– NAV har generelt mange brukere som har behov for ekstra hjelp, grunnet språklige utfordringer, manglende utdanning eller helsemessige utfordringer. Men vi prøver å hjelpe så godt vi kan, og være imøtekommende.
Dette sier NAVs fylkesdirektør i Finnmark, Nina Haugen.
Mange finnmarkinger sliter med å forstå hva slags hjelp NAV kan bidra med. Andre verdenskrig, og mangel på skolegang og utdanning, pekes på som hovedårsakene.
Nylig fortalte NRK om Karasjok-bosatte, Per Nilsen Varsi (76), som er en av disse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– De som trenger hjelp må selvsagt vite om det
Den samisktalende befolkningen har ifølge NAVs fylkesdirektør i Finnmark mulighet til å kommunisere både skriftlig og muntlig med etaten.
– På samisk er det først og fremst telefoni som er mulig å velge. Man kan be om å snakke med en samisktalende veileder på telefon til oss, sier Nina Haugen.
– Men det fordrer jo selvsagt at de som trenger vår hjelp vet om det, og tar kontakt med oss.
– Underforbruk av NAV
Nina Haugen bekrefter overfor NRK det som NAV Finnmark tidligere har redegjort for i brevform til regjeringen:
Manglende utdanning og tapt skolegang kan medføre til et såkalt underforbruk av NAVs tjenester (se faktaboks).
– Dette fordi man rett og slett ikke er klar over sine rettigheter. Dette kan ha skjedd for dem som har dårlig språkforståelse eller helsemessige problemer, forteller NAV-direktøren.
Ansvarsfordeler med andre institusjoner
– Det er mange i samfunnet som også skal veilede brukere.
– Dette er eksempelvis helse, skole, og andre sosialmyndigheter som skal henvise videre til NAV, forteller Nina Haugen.
– Er det aktuelt for NAV å forenkle byråkrati, brev og skjemaer til fordel for de hjelpetrengende?
Varsler forenkling
– Ja, så absolutt. Både forenkling og mer informasjon til brukere er målet vårt – også på samisk.
– Å gjøre brevene våre mer forståelige er noe vi jobber med for tiden. Noen av brevene er allerede forenklet, og flere kommer. Dette pågår nærmest daglig for tiden. Dette gjelder også vårt telefontilbud, og NAVs selvbetjening på internett.
– Men NAV er stort, så det er vanskelig å si når den enkelte bruker vil få oppleve forenklingen og forbedringen fra vår side, sier NAVs fylkesdirektør i Finnmark, Nina Haugen.