Alkohol øker brystkreft-faren

Et lite glass vin om dagen øker risikoen for å få brystkreft med 10-15 prosent.
Foto: colourbox.com/colourbox.comEt glass vin om dagen er kanskje godt for hjertet, men er du kvinne bør du antakelig drikke mindre. Alkohol øker nemlig risikoen for brystkreft.
Publisert 07.06.2010 08:41. Oppdatert 07.06.2010 10:22.
- Skriv ut
Mulige symptomer på brystkreft
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com- Kul/knute i brystet
- Søkk i huden på brystet
- Brystvorte som trekker seg innover eller peker i ny retning
- Væsking fra brystvorten, spesielt hvis det er blod i væsken
- Kul i armhulen eller på halsen
- Sår som ikke gror
- Smerter i brystet
- Eksem, rødhet, økt varme eller andre hudforandringer på bryst/brystvorte
Kilde: Kreftforeningen

Alkohol øker risikoen for brystkreft. Men vi har nok et sterkt ønske om at det ikke skal være slik, mener overlege Kristina Kjærheim.
Foto: KreftregisteretFlere studier, både internasjonale og en stor norsk studie viser det samme: Er du kvinne og drikker et lite glass vin (1 alkoholenhet) om dagen, øker du risikoen for å rammes av brystkreft.
- Det tok sin tid før forskere og forskningsformidlere ville være tydelige også. Dette handler nok om at vi har et sterkt ønske om at det ikke skal være slik, sier Kjærheim.
Kunne unngått brystkreft
Ifølge Kjærheim kunne i beste fall 230 brystkrefttilfeller vært unngått i Norge per år dersom alkohol ikke lenger ble brukt blant kvinner.
I underkant av 3000 norske kvinner rammes av sykdommen hvert år.
- Hvis du drikker et glass vin om dagen øker du risikoen for brystkreft med 10-15 prosent, ifølge Kjærheim.
Legger du til enda et glass per dag øker du risikoen din med 20-30 prosent.
Tryggest å la være
- Hvis vi kun snakker risiko, er nok det tryggeste å la være å drikke, sier professor i samfunnsmedisin Eiliv Lund.
Han leder studien ”Kvinner og kreft” ved Universitetet i Tromsø. Mer enn 170 000 kvinner har deltatt. Målet med studien er å få bedre kunnskap om sammenhengen mellom kvinners livsstil og risiko for kreft. En del av studien ser på sammenhengen mellom alkohol og brystkreft.
- Hvorfor alkoholen har en slik virkning på kvinnebrystet vet vi ikke sikkert. Men vi vet at alkohol påvirker stoffskiftet i kroppen og omsetningen av østrogen i leveren, sier Lund.
Brystkjertelvevet er fra puberteten under konstant påvirkning av de kvinnelige kjønnshormonene; østrogener. Disse spiller en viktig rolle i utviklingen av brystkreft.
Ikke bare sprit
Kristina Kjærheim, overlege ved Kreftregisteret, mener det er viktig å understreke at det ikke er type alkohol som er viktig i forhold til risiko.
- Det er kanskje lett å tenke at sprit er farligst, men sånn er det ikke. Det er det at du drikker alkohol i en eller annen form som er avgjørende. Om det er vin, øl eller sprit er ikke vesentlig, sier Kjærheim.
Ifølge henne er det bekymringsfullt av norske kvinner drikker stadig mer.
- Alkohol kommer til å bli en stadig viktigere faktor i forhold til å forklare hvorfor brystkreft øker i befolkningen. Det er viktig at kvinner får denne kunnskapen for da kan de i hvert fall ta begrunnede valg i forhold til alkohol, sier Kjærheim
- LES OGSÅ: Er mobilbruk farlig - eller ikke?
Brystkreft er tema i Puls i kveld. Få med deg sendingen kl. 19:45.
Les
Lenker
Helse og livsstil
- Slik advarer du barna mot lokkemenn
- – Solskinn kan dempe astmaplager
- Billige briller beskytter like bra
- Advarer mot risdrikk til barn
- Antibiotika mot skiveprolaps
- Bli kvitt smultringen din
- Klokt av Jolie å fjerne brystene
- – Teres har eit forklaringsproblem
- Silikon kan skjule brystkreft
- Delt smokk gjev mindre allergi
Kreft
- Klokt av Jolie å fjerne brystene
- Kan ta underlivssjekken selv hjemme
- 40 prosent skulker underlivssjekk
- Tør Erna og Jonas å si 'nei'?
- Lover medisin til prostatapasienter
- Kjempet seg tilbake fra kreften
- Kreftstudier holder ikke mål
- – Har fått en lettere hverdag
- – Bruk finger’n, leger!
- I ferd med å knekke kreft-gåte
- Ikke folk til å gi Anita nytt bryst







