Dermed støtter NSB Jernbaneverkets rapport, som ble lagt fram i sommer. Den peker på Tangen som tilknytningspunkt i stedet for Brokelandsheia i Gjerstad, som også har vært vurdert.
Jernbaneverkets hovedrapport kan leses her: KVU Grenlandsbanen
NSB vil også ha Brokelandsheia
Toget har likevel ikke gått for Brokelandsheia som framtidig stasjonsby, selv om NSB ikke har nevnt stedet i høringsuttalelsen.
– Vi har vært tydelige i møte med både Jernbaneverket og konsulentene om at både Tangen og Brokelandsheia bør være med i det videre planarbeidet, sier rådgiver i NSB, Henning Myckland.
Også Jernbaneverket har uttalt at Brokelandsheia bør vurderes som stasjon for et framtidig lokaltogtilbud.
Tangen mest lønnsom
Når det gjelder lønnsomheten er deres rapport soleklar, den blir høyest dersom Tangen i Kragerø velges som stopp for fjerntogtrafikken.
Det er to hensikter med Grenlandsbanen. Den ene er å binde sammen byene langs kysten, den andre å forkorte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo.
Ved å koble Vestfoldbanen med Sørlandsbanen, vil reisetiden kunne reduseres fra 4 timer og 30 minutter til 3 timer og 15 minutter, ifølge Jernbaneverkets utredning.