NRK Meny
Normal

Slik kan meditasjon gi oss bedre lærere

Ved UiT – Norges arktiske universitet er de først ut med å prøve mindfulness på lærerstudentene. Og responsen er overveldende.

Lærerstudenter

Andreas Ivar Vestå (nærmest kamera), Camilla Therese Johnsen og de andre lærerstudentene ved UiT–Norges arktiske universitet gjennomførte en seanse med mindfulness før eksamen.

Foto: Petter Strøm / NRK

Bjørndal

Kristin Emilie Bjørndal har selv merket av mindfulness har hjulpet henne.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Jeg får mer kontakt med meg selv. Blir mer til stede her og nå, får en ro i kroppen og jeg tenker ikke på alt jeg skulle ha gjort, sier lærerstudent Camilla Therese Johnsen.

Ute skinner vårsola i Tromsø, om noen uker har hun og de rundt 30 andre førsteårsstudentene eksamen. Det er med andre ord helt andre ting Johnsen sikkert skulle gjort enn å sitte med hendene i fanget, øynene lukket, og puste.

Førsteamanuensis i pedagogikk ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) ved UiT – Norges arktiske universitet, Kristin Emilie Bjørndal, merket at det kokte godt i livet hennes. Jobben består av halvparten undervisning og veiledning, halvparten forskning. Bjørndal hadde stive skuldre og følte seg svimmel.

– Jeg hadde hørt og lest om at mindfulness kunne være stressreduserende og helsefremmende, og var nysgjerrig på å prøve det ut. Nesten umiddelbart merket jeg at stivheten i nakke og rygg løsnet. Etter hvert slo det meg at dette måtte være noe for studentene mine. Ikke bare fordi de trenger det i en stressende hverdag som studenter, men også når de skal ut i et krevede arbeidsliv som lærere, forteller hun.

Handler om å gi deg selv et friminutt

Mindfulness

Mindfulness-instruktør Anne R. Grini.

Foto: Petter Strøm / NRK

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær som det heter på norsk, handler om å omfavne deg selv slik du er – her og nå. I neste omgang kan du se på hvilke utfordringer i livet du kan fjerne eller fikse for å finne roen, men det viktigste innenfor mindfulness er å anerkjenne situasjonen som den er akkurat nå, og la det hele falle til ro.

Anne R. Grini er instruktør i mindfulness-basert stressreduksjon (MBSR). Hun merker en stor økning i henvendelser fra folk om ønsker å prøve det.

– Vi lever i et mye mer stressende samfunn. Ting skjer hele tiden, og vi skal hele tiden være koblet på. Vi blir bombardert av inntrykk, og vi må vi gjøre noe for å falle til ro. Vår tid krever en helt annen bevissthet på å koble av og gi seg selv næringsrike pauser, sier hun.

– Mindfulness-basert stressreduksjon handler om å merke hva som skjer med kroppen din, pusten din, hva som skjer inni deg, og hva skjer rundt deg akkurat nå. Hvis vi skal gruble for mye på fortiden eller fremtiden kan vi dras inn i en voldsom karusell av stress og bekymringer. Det handler rett og slett om å vaske tavla for kritt før du begynner å skrive igjen, og gi seg selv noen friminutter.

Mindfullness-instruktør Anne R. Grini har en seanse med førsteårsstudentene ved lærerutdanningen på UiT - Norges arktiske universitet.

Stressende hverdag for lærere

En undersøkelse gjort på NTNU viser at mange lærere opplever at jobben deres tar all energien deres. Én av tre melder om smerte i nakke, rygg og skuldre, og mange sier at de plaget av bekymring, nedtrykthet, angst og følelse av håpløshet. Sammen med instruktør i mindfulness Anne R. Grini begynte å Kristin Emilie Bjørndal å leke med tanken om hvordan de kunne integrere mindfulness i lærerstudiet. I tråd Utdanningsdirektoratets rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling for ungdomstrinnet, hvor det blant annet det påpekes eksplisitt at god klasseledelse handler om mindfulness.

Klasseledelse består ikke av enkeltfaktorer. Det er hvordan enkeltfaktorene utøves sammen, som har betydning. Det er en integrert kompetanse som trengs... God klasseledelse kjennetegnes av at denne integrerte kompetansen i tillegg har en merverdi, noe som ofte benevnes som mindfullness (Marzano, 2009).

Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet 2013-2017

– Å gi studentene erfaring med mindfulness kan være en mulig ressurs for å styrke studentenes forståelse av god klasseledelse. Det er en god måte å lære dem klasseledelse på. Mindfulness handler om å bli oppmerksom på din egen tilstedeværelse, og som lærer må du være til stedet for mange elever personer samtidig. Det er veldig krevende og utfordrende, sier Kristin Emilie Bjørndal.

Ida Solhaug ved UiT har i doktorgraden sin forsket på bruk av mindfulness blant medisin- og psykologistudenter. En gruppe på 150 studenter fikk 20 timer med kursing i mindfulness og stressmestring, mens en tilsvarende gruppe ikke fikk noe kursing. Resultatene viste nedgang i stress og mentale plager hos studentene som deltok på kurs.

Men det er ikke bare studenter, lærere og andre yrkesgrupper som opplever stress. Ifølge en rapport fra Ungdata sliter en av tre norske ungdommer med stress. Derfor har flere norske skoler har stressmestring på timeplanen, deriblant Oslo handelsgymnasium.

Stress-plager hos ungdom. Grafikk.
Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

Kan bli de første i Norge

Lærerstudent

Lærerstudent Mariell Hansen ved UiT.

Foto: Petter Strøm / NRK

Per i dag får norske lærere et tilbud om kursing i mindfulness som en del av etter- og videreutdanningen, men ingen lærerutdanning har mindfulnesstrening som del av den obligatoriske undervisningen. Derfor har Kristin Emilie Bjørndal, sammen med Anne R. Grini, startet et prosjekt hvor målsettingen er å undersøke nærmere hvordan mindfulness de kan integreres i utdanningen.

– Alle lærere opplever stress, men noen av dem takler stresset dårligere enn andre. Mindfulness er et verktøy som kan brukes i forebygging av stress. Det er viktig at lærerstudentene blir kjent med dette verktøyet, mener Kristin Bjørndal.

Til nå har 56 av studentene ved universitetet fått erfaring med mindfulness. Videre skal Bjørndal og Grini undersøke hvordan mindfulness best mulig kan integreres i lærerutdanningen, og undersøke hvor relevant det kan være for lærerstudenter å få erfaring med mindfulness.

– Jeg tror det kan være relevant å ta med seg ut i yrkeslivet. Blant annet kan det være en fin måte å roe ned elevene på, sier lærerstudent Camilla Therese Johnsen.

Linda Reier Rushfeldt

Linda Reier Rushfeldt.

Foto: Petter Strøm / NRk

Da førsteårsstudentene ved UiT var ute i praksis tidligere i år, ble de oppfordret til å prøve mindfulness både på seg selv og på elevene.

– Du lærer å bli mer oppmerksom i øyeblikket, og oppfatter ting som skjer rundt deg. Det kan være med på at du ser enkeltindividene bedre, sier Mariell Hansen. Sammen med Linda Reier Rushfeldt prøvde hun noen av teknikkene de hadde lært på studiet på elevene i tredjeklassen.

– Elevene ble roligere etterpå. Og alle gjorde det uten å protestere, sier Rushfeldt.

Ønsker skepsisen velkommen

Både hun og Hansen vil ta mindfulness med seg når de en gang blir lærere. Det samme vil Andreas Ivar Vestå, som forventer å møte litt motstand.

– Vi vil nok møte en del fordommer. For eksempel tror mange at dette er noe religiøst, noe som er en stor misoppfatning. Dette er fremtiden. Det er jo en grunn til at både handball- og fotballandslaget bruker det. Til og med F16-piloter benytter seg av mindfulness for å takle hverdagen sin, sier han.

Anne R. Grini mener skepsis til mindfulness er sunt.

– Du skal ikke kjøpe alt du hører. Jeg forstår godt at mange synes dette hører ut som tull. Men jeg synes du skal prøve ting før du avskriver noe. Poenget med dette er å gi seg selv en pause, eller en mental tannpuss, sier hun.

– Men det er noe du må jobbe med og lære deg. Det kan ta tid å finne ro om en har mye stress. Så er det viktig å understreke at mindfulness ikke løser alt. Du må ta tak i de problemene som fører til stress. Mindfulness skal gi deg muligheten til å la disse tankene ligge et øyeblikk, og gi deg en mulighet til å restarte systemet.

Og akkurat det var viktig for lærerstudentene som deltok i seansen på UiT denne vårdagen.

– Jeg slappet mye mer av. Jeg var ganske stresset da jeg kom inn i klasserommet, siden jeg var litt seint ute. Så det hjalp på, sier Mariell Hansen.

Kunnskapsdepartementet har ikke hatt anledning til å svare på NRKs henvendelser i denne saken.