold til kommersielle interesser.

- Mange bloggere blir kynisk utnyttet av annonsører. Spesielt unge som ikke har erfaring med sponsorer og annonsører risikerer å bli ofre store annonsører som vil tjene penger på bloggere som er populære blant leserne. Jeg har sett et stort behov for noen retningslinjer om hvordan folk skal forholde seg til kommersielle budskap og blogging generelt, sier Thomas Moen til NRK.no.

Første versjon av "Bloggplakaten" ligger på Moens blogg , og blir delt på flere sosiale medier slik at de kan få mange tilbakemeldinger og tips til endringer fra bloggere og brukere.

LES OGSÅ: Nye retningslinjer for bloggere

Kritisk blogger

Blogger Heidi Helene Sveen, også kjent som «HvaHunSa» på bloggen sin og på sosiale medier, er kritisk til en slik Bloggplakat.

- Jeg synes det er et pussig utspill fra en som skal være ekspert på sosiale medier. Det undergraver alt det blogging handler om. Det er ytringsfrihet. Og ved å lage en Vær-varsom-plakat for bloggere legger man noen imperativer for ytringsfriheten, og da er det ikke lenger ytringsfrihet, sier Sveen.

- Selv om de sier det er frivillig å følge reglene, forsøker de å lage noen normer. Det vil kunne føre til at de som ikke bekjenner seg til denne plakaten vil kunne bli mistenkeliggjort, legger hun til.

Hun synes det er greit om Thomas Moen lager regler for bloggere som bruker hans egen plattform, men liker ikke at han legger føringer for alle blogger.

- Han kan ikke gå ut og ordlegge seg på denne måten, sier Sveen.

Åpne for endringer

- Bloggplakaten skal være åpen for endringer etter hvert som bloggverden endrer seg. Det er en verden i konstant utvikling, sier Thomas Moen.

Han legger vekt på at det er ikke-kommersielle interesser bak disse reglene.

- Dette skal være bloggernes regler. Ikke forbrukerombudets eller våre regler, og slettes ikke kommersielle fordeler med reglene, legger Moen til.

Han forteller at kjørereglene snart vil ligge på Bloggplakat.no, og Moen sier han håper mange vil legge ut retningslinjene på sine blogger og spre dem i sosiale medier.

LES: 5000 nye blogger om dagen

Her er Bloggplakaten

1. Du som blogger

  • har krav og rett til å skrive om hva du vil så lenge du følger norsk lov har et ansvar for å være ærlig og transparent
  • må ikke ha meningene dine til salgs, og har et ansvar for å omtale produkter på en ærlig måte – eller la vær å skrive om det
  • har stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere – ha alltid dette i tankene.
  • bør ha fokus på god folkeskikk, linke når du omtaler merker eller mennesker og oppgi kilder
  • må opplyse når du har blitt betalt eller mottatt produkter for å skrive innlegg
  • er veldig interessant for kommeriselle aktører, derfor er det viktig at du ivaretar din integritet slik at din troverdighet aldri står på spille
  • må tenke på at du har et spesielt ansvar hvis du har mange unge lesere, og det er desto viktigere at dine meninger ikke er påvirket av kommersielle krefter

2. Du som bloggleser

  • skal vite at bloggere i utgangspunktet skal være ærlige og transparente, men innholdet kan være påvirket
  • må være klar over at bloggere skriver ofte om produkter de kan ha mottatt gratis og/eller blitt betalt for å skrive om
  • bør stille deg kritisk til bloggers meninger om bloggeren har mottatt produktet eller blitt betalt for å omtale det

3. Du som annonsør

  • har et ansvar for at blogger følger norsk lov og merker innlegget som sponset eller betalt innhold ved å opplyse om dette
  • skal ikke kontakte barn under 18 år uten foreldres samtykke
  • bør bruke profesjonelle aktører for å komme i dialog med bloggere, slik at ting skjer i ordnende former og alles interesse ivaretas
  • må la bloggere skrive sine ærlige meninger slik at bloggeren kan ivareta sin integritet
  • bør aldri påvirke bloggeres meninger

AKTUELT NÅ