– For oss er dette en veldig fortvilt situasjon. Vi får ikke kjørt de togene vi skal til og fra Trondheim, og da får jo kundene våre problemer, sier Bjarne I. Wist, informasjonsdirektør i CargoNet til NRK.
Litt avhengig av dag, kjører selskapet fire-fem godstog med konteinere og semitrailere mellom Oslo og Trondheim i døgnet.
Men nå er det full stopp for gods på jernbanestrekningen etter at det har gått flere skred i Soknedalen i Sør-Trøndelag.
Stengt i flere uker
Det siste raset gikk natt til onsdag, Jernbaneverket opplyser at Dovrebanen blir stengt i flere uker.
- Les også: Her gikk rasene
NSB frakter passasjerene med buss forbi rasstedet. Men det er ikke like enkelt å finne en løsning for godstogene.
– Noe som skal til Nord-Norge får vi kjørt om Røros. Men til og fra Trondheim er det mye som dessverre må gå på vei når togene står, sier Wist.
– Jernbane er en veldig viktig transportform til og fra Trondheim. Når togene står er det snakk om mange hundre trailere som må til for å erstatte togtransporten.
– Svekker tilliten til tog
Wist sier at ras og stopp i togtrafikken svekker tilliten til jernbanen.
– Man har en viss forståelse for at naturen er kraftig, men det må forebygges. Hendelser som dette, og vi har hatt mye av det i det siste, svekker tilliten til jernbane som transportform. Det er vi veldig lite glade for.
– Gjøres det nok for å sikre jernbanen fra hendelser som dette?
– Når sånne ting skjer er svaret at det ikke er nok, selv om det gjøres en stor innsats. Næringslivet er avhengige av et jernbanetilbud som fungerer, da må man ta høyde for de naturkreftene som finnes, sier Bjarne I. Wist i CargoNet.
Video: Her henger Dovrebanen i løse lufta (saken fortsetter under)
Millioner til rassikring
Jernbaneverket skal bruke 860 millioner kroner på å forebygge flom, ras og telehiv i 2012.
På spørsmål om de gjør nok, svarer pressesjef Jan Erik Kregnes at de er enige med CargoNet så lenge det går ras som i Soknedalen.
- Les også: Ras og flom koster samfunnet milliarder
Samtidig sier Kregnes at dette området på Dovrebanen har vært problematisk, og at Jernbaneverket søker å gjøre skinnegangen tryggere hele tiden.
Jernbanestrekninger som er utsatt for ras har egne sikringssystemer.
– Det er alltid trygt å ta toget. Vi har varslingssystemer og stopper togene hvis det har gått ras, sier Jan Erik Kregnes.