Her har E6 vært stengt 77 ganger i vinter

Omtrent alle fjelloverganger har vært stengt flere ganger enn noen gang tidligere. – Tror folk er drittlei.

4-5 biler sto fast i uværet på Jøkelfjordeidet i Kvænangen søndag.

BOM STOPP I UVÆRET: 4–5 biler måtte ha hjelp da de ble sittende fast i uværet, denne gangen i desember. Ordfører i Kvænangen dro selv ut for å hjelpe til. Vegen har vært stengt 77 ganger denne vinteren.

Foto: Eirik Losnegård Mevik

Denne vinteren har Kvænangen i Nord-Troms pådratt seg en rekord som ordføreren helst skulle vært foruten.

Eirik Losnegaard Mevik

Ordfører i Kvænangen Eirik Losnegaard Mevik.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Vi drømmer jo om det motsatte. Man kommer seg ikke til legetime, på sykehuset, på jobb, eller til nabokommunen for å handle. Møter i kommunen blir utsatt. Kursholdere kommer ikke fram. Hverdagen blir satt på vent for dem som skulle ha forflyttet seg, sier Eirik Losnegaard Mevik.

For den eneste ferdselsåren mellom resten av landet og Kvænangen på grensa mellom Troms og Finnmark, E6 over Kvænangsfjellet, har vært stengt til sammen 77 ganger.

Det er en soleklar ny rekord, viser ferske tall fra Statens vegvesen. Men det er ikke bare Kvænangsfjellet som har vært stengt rekordmange ganger.

Brøytebil

Det ser ikke ut til at utfordringene med snømengdene i nord er over enda. Her fra brøyting på Nordkyn.

Foto: Stian Andersen

– Har rekorder overalt

Det er oppdaterte tall fra vegtrafikksentralen som har gitt Statens vegvesen grunnlag for en vinterstatistikk de ikke har sett maken til for hovedforbindelsene i Nord-Norge.

Avdelingsdirektør for Drift Nord i Statens vegvesen, Tore Lysberg, sier stengningene i all hovedsak handler om været.

– Tallene viser rekorder overalt. Vinteren i år har vært spesielt krevende. Omtrent alle fjelloverganger har betydelig flere stengninger enn vi har opplevd tidligere.

Unni Gifstad Statens vegvesen

Avdelingsdirektør Unni M. Gifstad i Transport nord i Statens vegvesen.

Foto: Gisle Forland / NRK

Avdelingsdirektør Unni M. Gifstad i Transport nord i Statens vegvesen sier tallene viser at transportårene mellom sør og nord i Nord-Norge er svært sårbare. Hun mener de samfunnsøkonomiske konsekvensene av stengte veier ikke fanges opp av deres beregninger.

– Men det er ikke tvil om at dette har store konsekvenser for samfunnet, og at det kan være kritisk når det oppstår spesielle situasjoner, slik vi opplever nå, sier Gifstad.

Det har folk i Kvænangen, inkludert ordfører Eirik Losnegaard Mevik, merket uvanlig godt denne vinteren.

– Umulig å planlegge hverdagen

Den tidligere rekorden for Kvænangsfjellet er 44 stengninger gjennom en sesong. Gjennomsnittet er 32, viser tall fra Statens vegvesen. Vinteren 2020: 77.

– Man kan si at vi vet hvor vi bor, men myndighetene må kunne se at det er en åpenbar utfordring at landet deles i to så ofte. Å rekruttere arbeidskraft er vanskelig. Det hører man folk si: Hadde det ikke vært for Kvænangsfjellet ...

Flere kommuner har denne vinteren også opplevd å være totalt isolert oftere en før, når den eneste vegen til kommunen må stenge. Mest utsatt er Nordkapp, Lebesby, Gamvik, Måsøy, Båtsfjord og Berlevåg, på kysten i Øst-Finnmark.

Kvænangen i Nord-Troms er fortsatt én mulighet fra å bli isolert når E6 der atter en gang stenges. Men omkjøringsmuligheten forlenger reisevegen betydelig. Den går gjennom Finland.

Fire til fem biler sto fast oppe på Jøkelfjordeidet i Kvænangen kommune i Nord-Troms.

Å leve med stadig usikkerhet om når vegen vil åpne, gjør det umulig å planlegge, sier ordfører i Kvænangen Eirik Losnegaard Mevik.

Foto: Eirik Losnegård Mevik

Det er ingen reelle alternativer, sier ordfører Losnegaard Mevik.

– For en ting er de faktiske stengningene. Det handler også om de valgene man ikke tar, fordi man ikke kan planlegge. Det er til hinder for utvikling når det er så vanskelig å planlegge noe som helst. sier ordføreren.

Han ber likevel innstendig myndighetene om at den lovede utbedringen av vegen over fjellet, med tunneler inkludert, skal bety at de igjen kan begynne å planlegge. Losnegaard Mevik sier han tror folk har vært drittlei, i 40 år.

– Jeg tror det er en grunn til at folk bruker humor. Det er ikke noe annet å gjøre. Dette er hovedferdselsåra i Nord-Norge. Min innstendige bønn til dem som styrer er at prosjektet med å utbedre veien over fjellet må bli så godt at den holdes åpen hele året.

Gunn Nilsen i Kvænangen beskriver overfor NRK en vinter med snøskavler så høye at de gjør telefondekningen utfordrende.

Nilsen bor i Burfjord i Kvænangen kommune, og holder seg oppdatert på når vegstrekninga over fjellet er stengt, og deler med andre innbyggere i en Facebook-gruppe for folk i området.

– Jeg skjønner jo at E6 er stengt, for jeg ser ikke trærne i hagen. Men det gjør meg bekymret, for det er vår vei til sykehuset. Vi har ikke det tilbudet her. Vi må til Tromsø. Vi kjenner veldig godt på følelsen av å bo bak et fjell. Det gjør alt vanskelig, alt fra posten til levering av medisin. Ikke minst lider næringslivet her veldig av det, sier Gunn Nilsen til NRK.