Hopp til innhold

Boeing anbefaler at alle MAX 8-fly settes på bakken

Nye funn gjør at flyprodusenten Boeing snur i sin vurdering av flytypen Boeing 737 MAX 8 og anbefaler at alle fly av denne typen over hele verden settes på bakken.

Boeing 737 MAX 8 fly

Anbefalingen fra flyprodusenten Boeing om å sette ulykkesfly-typen på bakken kommer etter nye funn fra flystyrten i Etiopia.

Foto: Joe Raedle / AFP

Nye satellittdata og funn fra ulykkesstedet der Boeing-flyet styrtet i Etiopia søndag skal ha påvirket flyprodusentens anbefaling, ifølge AFP.

– Det vil ta måneder før programvareoppdateringen på Boeings fly av typen 737 MAX 8 er fullført, opplyser det amerikanske luftfartstilsynet FAA onsdag kveld.

Samtidig sier de at ulykkesflyets svarte bokser, som inneholder taleopptak fra førerkabinen og andre flydata som kan gi svar på hvorfor flyet styrtet, sendes til Frankrike i dag.

ENDRET MOTOR: 737 MAX har en ny, større motor montert lengre fremme enn eldre modeller. Endringen gjør at flyet har lettere for å steile enn tidligere.

Trump: – Sikkerhet viktigst

Beskjeden fra Boeing kommer kort tid etter at USAs president Donald Trump kunngjorde at USA innfører et midlertidig forbud mot flytypen i amerikansk luftrom.

Det innebærer at flyselskapene i USA må sette alle Boeing 737 MAX 8 og MAX 9 på bakken.

– Boeing er et fantastisk selskap. De jobber veldig, veldig hardt akkurat nå og forhåpentligvis vil de snart gi oss et svar, sier presidenten.

Flyene som for øyeblikket befinner seg i amerikansk luftrom vil fullføre sin rute og deretter parkeres. Pilotene og flyselskapene skal være underrettet om forbudet.

– Sikkerheten til det amerikanske folk er av den største betydning, sier Trump.

FAA kan foreløpig ikke svare på hvor lenge flyene vil bli stående, men sier de håper at de vil være tilbake i lufta igjen «så fort som mulig». Enkelte fraktfly kan imidlertid få flytillatelse.

To dødelige ulykker med flytypen

Tirsdag kunngjorde europeiske luftfartsmyndigheter at de kom til å innføre et midlertidig forbud mot fly av typen Boeing 737 MAX 8 i europeisk luftrom.

Flere andre land, deriblant Australia, Singapore og Kina, har de siste dagene besluttet å gjøre det samme.

Det er under 24 timer siden amerikanske myndigheter holdt fast på at det ikke var noen gode grunner til å sette flyene på bakken.

Men i løpet av dagen har presset fra politikere og sivilsamfunnet økt, og nå har altså det amerikanske luftfartstilsynet FAA snudd i sin vurdering.

De midlertidige forbudene henger sammen med to dødelige flystyrter som det siste året har involvert den samme flytypen til Boeing.

Den siste flystyrten skjedde søndag i Etiopia. 157 mennesker, deriblant norske Karoline Aadland, mistet livet. Den andre flystyrten som involverte et MAX 8-fly fant sted i Indonesia i oktober i fjor. Da mistet 189 mennesker livet.

Etter kunngjøringen fra Trump falt Boeing-aksjen med ytterligere to prosent på børsen. Aksjen har nå falt 13 prosent siden flystyrten søndag.

Bekymringsmeldinger om sikkerhetsmekanisme

Amerikanske Dallas Morning har kartlagt fem bekymringsmeldinger som skal ha kommet inn fra piloter vedrørende Boeing 737 MAX 8-flytypen, flere måneder før flystyrten i Etiopia.

Alle meldingene skal ha vært relatert til en sikkerhetsmekanisme som ifølge avisen ble nevnt i den innledende etterforskningen av flystyrten i Indonesia.

Helt konkret skal klagene ha handlet om utfordringer knyttet til autopilot-systemet som brukes ved take off, og situasjoner der flyet ligger med nesen ned mens det forsøker å gå opp i høyde.

SISTE NYTT

Siste nytt