Hopp til innhold

Per Nils måtte vente 15 timer i bilen fordi veien inn til Finnmark var stengt

Uvær og stengte riksgrenser førte til at Per Nils Utsi brukte et døgn på kjøreturen som vanligvis tar åtte timer. Nå håper flere at gamle veiplaner hentes fram igjen.

Per Nils Utsi

VÆRFAST: Per Nils Utsi fra Karasjok måtte vente 15 timer da E6 mellom Troms og Finnmark ble stengt i helga på grunn av ras.

Foto: NRK

Utsi var på lørdag vei hjem fra Tromsø til Karasjok, da E6 plutselig ble stengt ved Langfjorden i Alta på grunn av ras.

Dette er eneste vei inn til Finnmark gjennom Norge.

I 15 timer satt Utsi i bilen før han til slutt slapp gjennom rasområdet.

– Det var lenge å vente, og vi fikk mange ulike beskjeder om når veien skulle åpnes igjen.

Vanligvis kan man også kjøre til Finnmark gjennom Finland, men på grunn av koronarestriksjoner har grensa i praksis vært stengt i vinter.

Derfor så ikke Utsi andre muligheter enn å vente til veien åpnes igjen, selv om han hørte at enkelte hadde fått lov til å kjøre gjennom Finland.

– Det var altfor usikkert om man slapp gjennom grensa, så jeg valgte å vente, sier Utsi.

– Tilfeldig hvem som slipper over grensa

Ifølge finske grensevakter er det kun de med «gode grunner» som slipper inn i Finland. Ifølge politiet i Finnmark gjelder dette blant annet folk som må reise på grunn av jobb. Fritidsreiser gjelder ikke.

Helsedirektoratet forklarer at dette er en nødssituasjon de måtte finne en løsning på. Derfor er det nå mulig å kjøre via Finland uten å måtte gå i karantene når man kommer til Norge igjen.

Barnehagestyreren og familiefaren Roy Arild Rasmussen fra Kautokeino er en av dem som klarte å argumentere for å få lov til å kjøre gjennom Finland, da han i helga var på tur mellom hjemplassen og Tromsø.

Roy Arild Rasmussen

ARGUMENTERTE: Familiefaren Roy Arild Rasmussen mener at samfunnssikkerheten i Troms og Finnmark ikke er god nok.

Foto: Privat

Han mener at koronastengte grenser og værstengt E6 aktualiserer spørsmålet om samfunnssikkerheten i nord.

– Det er en fare for samfunnet at Norge og Finland ikke har klart å komme til enighet om hva de skal gjøre når E6 er værstengt. Et alternativ ville ha vært å slippe gjennom kolonner av kjøretøyer, foreslår Rasmussen.

Tar opp gamle veiplaner

I fjor vinter var E6 over Kvænangfjellet stengt hele 77 ganger. Så mange ganger var altså finnmarkingene isolert fra resten av Norge i løpet av en vinter.

Tidligere ordfører i Kautokeino, Johan Vasara, omtaler dette på Twitter.

– Det er pinlig at samfunnssikkerheten ikke er bedre enn dette, sier Vasara til NRK.

Laster Twitter-innhold

Vasara mener det er på sin plass å riste støvet av gamle veiplaner.

Ny vei mellom Kautokeino og Storslett eller Birtavarre er etter hans mening en god investering og et alternativ til E6 langs kysten.

Johan Vasara

VIL STYRKE REGIONEN: Tidligere ordfører Johan Vasara.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

Veien er allerede halvveis etablert. Bare 30–40 km vei mangler før ferdselsåren hadde vært komplett.

– Dette ville ha forkortet kjøreturen fra Kautokeino til Universitetssykehuset i Tromsø med rundt 20 mil, forklarer Vasara.

– Ingen god idé

Folk i Nord-Troms og Kautokeino har lenge ønsket en slik veiløsning. Daværende leder i Kautokeino Næringsforening, Jan Ole Buljo, tok opp denne saken i 2014.

Men det er flere utfordringer for denne veien. Det ene er Reisa nasjonalpark, som ligger i området. Det andre reindrifta.

John Andreas Utsi og Barfe

NEI TIL NY VEI: John Andreas Utsi, leder i Beahcegiela reinbeitedistrikt.

Foto: Marie Elise Nystad / NRK

Leder i Beahcegiela reinbeitedistrikt, John Andreas Utsi, mener at veien ikke er noen god idé. Reineieren mener det er nok naturinngrep i området

– Vi har allerede en veldig god vei på finsk side og nå planlegges tunnel gjennom Kvænangsfjellet. Det er bortkastede penger å bygge ny vei fra Kautokeino til Nord-Troms, mener Utsi, som tror at veien likevel ville vært stengt store deler av vinteren på grunn av været.

Korte nyheter

  • Arvedálki sáhttá dagahit ahte Norway Cup ferte maŋidit čiekčamiid

    Les på norsk.

    Olu arvi Oslo guovllus dagaha váttisvuođaid Norway Cupii. Vuosttaš čiekčamat mat galget álgit sotnabeaivve, soitet dál maŋiduvvot.

    – Mii čuovvut dárkilit mielde ja fertet árvvoštallat fertejit go čiekčamat maŋiduvvot. Lea dálki mii dál stivre min, dadjá Norway Cup sadjásaš váldočálli Marthe Bøhler NTB:i.

    Jus maŋidit čiekčamiid, de sirdojuvvojit čiekčamat sisa ja ođđa áiggit almmuhuvvojit go leat gárvásat.

    Paráda ja rahpančájálmas lávvordaga lágiduvvo nu go dábálaččat.

  • Offroad Finnmark vurderer ekstra tiltak på grunn av sydenvarme

    I en pressemelding skriver Offroad Finnmark at ledelsen vurderer å sette opp en vannstasjon på toppen av fjellet etter at deltakerne har klatret flere høydemeter fra Alta sentrum.

    – Deltakerne er forberedt på det meste, som mygg, uvær, snø, kulde og at det kan bli veldig varmt. Men en slik temperatur vil nok være utfordrende for mange, sier leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen, i pressemeldingen.

    Ifølge han vil det derfor bli lagt inn en egen seanse omkring varme og væskeinntak under kveldens ryttermøte.

    – Våre rittledere vil informere om hvordan deltakerne må sikre seg vann underveis i rittet, ved de forskjellige elvene og bekkene som de passerer.

    Offroad Finnmark går av stabelen lørdag.
    Foto: Anders Abrahamsen