– Om ikke genistreken bygges ut er dette en styrt avvikling av persontrafikken på Sørlandsbanen.
Det sier Roar Aasmundsen i Kristiansand Næringsforening.
Også fylkesordfører Arne Thomassen (H) er bekymret for Sørlandsbanens fremtid.
– Den henger i en tynn tråd nå, sier han.
Fredag la regjeringen frem ny Nasjonal transportplan (NTP). Den viser hovedtrekkene i den nasjonale transportpolitikken for 2025–2036.
NRK har skrevet flere saker om Sørlandsbanens fremtid. Flere mener den trenger en opprustning for å overleve.
Nevnt tre ganger
Sørlandsbanen er bare nevnt tre ganger i det 242 sider lange dokumentet som ble lagt frem fredag.
– Det som bekymrer oss er at det i planen ikke er prosjektmidler til planlegging av genistreken, sier Thomassen.
Han mener at det er opp til Sosialistisk Venstreparti å forhandle Sørlandsbanen inn i planen.
Regjeringen ønsker å øke kapasiteten på jernbanene der befolkningsveksten er størst. Grunnen er at det vil lette på kapasiteten for det sentrale Østlandet og i Trøndelag i tiden frem mot 2050.
Det vurderes derfor om det skal kjøpes inn toetasjers tog på flere strekninger, inkludert Sørlandsbanen.
Det er med andre ord ikke satt av noen penger til satsing Sørlandsbanen.
Selv om et prosjekt tas ut eller inn av transportplanen betyr ikke det nødvendigvis at prosjektet blir gjennomført. Det er Stortinget som behandler de årlige budsjettene der bevilgningene gis.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) hadde på forhånd varslet NTB om at det blir færre gigaprosjekter og mer penger til vedlikehold.
Mye kjent på forhånd
Mange av nyhetene om Sørlandet var allerede kjent på forhånd.
– Jeg tror vår landsdel stort sett har kommet greit ut av dette, sier fylkesordfører i Agder Arne Thomassen.
Et av de største spenningsmomentet var om hvilken rolle Sørlandsbanen ville få i den nye transportplanen.
Men på flere av veistrekningene blir det flere tiltak:
Det mangler rundt 12 kilometer med bredere vei som gir såkalt «gul midtstripe» på riksvei 9. Når prosjektet er ferdig vil det bli bred vei mellom Kristiansand og Hovden.
Det legges også opp til en videreføring av utbedringen av riksvei 41 mellom Kviteseid og Kristiansand.
De siste årene har det blitt satset stort på flere veistrekninger på Sørlandet med 23 milliarder kroner i investeringer. Det gjenstår tre veistrekningen før det er firefeltsvei gjennom fylket, men ingen vet når motorveien blir ferdig.
– Det ser ut som E18 østover blir ferdig i denne NTP-perioden. Det er veldig bra. Det ligger også inne penger i Nye Veier til å fortsette med Mandal-Lyngdal og vestover mot Ålgård, sier Thomassen.
«Østlandets transportplan»
På forhånd hadde næringspolitisk leder i Kristiansand Næringslivsforening Roar Osmundsen ingen tro på at Sørlandsbanen ville bli høyt prioritert i NTP.
– Sørlandsbanen henger så langt etter på vedlikehold og signalfeil, at vi snakker ikke om en nasjonal transportplan, men en Østlandets transportplan.
Han fryktet at hele Sørlandsbanen tas ut av NTP.
– Det er forslag om å bare frakte godstrafikk på Sørlandsbanen og ikke passasjerer, men det er ikke så lett å frakte så mye gods. Regjeringen vil ikke legge ned passasjertrafikken, men som en konkurrent mot de gode bussene som holder tida og har tilgang på nett, så er ikke toget en konkurrent, sier han.
Lurer du på hvilke togstopp som forsvinner på Agder, så kan du lese denne saken vi har skrevet tidligere.