– Vi har hatt 24 timers drift så å si kontinuerlig fra 19. mars da vi startet gjenoppbyggingen. Vi har kjørt inn rundt 90.000 kubikk med steinmasse, det er enormt mye, sier prosjektleder i Jernbaneverket Tove Fjorden Ree til NRK.
Skinner i løse lufta
Raset gikk 13. mars og tok med seg store mengder masse.
30 meter av sporet ble hengende i løse lufta over et gapende hull, 55 meter over elva og E6 gjennom Soknedalen.
De første ukene etterpå stod utfordringene i kø for de som skulle reparere skadene.
– Vi hadde et tidspress, jeg følte at alle forventet at vi kom fort i gang med prosjektet. Vi hadde veldig mye forskjellig vær, vi fikk tidlig vårflom i elva med isgang og vi har drevet med brubygging to ganger, sier prosjektlederen.
Motorvogn først ut
Nå jernbanefyllinga på plass igjen og denne uken ble de ferdige med å legge spor og strekke kontaktledningen.
- Les også: Godsselskap fortviler
Tirsdag drev man med justering samt testing av signalanlegget, i ettermiddag kommer det første toget.
– Det er vel et motorvognsett som skal kjøre til Dombås med avgang klokken 17 fra Støren, så går vel trafikken som normalt etter det.
50 millioner kroner
Prisen på reparasjonsarbeidet er ennå ikke klar, men Fjorden Ree sier at prognosen er at det hele vil koste 50 millioner kroner.
- Les også: Taper millioner på togstopp
Hun er fornøyd med at man nå kan åpne Dovrebanen for normal trafikk.
– Det er en gladdag for oss i Jernbaneverket, for entreprenøren som har stått på og ikke minst de reisende og godsselskapene som kan begynne å trafikkere sporet forbi Soknedalen, sier Tove Fjorden Ree i Jernbaneverket.
Mot normal godstrafikk
Selskapet CargoNet kjører godstog på Dovrebanen og har planlagt normal trafikk fra i ettermiddag.
– Vi er klare fra første stund, sier informasjonsdirektør Bjarne I. Wist.
– Vi er særdeles fornøyde med at det endelig åpner. Vi har stor respekt for dem som har stått på for å få til dette til, det har vært en vanskelig jobb, sier Wist.
Video: Slik så det ut etter raset