Hopp til innhold

Per Nils måtte vente 15 timer i bilen fordi veien inn til Finnmark var stengt

Uvær og stengte riksgrenser førte til at Per Nils Utsi brukte et døgn på kjøreturen som vanligvis tar åtte timer. Nå håper flere at gamle veiplaner hentes fram igjen.

Per Nils Utsi

VÆRFAST: Per Nils Utsi fra Karasjok måtte vente 15 timer da E6 mellom Troms og Finnmark ble stengt i helga på grunn av ras.

Foto: NRK

Utsi var på lørdag vei hjem fra Tromsø til Karasjok, da E6 plutselig ble stengt ved Langfjorden i Alta på grunn av ras.

Dette er eneste vei inn til Finnmark gjennom Norge.

I 15 timer satt Utsi i bilen før han til slutt slapp gjennom rasområdet.

– Det var lenge å vente, og vi fikk mange ulike beskjeder om når veien skulle åpnes igjen.

Vanligvis kan man også kjøre til Finnmark gjennom Finland, men på grunn av koronarestriksjoner har grensa i praksis vært stengt i vinter.

Derfor så ikke Utsi andre muligheter enn å vente til veien åpnes igjen, selv om han hørte at enkelte hadde fått lov til å kjøre gjennom Finland.

– Det var altfor usikkert om man slapp gjennom grensa, så jeg valgte å vente, sier Utsi.

– Tilfeldig hvem som slipper over grensa

Ifølge finske grensevakter er det kun de med «gode grunner» som slipper inn i Finland. Ifølge politiet i Finnmark gjelder dette blant annet folk som må reise på grunn av jobb. Fritidsreiser gjelder ikke.

Helsedirektoratet forklarer at dette er en nødssituasjon de måtte finne en løsning på. Derfor er det nå mulig å kjøre via Finland uten å måtte gå i karantene når man kommer til Norge igjen.

Barnehagestyreren og familiefaren Roy Arild Rasmussen fra Kautokeino er en av dem som klarte å argumentere for å få lov til å kjøre gjennom Finland, da han i helga var på tur mellom hjemplassen og Tromsø.

Roy Arild Rasmussen

ARGUMENTERTE: Familiefaren Roy Arild Rasmussen mener at samfunnssikkerheten i Troms og Finnmark ikke er god nok.

Foto: Privat

Han mener at koronastengte grenser og værstengt E6 aktualiserer spørsmålet om samfunnssikkerheten i nord.

– Det er en fare for samfunnet at Norge og Finland ikke har klart å komme til enighet om hva de skal gjøre når E6 er værstengt. Et alternativ ville ha vært å slippe gjennom kolonner av kjøretøyer, foreslår Rasmussen.

Tar opp gamle veiplaner

I fjor vinter var E6 over Kvænangfjellet stengt hele 77 ganger. Så mange ganger var altså finnmarkingene isolert fra resten av Norge i løpet av en vinter.

Tidligere ordfører i Kautokeino, Johan Vasara, omtaler dette på Twitter.

– Det er pinlig at samfunnssikkerheten ikke er bedre enn dette, sier Vasara til NRK.

Laster Twitter-innhold

Vasara mener det er på sin plass å riste støvet av gamle veiplaner.

Ny vei mellom Kautokeino og Storslett eller Birtavarre er etter hans mening en god investering og et alternativ til E6 langs kysten.

Johan Vasara

VIL STYRKE REGIONEN: Tidligere ordfører Johan Vasara.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

Veien er allerede halvveis etablert. Bare 30–40 km vei mangler før ferdselsåren hadde vært komplett.

– Dette ville ha forkortet kjøreturen fra Kautokeino til Universitetssykehuset i Tromsø med rundt 20 mil, forklarer Vasara.

– Ingen god idé

Folk i Nord-Troms og Kautokeino har lenge ønsket en slik veiløsning. Daværende leder i Kautokeino Næringsforening, Jan Ole Buljo, tok opp denne saken i 2014.

Men det er flere utfordringer for denne veien. Det ene er Reisa nasjonalpark, som ligger i området. Det andre reindrifta.

John Andreas Utsi og Barfe

NEI TIL NY VEI: John Andreas Utsi, leder i Beahcegiela reinbeitedistrikt.

Foto: Marie Elise Nystad / NRK

Leder i Beahcegiela reinbeitedistrikt, John Andreas Utsi, mener at veien ikke er noen god idé. Reineieren mener det er nok naturinngrep i området

– Vi har allerede en veldig god vei på finsk side og nå planlegges tunnel gjennom Kvænangsfjellet. Det er bortkastede penger å bygge ny vei fra Kautokeino til Nord-Troms, mener Utsi, som tror at veien likevel ville vært stengt store deler av vinteren på grunn av været.

Korte nyheter

  • Kuhmunen erenoamáš listtus Ruoŧas

    Ruoŧa jođiheaddjiid searvvi, Ledare, mielas lea nuorra sámenisu Sara-Elvira Kuhmunen okta dain geasa sis lea erenoamáš jáhkku, ja gean navdet ain eanet lihkostuvvat boahtteáiggis.

    Searvi ráhkada jahkásaččat listtu maid gohčodit «Framtidens kvinnliga ledare». (Boahtteáiggi nissonjođiheaddjit). Listtus leat 75 nuorra nissonolbmo nama, ja olles listu almmuhuvvo miessemánu 18. beaivvi.

    Sara-Elvira Kuhmunen lea Johkamohkis eret, ja lea Sáminuorra searvvi jođiheaddji.

    Sáminuorra dat lea ge almmuhan dán dieđu listtu birra iežas Instagram-konto bokte.

    Kuhmunen lea maŋemus jagiid áŋgiruššan dáistalit sápmelaččaid vuoigatvuođaid ovddas, ja son lea maid ovdagovva eará sámi nuoraide.

    Kuhmunen lea maid oassálastán Sámi Grand Prix gilvvus ja son lea gieskat ožžon Ubmi sámesearvvi nuoraidbálkkašumi.

    .

    Sara Elvira Kuhmunen, Sáminuora jođiheaddji
    Foto: Anne Maret Päiviö / Sameradioen
  • Med på lista over «Framtidens kvinnliga Ledare» i Sverige

    President for ungdomsorganisasjonen Sáminuorra, Sara-Elvira Kuhmunen, er i år med på lista over «Framtidens kvinnliga Ledare».

    Det er det svenske fagforbundet for ledere, Ledarna, som årlig lager denne lista.

    Lista består av 75 personer som er sjefer og ledere, og er unge kvinner. Hele lista offentliggjøres 18. mai.

    Det er Sáminuorra som melder om dette på sin Instagram-konto.

    Fagforbundet Ledarna har over 100.000 medlemmer.

    Kuhmunen er fra Johkamohkki /Jokkmokk i Nord-Sverige.

    Hun deltok i joike-delen i Sámi Grand Prix 2022 med joiken «Čuvggodit». Hun gikk videre til gullfinalen, som Jörgen Stenberg vant.

    Kuhmunen ble i 2023 tildelt Anders Carlberg-minnepris, som tildeles årets unge forbilde i Sverige.

    Sara-Elvira Kuhmunen
    Foto: Per Heimly / NRK
  • Fem politimelde etter snøskuterkøyring

    Fem personar vart tekne på fersk gjerning i å ha køyrd ulovleg på snøskuter i eit villreinområde på Vikafjellet. Det melder Statens naturoppsyn, SNO, som natt til torsdag var ute på kontroll. Dei fem blir politimelde, skriv SNO i ei pressemelding. Så langt i vinter har SNO politimeld 87 personar for ulovleg køyring, dermed bikkar talet no 92 politimeldingar.

    – Ulovleg snøskuterkøyring i villreinområde er svært uheldig på denne tida av året, seier Ole Morten Sand, seksjonsleiar i Statens naturoppsyn (SNO). Han viser til at det er rett før villreinkalvinga, og dermed ekstra alvorleg med ulovleg motorferdsel.

    Snøskuterkøyring på Vikafjellet
    Foto: Sigurd Nordeide-Felde.