Den amerikanske handelskommisjonen har for første gang siden 1980 revidert sine retningslinjer for produktpromotering.
De nye retningslinjene omfatter både bloggere og kjendiser.
Svir på pungen
I de nye retningslinjene slår kommisjonen fast at for eksempel bloggere som omtaler produkter på sin blogg, må opplyse om hvorvidt de har fått produktet eller mottar penger for promoteringen.
Og selv om det ikke er klargjort hvordan bloggerne skal offentliggjøre koblingen, vil straffen for å ikke være tydelig nok svi. Ifølge nettsiden
kan overtredelser medføre bøter på opptil 11.000 dollar, eller rundt 66.000 norske kroner.Samtidig kan handelskommisjonen beordre at forbrukere kan få erstatning dersom de lider økonomisk som følge av at et forhold mellom blogger og annonsør ikke blir gjort kjent.
Reglene gjelder ikke omtale av produkter som bloggere selv betaler for.
Kjendiser
De nye retningslinjene omfatter ikke bare bloggere på nett, men også kjendiser. Handelskommisjonen slår fast at kjendisene har plikt til å opplyse om forholdet til annonsørene når de promoterer produkter utenom tradisjonell reklame.
Retningslinjene omfatter både opptredener på talkshows og meldinger på sosiale medier.