Hopp til innhold

Praktikanter: – Det var utfordrende og artig, søk du også

Halvåret som praktikant er over, nå står nye utfordringer for tur.

Tidligere praktikanter Felicia Löfgren og Henriette Joks forteller om hvordan det har vært å være praktikant i NRK Sápmi

LÆRERIKT: Å være praktikant er ikke bare teori og masse arbeid, men morsomt også, mener Felicia Löfgren og Henriette Joks. FOTO/REDIGERING/TEKST: Berit Nystad.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Praktikanter_sa_no_flagg» i nytt vindu


De har fått jobb i NRK Sápmi i noen måneder, Felica Löfgren fra Mörsil utenfor Östersund i Sverige, Henriette Joks fra Karasjok og Anne Inger Birkely fra Kautokeino. Anne Inger har riktignok tatt noen uker fri før hun begynner. Nå skal teorien gjøres om til praksis.

Det er jo litt kult å bli utfordret. Man sier jo at draker løfter i motvind.

Felicia Löfgren
Siste dag som praktikant

PRAKTIKANTTIDEN OVER: Siste dag som praktikant for Felicia Löfgren, Henriette Joks og Anne Inger Birkely.

Foto: Berit Nystad / NRK

Hvordan kommer man egentlig fram til fokus i en sak, hva var det med sekvenser og video og hvordan skulle man blande lydene i radioredigeringen? De får fortsatt veiledning og hjelp av vaktsjef og gode kolleger – hvis det skulle trenges, men arbeidet hittil viser at de klarer seg bra.

NRK Sápmi ønsker flere til opplæring og utlyser nye praktikantstillinger til en halvårig opplæring - med søknadsfrist 13. april.

Det har vært fine opplevelser jeg kommer til å ta med meg videre i livet.

Henriette Joks

​Kult

Utfordrende, morsomt og lærerikt er ord som Felicia og Henriette bruker når de skal beskrive halvåret de har vært igjennom.

– Det har vært fine opplevelser jeg kommer til å ta med meg videre i livet. Litt skummelt har det også vært når man ble satt til å gjøre nye oppgaver man ikke kan, sier Henriette.

– Det er jo litt kult å bli utfordret. Man sier jo at draker løfter i motvind. Utfordrende, men man lærer seg av det også, sier Felicia.

Man er sikret jobb etter endt utdannelse.

Tidligere praktikant, Anne Merete A. Gaup

Medieutdanning

Opplæringen var over i februar. Nå er det opp til de tidligere praktikantene å bestemme seg for om de søker seg inn på medieutdanning. Hverken Felicia eller Henriette har bestemt seg ennå, men begge vurderer.

Praktikantordningen er opprettet for å rekruttere samisktalende medarbeidere til NRK Sápmi. Under praktikantperioden får de en innføring i mediefaget gjennom teori og praktisk arbeid.

Praktikanter i barne-tv studio

FORBEREDT: En del av opplæringen er to uker i mánáid-tv.

Foto: Berit Nystad / NRK

Stipend

NRK Sápmi ønsker at de tar seg medieutdanning for så å komme tilbake etter endt utdanning.

Derfor har man opprettet en stipendordning hvor praktikantene kan få opptil hundre tusen kroner i stipend over en toårs periode. For dette må de jobbe i institusjonen i et år for hver femti tusen de har fått i stipend.

Som tidligere praktikant Anne Merete A Gaup har sagt det:

– Man er sikret jobb etter endt utdannelse.

Sakene

Her kan du se noen av sakene praktikantene laget mens de var under opplæring:

Prøver Urix studioet på Marienlyst i Oslo

OSLOBESØK: Praktikantene Anne Inger Birkely, Henriette Joks og Felicia Löfgren prøver Urix studioet på Marienlyst i Oslo.

Foto: Berit Nystad / NRK

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK