Utsi var på lørdag vei hjem fra Tromsø til Karasjok, da E6 plutselig ble stengt ved Langfjorden i Alta på grunn av ras.
Dette er eneste vei inn til Finnmark gjennom Norge.
I 15 timer satt Utsi i bilen før han til slutt slapp gjennom rasområdet.
– Det var lenge å vente, og vi fikk mange ulike beskjeder om når veien skulle åpnes igjen.
Vanligvis kan man også kjøre til Finnmark gjennom Finland, men på grunn av koronarestriksjoner har grensa i praksis vært stengt i vinter.
Derfor så ikke Utsi andre muligheter enn å vente til veien åpnes igjen, selv om han hørte at enkelte hadde fått lov til å kjøre gjennom Finland.
– Det var altfor usikkert om man slapp gjennom grensa, så jeg valgte å vente, sier Utsi.
- Les også:
– Tilfeldig hvem som slipper over grensa
Ifølge finske grensevakter er det kun de med «gode grunner» som slipper inn i Finland. Ifølge politiet i Finnmark gjelder dette blant annet folk som må reise på grunn av jobb. Fritidsreiser gjelder ikke.
Helsedirektoratet forklarer at dette er en nødssituasjon de måtte finne en løsning på. Derfor er det nå mulig å kjøre via Finland uten å måtte gå i karantene når man kommer til Norge igjen.
Barnehagestyreren og familiefaren Roy Arild Rasmussen fra Kautokeino er en av dem som klarte å argumentere for å få lov til å kjøre gjennom Finland, da han i helga var på tur mellom hjemplassen og Tromsø.
Han mener at koronastengte grenser og værstengt E6 aktualiserer spørsmålet om samfunnssikkerheten i nord.
– Det er en fare for samfunnet at Norge og Finland ikke har klart å komme til enighet om hva de skal gjøre når E6 er værstengt. Et alternativ ville ha vært å slippe gjennom kolonner av kjøretøyer, foreslår Rasmussen.
Tar opp gamle veiplaner
I fjor vinter var E6 over Kvænangfjellet stengt hele 77 ganger. Så mange ganger var altså finnmarkingene isolert fra resten av Norge i løpet av en vinter.
Tidligere ordfører i Kautokeino, Johan Vasara, omtaler dette på Twitter.
– Det er pinlig at samfunnssikkerheten ikke er bedre enn dette, sier Vasara til NRK.
Vasara mener det er på sin plass å riste støvet av gamle veiplaner.
Ny vei mellom Kautokeino og Storslett eller Birtavarre er etter hans mening en god investering og et alternativ til E6 langs kysten.
Veien er allerede halvveis etablert. Bare 30–40 km vei mangler før ferdselsåren hadde vært komplett.
– Dette ville ha forkortet kjøreturen fra Kautokeino til Universitetssykehuset i Tromsø med rundt 20 mil, forklarer Vasara.
– Ingen god idé
Folk i Nord-Troms og Kautokeino har lenge ønsket en slik veiløsning. Daværende leder i Kautokeino Næringsforening, Jan Ole Buljo, tok opp denne saken i 2014.
Men det er flere utfordringer for denne veien. Det ene er Reisa nasjonalpark, som ligger i området. Det andre reindrifta.
Leder i Beahcegiela reinbeitedistrikt, John Andreas Utsi, mener at veien ikke er noen god idé. Reineieren mener det er nok naturinngrep i området
– Vi har allerede en veldig god vei på finsk side og nå planlegges tunnel gjennom Kvænangsfjellet. Det er bortkastede penger å bygge ny vei fra Kautokeino til Nord-Troms, mener Utsi, som tror at veien likevel ville vært stengt store deler av vinteren på grunn av været.