Hopp til innhold

Forskning skal øke nettsalget av frukt og grønt

Stadig flere handler dagligvarene sine på nett, men frukt og grønt vil vi helst kjøpe i butikken. Sintef har forsket på ulike metoder for å få folk til å stole også på ferskvarene.

Netthandel med frukt og grønt

I ett år har forskere på oppdrag fra Norgesgruppen testet ulike metoder for å få kundene til å kjøpe frukt og grønnsaker via internett.

Foto: colourbox.com

I fjor handlet 11,6 prosent av nordmenn dagligvarer på nett, skriver gemini.no. Det er en fordobling sammenlignet med året før. Men, ferskvarer som frukt og grønnsaker vil vi helst bruke flere sanser på på før vi kjøper dem.

– Slike varer vil jeg ikke kjøpe via internett, nei. Jeg liker å se og ta på varene, sier en godt voksen dame i dagligvarebutikken.

Hva skal så til for at folk kjøper mer frukt og grønt på nett?

– Du må ha trygghet for at du får varer som er ok, sier en annen ved fruktdisken.

Streamer produktet du har valgt

Amela Karahasanovic

– Det gjelder å finne riktig balanse mellom effektivitet og informasjon om produktet, sier forsker Amela Karahasanovic.

Foto: UiO

Og det er nettopp dette Sintef-forsker Amela Karahasanovic og masterstudentene Aria Nejad og Kristoffer Holm fikk i oppdrag av Norgesgruppen å forske på: Hvordan lage netthandeltjenester folk stoler på, og som sikrer at de får den kvaliteten de ønsker?

– Det er viktig å kunne gi detaljert informasjon om produktet. Vi så for eksempel at streaming ble tatt godt i mot av forsøksgruppen, sier Karahasanovic.

Denne løsningen innebærer at du når varene dine er plukket får en sms som tar deg videre til en app. Deretter kan du for eksempel velge ikonet for avokado, og du ser en video av avokadoen butikken har valgt ut for deg. Til slutt klikker du på "fornøyd" eller "ikke fornøyd".

matvarer

Totalt var 36 personer med i studien. 21 av dem var eksisterende eller potensielle brukere av slike tjenester, de andre jobbet med produktutvikling og design.

Testet «Tinder for ferskvarer»

Samtidig så de at informasjonen til kundene ikke bør bli for detaljert og tidkrevende. Streamingløsningen ville kundene bruke bare i spesielle tilfeller. Poenget er jo at man skal spare tid på netthandel kontra å gå i butikken.

Forskerteamet laget seks forskjellige løsningsforslag for å øke tilliten til netthandel. En av dem som ble forkastet var en slags «Tinder for ferskvarer», hvor kundene kunne se bilder av varene de bestilte, med mulighet til å godkjenne eller forkaste dem. «Tinder»-løsningen ble godt mottatt av kundene i undersøkelsen, men de syntes samtidig det ville ta for lang tid.

Likte best forklarende tilbakemelding

Forskerteamet fant også at kunden må kunne gi tilbakemelding i form av kommentarer, ikke bare som tommel opp eller ned.

– Den løsningen forsøksgruppen likte best var "preference feedback", det vil si at kundene skriver en forklaring på hvorfor de er misfornøyde med et produkt. Slik lærer systemet at én kunde ikke liker denne typen epler, mens en annen foretrekker mer eller mindre moden frukt, sier Karahasanovic.

Spiser eple

Sur eller søt? Snart kan du kanskje legge inn din preferanse i nettbestillingen.

Foto: Helene Wille Lund / NRK

– Jeg er litt usikker på om folk vil gi tilbakemelding hvis de ikke er fornøyd, så jeg er litt skeptisk, sier en ung kvinne i dagligvarebutikken.

Damen som vil ta og føle på varene blir heller ikke overbevist, selv om hun kunne gitt tilbakemelding på hvor moden hun foretrekker frukten.

– Nei, du. For hva er et surt eple for deg, eller en sur appelsin for meg?