Armene svaier i runde bevegelser over hodet og kroppene beveger seg i takt, mens låta «Feel» av Robbie Willams spilles over høytaleranlegget i klasserommet på Oslo handelsgymnaium. 16-åringene som går i førsteklasse på skolen er med på et prøveprosjekt for å se om stressnivået synker ved hjelp av kurs.
– Det er ikke så enkelt å nyte at man har fri når man hele tiden tenker på prøvene som kommer neste uke, forteller Elisar Louise Kamøy.
Hun er en av elevene i 1A på Oslo handelsgymnasium som nå kan få pusteteknikker og slow motion-dans på timeplanen.
– På videregående er mange avgangsfag som skal stå på vitnemålet resten av livet. Da blir det mye stress fordi de er så avgjørende, fortsetter Caroline Bakken som går i samme klasse.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange sliter med stress
Tall fra Ungdata viser at én av tre ungdommer i Norge sliter med stress. Én av fire har problemer med å sovne om nettene.
(saken fortsetter under grafikken)
Skoleledelsen på Oslo handelsgymnasium har i flere år merket at elevene har vært veldig stressa, og de tok initiativ til prosjektet for å se om det kunne bedre den psykiske helsa til ungdommene.
– De forteller både til rådgiver og helsesøster at de er stressa. De har mange oppgaver som de må igjennom og forventninger er høye. De trenger hjelp til å sortere, forteller Trond Lien som er rektor på skolen.
(saken fortsetter under grafikken)
Prosjektet skal testes i seks uker denne våren, og dersom det er vellykket skal det bli en del av timeplanen fra høsten av. Det skal ikke gå utover andre fag, men fylle ledige timer imellom undervisningen.
- LES OGSÅ:
(saken fortsetter under bildet)
Skolene må gjøre tiltak selv
Kunnskapsdepartementet syns det er bekymringsverdig at mange unge sliter med stress, og sier det er opptil hver enkelt skole å avgjøre om stressmestringskurs fungerer for sine elever.
– Alle tiltak som bidrar til å bedre læringsmiljøet for elevene skal skoleeierne ta på alvor og vurdere, sier statssekretær Birgitte Jordahl.
Hun presiserer at skolene selv kan sette i gang slike kurs så lenge det ikke går utover andre deler av læreplanen og undervisningstiden.