Derfor får man ikke synlige resultater av styrketrening med en gang

Men de første ukene er langt fra bortkasta, ifølge ny forskning.

Crossfit

IKKE GI OPP: Det kan ta flere uker før man ser at musklene vises, men det betyr ikke at jobben man gjør er forgjeves.

Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK

Det kan være frustrerende å legge ned en innsats på styrkerommet uten å få de synlige resultatene.

Vennene dine sier det vil ta tid, men du vil ha resultater nå. Det er vanskelig å holde motet oppe når bicepsen ikke vil poppe fram.

Men fortvil ikke – innsatsen er langt fra forgjeves, ifølge ny forskning.

I løpet av de første ukene med styrketrening er det nemlig nervene som blir sterkere. Deretter kommer de synlige musklene. Nå kan britiske forskere forklare hvorfor dette skjer.

– Studien er spennende. Dette er første gang man klarer å studere effekten på nært hold, sier Marius Steiro Fimland. Han er professor ved NTNU og forsker ved Unicare Helsefort rehabiliteringssenter.

Ifølge forskerne er dette første gang en har undersøkt styrketrening ved hjelp av dyr. Studien er publisert i The Journal of Neuroscience.

Illustrasjon av hvordan apene løftet vektstanga og hvilken progresjon de hadde.

LØFTET EGEN KROPPSVEKT: I omtrent ti uker brukte apene en hånd til å løfte et håndtak med vekter på. Da forsøket var slutt klarte de å løfte seks kilo.

Foto: Glover and Baker, JNeurosci 2020

Aper løftet vekter

I studien har de britiske forskerne brukt to Rhesusaper.

Apene trente opp sin høyre hånd ved å dra i et håndtak med vekter på enden. Forsøket pågikk i omtrent ti uker, og dyrene trente fem ganger i uka.

Etter hvert som forsøket pågikk, ble vektbelastninga større. På slutten klarte apene å løfte sin egen kroppsvekt (seks kilo) med ei hånd.

I forkant av eksperimentet ble det operert inn elektroder i hjernen og nervesystemet til apene. På denne måten kunne forskerne overvåke prosessen på en måte som ikke er gjort tidligere.

I starten av forsøket kunne man ikke se store utslag i de muskulære mekanismene, men det forskerne oppdaget var at nervene ble aktivert.

Det er tidligere gjort lignende studier på mennesker, men da har det ikke vært mulig å utføre de omfattende operasjonene som apene har gjennomgått. Derfor har tidligere resultat vært mindre konkrete.

Ny oppdagelse

Mennesker har ulike nervebaner, og via denne studien har forskerne oppdaget noe interessant.

Ifølge hovedforfatteren er det en gjengs oppfatning at det er det kortikale nervesystemet som spiller størst rolle når det kommer til å mobilisere aktivitet. Kanalen fører blant annet bevegelser fra hjernen ned til ryggmargen.

Men via dette forsøket har de sett at det er andre nervebaner som er viktigere når man trener styrke i overkropp. Nemlig den retikulospinale kanalen.

– Denne nervebanen starter et annet sted i hjernen, og har en annen betydning for styrketrening enn man tidligere har trodd. Funnet kan i framtida bidra til nye rehabiliteringsmetoder. Men det må mer forskning på plass før den tid, sier Marius Fimland.

Trener med manualer

MÅ BRUKE HODET: Ifølge forsker Stuart Baker viser denne forskninga at et element i vektløfting er å lære å bli sterkere, ikke bare det å bygge muskler.

Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK

Kan ha betydning for slagpasienter

Tidligere forskning har ifølge Stuart Baker, som er hovedforfatter av studien, vist at den retikulospinale nervebanen er viktig i helingen av skader på det kortikale nervesystemet.

Et hjerneslag kan for eksempel skade denne delen av nervesystemet.

Med disse nye funnene mener Baker at man kan omskolere nervesystemet. Slik kan det bli enklere å finne bedre måter å trene opp folk etter sykdom og skader.

Selv mener forskeren at studien er grunnleggende for å bedre forstå hvordan kroppen fungerer.

– Den viser blant annet hvordan man må koble på hjernen for å bygge muskler. Vekttrening kan faktisk bidra til å hjelpe folk med hjerneslag, sier han til NRK.