Endringene i togrutene vil skje allerede i desember i år. Årsaken til å kutte disse stoppene er for å øke punktligheten til toget.
– Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom kundetilfredshet og punktlighet. For at toget skal være konkurransedyktig, er det avgjørende at vi reduserer antall avvik og at toget kommer og går når det skal.
Det sier Øivind Hauge Støle, seksjonssjef mobilitet og samfunn i Jernbanedirektoratet til iGjerstad, som først skrev om saken.
– Dårlige greier
På Gjerstad stasjon er det nattavgangen til Oslo som ryker.
Rune Hagestrand, politisk leder i Jernbaneforum Sør, frykter det kan bety stans for hele togstasjonen på sikt.
– Toget taper konkurransen mot vei. Den enkleste måten myndighetene kan kutte i reisetid på, er å kutte ut stasjoner, sier han.
Hagestrand mener myndighetene må legge til rette for at folk skal ta toget.
– De fleste av oss har bil, så vi skal klare oss, men toget er en fin måte å reise og å pendle på, sier han.
På Audedal stasjon er det formiddagsavgangen til Stavanger som forsvinner. På Vegårshei stasjon er det to avganger som forsvinner, blant annet nattoget.
Heller ikke på Vegårshei blir nyheten mottatt med glede.
– Jeg tror vi vil miste mange som kommer inn og ut. Dette kan være skadelig for Vegårshei, sier Elise Felle Mo.
– Dette er dårlige greier. Nå må vi enten til Nelaug eller til Gjerstad for å ta toget, sier Odd-Egil Sognedal.
Vil ble direktoratet snu
Steinar Bergstøl Andersen (Frp) er leder i hovedutvalget for samferdsel og mobilitet i fylkestinget i Agder.
– VI må se på mulighetene for å endre på dette. Vi må komme med en klar beskjed til Jernbanedirektoratet om at dette er noe vi ikke kan akseptere, sier han.
Utvalget skal møtes til uka. Det vil lederen kjempe for at de skal sende en henvendelse til direktoratet om at de vil opprettholde stoppene på Gjerstad, Vegårshei og Aunedal.