I verkstedet sitt i Mørsvikbotn i Nordland viser Geir Anders Hætta Berg en laserskjærer som skjærer etter mønsteret han selv legger inn i dataprogrammet til maskinen.
Om man skal kalle dette for samisk duodje (samisk håndverk) vil ikke Hætta Berg selv være med på å definere. Det overlater han til andre.
– Utgangspunktet er jo duodje. Og tanken bak er at det skal gjenspeile samisk håndverk, og sånn utvide den samiske kulturen, på en måte.
Hætta Berg mener at også dette er en måte å videreformidle den samiske kulturen på.
– Tanken bak er å spre den samiske kulturen. For meg er det også viktig å være tro mot kulturen. Man ønsker å nå et større publikum. Og det som også er viktig er at det hele tiden skal være samisk. Det er viktig.
Geir Anders Hætta Berg understreker imidlertid at dette ikke er noen kopimaskin.
– Mønsteret som laseren skjærer ut er unikt, og det er egendesignet. Så det er ikke noe man bare har tatt kopi av, og så kjøre det gjennom. Så enkelt er det da ikke.
Ikke levebrød alene
Geir Anders Hætta Berg har fagbrev både i møbelsnekkerfaget og i duodje. Men han tror ikke han kun kan leve av tradisjonell duodje.
– Tanken var å lage samiskinspirerte møbler her. Det gjør jeg da også, men jeg forsøker også å lage det som folk vil ha, og det som jeg tjener mere penger på.
– Likevel har jeg ikke glemt møblene, og heller ikke den tradisjonelle duodjeen. Men hvis jeg bruker 30 timer på å lage noe som jeg får 4000 kroner for, så blir timelønna lav.
Les:
Ikke diskutert
Styreleder i landsorganisasjonen Sámiid duodji Catarina Utsi ser på Hætta Berg sine produkter som en utvikling av duodje, men stiller spørsmål ved om man kan si det er duodje selv om produktene nødvendigvis ikke kan kalles tradisjonelle.
– Med å ta i bruk slike hjelpemidler for å produsere raskere, så er det på en måte utvikling av duodje. Men så langt har vi ikke debattert dette for om mulig å beskytte det gjennom et varemerke, og si at det er samisk duodje.
– Jeg håper nå Samerådet setter duodjemerkeprosjektet i gang slik at vi kan se på kriteriene for dagens duodjemerke som i dag er et merke for tradisjonell duodje.
Utsi tror at det er viktig at skal man leve av duodje, så må man kunne ha utvikling, og ta i bruk slike hjelpemidler i produksjonen slik som Hætta Berg har gjort.
– Men så er spørsmålet: Kan man kalle dette for samij duodje? Det vet vi ikke. Det vi vet er at man ikke kan anvende dagens duodjemerke til slike produkter.
Les også: