Har oppdaget hvorfor «long covid» kan føre til store smerter

En ny dyrestudie viser at koronaviruset etterlater seg et slags smerteavtrykk i genene.

Hodepine

LONG COVID: Langvarige plager som følge av covid-19 er et problem for mange. Det kan blant annet dreie seg om hodepine, smerter i muskler og skjelett, samt fatigue.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

For noen tar det lang tid å bli frisk fra koronaviruset. Folk kan blant annet slite med ulike smerter i kroppen, tretthet og hukommelsestap.

Forskere verden over prøver intenst å finne svar på hvorfor dette skjer, og ikke minst hva som må til for å hjelpe.

Nå kan de kanskje ha kommet ett skritt nærmere.

I en ny studie har man nemlig funnet at viruset etterlater seg en slags signatur i genene. Denne signaturen, eller avtrykket, er forbundet med smerte.

Og selv om viruset forsvinner fra kroppen, blir avtrykket værende igjen.

– Dette funnet kan potensielt føre til behandling for pasienter som lider av både akutt og langvarig covid. Det sier forsker på prosjektet, Alex Serafini, i en pressemelding.

Hamster med koronavirus

Forskerne fra USA brukte hamster i sitt nye eksperiment. Dyrene ble infisert med koronavirus, og hadde mange av de samme symptomene som mennesker.

De var blant annet svært følsom for lett berøring. Og denne tilstanden ble verre og verre for hver dag som gikk. Overfølsomheten kunne vare opp mot 30 dager, forteller forskerne.

For å ha et grunnlag til å sammenligne, ble også noen av hamsterene smittet med influensa A-virus. På denne måten kunne de se om andre RNA-virus ga lignende resultat.

I motsetning til SARS-CoV-2, forårsaket influensa A en tidlig overfølsomhet som var mer alvorlig. Men denne bedret seg etter kort tid – kun fire dager ut i forløpet.

Den norske legen og forskeren Arne Søraas synes de nye funnene er spennende.

Lege og forsker Arne Søraas ved Avdeling for mikrobiologi i Oslo universitetssykehus.

Arne Søraas er lege og forsker. Han leder den norske koronastudien, som til nå har fulgt opp 150.000 nordmenn gjennom pandemien.

Foto: Torstein Bøe / NRK

– Annerledes enn andre

Søraas forsker selv på «long covid», men har ikke erfaring med dyrestudier. Likevel synes han den nye studien er interessant.

– Det er interessant å se at de finner forskjeller mellom influensa og covid-19. I denne studien har de sett hvordan celler som regulerer smertefølelsen, endrer seg etter covid-19. Også dette funnet viser at viruset SARS-CoV-2 er annerledes enn andre, sier han til NRK.

– Neste spørsmål blir selvfølgelig hvordan dette vil påvirke folk på sikt om vaksinen vil gi beskyttelse, og om forskjellige varianter av viruset fungerer ulikt.

Nå håper de amerikanske forskerne at de nye resultatene kan føre til at man finner medisiner som vil fungere mot smertene.