Hopp til innhold

Nye retningslinjer for bloggere

1. desember må amerikanske bloggere opplyse om de er blitt sponset med produkter eller penger mot omtale.

Perez Hilton
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Den amerikanske handelskommisjonen har for første gang siden 1980 revidert sine retningslinjer for produktpromotering.

De nye retningslinjene omfatter både bloggere og kjendiser.

Svir på pungen

I de nye retningslinjene slår kommisjonen fast at for eksempel bloggere som omtaler produkter på sin blogg, må opplyse om hvorvidt de har fått produktet eller mottar penger for promoteringen.

Og selv om det ikke er klargjort hvordan bloggerne skal offentliggjøre koblingen, vil straffen for å ikke være tydelig nok svi. Ifølge nettsiden Ars Technica kan overtredelser medføre bøter på opptil 11.000 dollar, eller rundt 66.000 norske kroner.

Samtidig kan handelskommisjonen beordre at forbrukere kan få erstatning dersom de lider økonomisk som følge av at et forhold mellom blogger og annonsør ikke blir gjort kjent.

Reglene gjelder ikke omtale av produkter som bloggere selv betaler for.

Kjendiser

De nye retningslinjene omfatter ikke bare bloggere på nett, men også kjendiser. Handelskommisjonen slår fast at kjendisene har plikt til å opplyse om forholdet til annonsørene når de promoterer produkter utenom tradisjonell reklame.

Retningslinjene omfatter både opptredener på talkshows og meldinger på sosiale medier.

Skuespillerinne Evan Rachel Wood under årets Oscarutdeling

SE MIN KJOLE: På den røde løperen handler det om hvem sin kjole man har på seg.

Foto: Damian Dovarganes / Scanpix/AP

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober