Hopp til innhold

Taper millioner på togstopp

Den langvarige stengingen av Dovrebanen koster penger.

Dovrebanen stengt etter skred

Rundt 30 meter av jernbanelinja henger fortsatt i lufta i Soknedalen. Bildet ble tatt tirsdag.

Foto: Magnar Brandset / NRK

– Det er betydelige beløp. Vi snakker om et omsetningstap som sikkert kan beløpe seg til 20 millioner kroner, sier informasjonsdirektør Bjarne I. Wist i CargoNet.

Bjarne I. Wist

Bjarne I. Wist.

Foto: Knut Rindahl / NRK

Siden midten av mars har selskapet hatt store utfordringer med å kjøre godstog mellom Oslo og Trondheim.

Årsaken er at det er full stopp mellom Berkåk og Støren etter at et stort jordskred ødela jernbanelinja 13. mars.

Gods som skal til Nordland blir sendt over Rørosbanen, det samme skjer med noe av godset som skal til Trondheim. Resten må sendes med bil.

Stengt til mai

Like etter skredet anslo Jernbaneverket at det ville ta tre uker å åpne Dovrebanen. Men denne uken ble det klart at strekningen ikke åpner før i mai.

I alt må det kjøres inn 60.000 kubikkmeter masse for å reparere skadene etter skredet.

Bjarne I. Wist i CargoNet er bekymret for at den langvarige stengingen kan svekke jernbanens posisjon.

– Vi risikerer at tiltroen blir svekket. Med en så lang stenging bygger kundene systemer for å frakte på bil, det er ikke gitt at de automatisk slutter med det når banen åpner, sier Wist.

Ingen erstatning

På spørsmål om Jernbaneverket frykter for tilliten til gods på bane, svarer kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland at de svært opptatt av å få en robust jernbane.

– Vil togselskapene som rammes av den stengte banen få økonomisk erstatning?

– Nei. Dette er mer en force majeure-sak. Jernbaneverket er stort sett bare erstatningspliktig der det er grov uaktsomhet, det er hovedregelen i staten, sier Svein Horrisland.