Hopp til innhold

– Fremad, sier NSR

– Mens konflikter preget Arbeiderpartiets samekonferanse, mobiliserer nå Norske Samers Riksforbund for å ta makta, sier kommentator Per Klemetsen Hætta i NRK Sápmi.

NSR 2012

NSR avholdt landsmøte forrige helg og Aili Keskitalo ble enstemmig valgt som presidentkandidat for neste års valg.

Foto: Juliane Kravik / NRK

Per Klemetsen Hætta

Med ett år til sametingsvalget i 2013, arrangerte både Arbeiderpartiet og Norske Samers Riksforbund (NSR) sine viktigste mobiliseringsmøter forrige helg.


Arbeiderpartiets samekonferanse i Bodø avslørte konflikter innad, lite ryddige prosesser, og en uavklart presidentkandidat.


Men klarer NSR å utnytte dette? Eller rettere sagt: vil Arbeiderpartiet la NSR utnytte dette?


Arbeiderpartiet har vist seg å ha svært lojale velgere. Hvis de nå klarer å sette fokus på sakene fremfor konfliktene, og å mobilisere valgapparatet sitt, så er det fullt mulig å tiltrekke nye velgere i tillegg til de lojale. Ett år er lang tid.

Et samlet NSR

NSR på sin side slapp Arbeiderpartiets problemer. Presidentkandidaten har vært klar lenge, og den formelle utnevnelsen av Aili Keskitalo ble da også en markering av hvor kursen skal gå og hva som skal være målet: NSR i posisjon på Sametinget etter valget 2013.

Aili Keskitalo kunne konstatere at hun nå kan legge strategiene for valgarbeidet med full ryggdekning i organisasjonen. Nå venter de lokale nominasjonsprosessene. Det vil overraske dersom de alle steder forløper like rolig som på landsmøtet, men dette er da også nomineringens vesen.

Politikk er også å ville, og det skal da også gjenspeile seg i engasjementet i nominasjonene. NSR vil nok, så langt det er mulig, passe seg for at lokale drakamper ikke resulterer i at nye grupperinger dannes – med potensiale for å fragmentere stemmene lokalt.

Mineralsaken

Mineralvirksomhet i samiske områder ble den lengst diskuterte saken på landsmøtet. Med den økte interessen internasjonalt for mineralvirksomhet også i samiske områder, er dette en sak som har tvunget seg frem.

Prosessen med den nye mineralloven førte ikke til at Sametinget fikk gjennomslag for sine krav, og misnøyen med loven i sin nåværende form kom da også tydelig til uttrykk på landsmøtet.

Landsstyret hadde i sin innstilling til vedtak inkludert at NSR er imot mineralvirksomhet i samiske områder med de rammene som gjelder i dag, og med gjeldende lovgivning som grunnlag.

På landsmøtet fremmet NSRs ungdomsutvalg et nytt forslag til vedtak. Ungdomsutvalget var redd for at formuleringer i landsstyrets forslag kunne tolkes annerledes og «mildere», og ønsket et mer presist språk i vedtaket.

En komité fikk i oppgave å omforene disse to forslagene til et nytt. Debatten nådde ikke de store temperaturer. Til det var man, til tross for ungdomsutvalgets innvendinger mot det opprinnelige forslaget, for enige. Derfor ble da også vedtaket i mineralsaken enstemmig.

Frustrasjon på begge sider

På NSRs landsmøte ble det uttrykt en frustrasjon over å være i opposisjon, og at de ikke fikk sakene sine gjennom. Sametingsrådet ble beskyldt for å arkivere saker fremmet av NSR, uten at de kom opp til behandling.

Å være i opposisjon er da også en relativt ny øvelse for NSR, og kan nok forklare noe. At Sametingsrådet vil utøve sin politikk, og gjøre sine prioriteringer, burde ikke overraske.

En lignende frustrasjon, med motsatt fortegn, kan også spores i Arbeiderpartiet – kanskje som et resultat av styringsslitasje. Samene i Arbeiderpartiet har lenge pekt på fordelene «det samiske Arbeiderpartiet» har ved at de har direkte kanaler til moderpartiet, og at denne innflytelsen kan resultere i større gjennomslag for samiske saker sentralt.

Det er vel ikke å ta sterkt i å si at dette med tiden har vist seg å være en svært overdrevet forventning. Kanskje er det også dette som frustrerer mange samer i Arbeiderpartiet. Tvert imot virker det som om samiske saker i dag har et kladdeføre i partiet, og dermed også i regjeringen.

Sametingets reelle innflytelse

Det er verdt å merke seg at eksemplene på dette er i saker som Sametinget anser som svært viktige: behandlingen av lovforslaget om oppfølgingen av Kystfiskeutvalget, behandlingen av gjeldende minerallov, og et anstrengt forhold til begrepet «selvbestemmelse».

Utnevnelsen av ny samisk statssekretær skapte også usikkerhet om hvilken rolle Samepolitisk råd har i Ap. Inntrykket som skapes er at regjeringen, til tross for konsultasjoner med Sametinget, i svært begrenset grad gir Sametinget avgjørende innflytelse på saker av denne art.

Stortingets behandling av disse sakene gir heller ikke grunn til å tro at det blir en dramatisk endring ved et eventuelt regjeringsskifte. Et viktig moment her er det splittede Sameting. Det blir ikke lettere å få gehør for Sametingets syn når det ikke er et enhetlig syn som fremmes i viktige saker.

Behandlingen av Finnmarksloven i 2005 hadde en annen karakter. Et samlet Sameting tvang gjennom nye forhandlinger om Finnmarksloven. Kravet fra Sametinget ble oppfattet som svært tydelig, og prosessen fikk et annet utfall enn det opprinnelige lovforslaget.

Konsensus som virkemiddel?

Vi kan altså oppleve at rollene er byttet om etter neste valg, og at begge partier har et behov for å rette opp egne frustrasjoner. Men er det konstruktivt? Vil det skape gehør for samiske saker – blant samer, i lokalmiljøene, i norsk opinion, og blant norske politikere?

Kanskje er det nå, på ny, nødvendig for Sametinget å søke konsensus i saker som man anser som så viktige at partipolitiske skillelinjer fravikes?

Ifølge Sametingsrådet er man ikke ferdig med historiske rettigheter knyttet til kystfiske, Samerettsutvalget II skal behandles videre, og mange ønsker en omkamp på mineralloven. Lokalt vil mange også ha et mer offensivt Sameting i saker som påvirker næringer og bosetting generelt.

Det er mange viktige prosesser som skal i gang. Sametinget vil nok måtte vurdere hvilken arbeidsform som gir det ønskede resultat.

Korte nyheter

  • Eambbosat guldalit podkasttaid, muhto eai háliit máksit dan ovddas

    Eambbo ja eambbo olbmot guldalit podkasttaid, muhto guorahallan čájeha ahte unnit ja unnit olbmot háliidit máksit dan ovddas.

    45 proseanta álbmogis leat guldalan podkasttaid maŋemus jagi, čájehit «Den store podraportten» varas logut.

    Sin searvvis lea okta viđa olbmos geat mákset guldalit. Dát lea sullii seamma dásis go diibmá, muhto raporta čájeha ahte máksindáhttu njiedjá nuppi jagi maŋŋálaga.

    24 proseanta dadjet ahte sii leat mielas máksit podkastta ovddas vai eai dárbbaš máidnosiid gullát, ja 17 proseanta leat mielas máksit eksklusiiva sisdoalu ovddas. Dat lea njiedjan 41 proseanttas ja 38 proseanttas guovtti jagis.

    Raportta čállit čilgejit ahte sivvan dasa lea «dat áigi mas eallit», mas eambbosat geahččalit unnidit ruhtageavaheami haddegoargŋuma ja alla reanttuid geažil.

    (NTB)

    7c3NtSK-QFY
    Foto: Thomas Brun / NTB
  • Tilbyr gratis helsekontroll

    Les på lulesamisk.

    Du som bor i Hamarøy kommune og er mellom 40 og 79 år, kan nå få en helsekontroll uten å betale for det.

    29. april startet Saminor 3-undersøkelsen i Hamarøy kommune, og varer fram til 14. mai.

    Alle som deltar får tilbakemelding på blant annet blodtrykk og om de er i faresonen for å utvikle diabetes. Kommunen får ikke vite noe om helsen til enkeltpersoner.

    – Et veldig godt tilbud jeg håper alle takker ja til, sier kommuneoverlege Elisabeth Richter i en pressemelding på kommunens nettside.

    – Vi får en anonym oppsummering av resultatene etterpå. Det er nyttig når vi skal planlegge helsetjenester i årene som kommer. Jo flere som deltar, jo bedre rapport får vi, sier ordfører Britt Kristoffersen Løksa i pressemeldingen.

    Kommunen tilbyr gratis buss til helsesjekken på Storjord, der Saminor har etablert en midlertidig helsestasjon.

    Femti kommuner er med i Saminor 3. For første gang i Norge skal en befolkningsundersøkelse også forsøke å kartlegge hvordan fornorskningspolitikk og andre verdenskrig påvirker helsa vår i dag.

  • Melder seg inn i Norske kjernekraftkommuner

    Norske kjernekraftkommuner (NKK) har invitert samtlige fylkeskommuner og kommuner i landet til å bli medlem av organisasjonen. I den forbindelse bes det også om at kommuner legger frem sak til politisk behandling der det tas stilling til medlemskap.

    Kommunestyret i Hamarøy vedtok i dag med 15 mot to stemmer å melde seg inn i NKK og betale årskontingent tilsvarende 20 000 kr for 2024 for å tilegne seg mer informasjon om kjernekraft.

    Ordfører Britt Kristoffersen Løksa er skeptisk til vindkraftutbygging, og mener at det er arealkrevende og har mange potensielle konflikter, blant annet med reindrift og fugleliv, og mener kommunen bør utforske mulighetene med kjernekraft.

    – Begrunnelsen for min del er at kjernekraft er umodent, men det å delta i norske kjernekraftkommuner synes som en meget god mulighet til å være med og påvirke politikken og tilrettelegging av regelverk for noe som potensielt kan komme å være aktuelt i framtida, sa Løksa under kommunestyret.

    Per-Elling Braseth Ellingsen (SV), som stemte i mot, mener det blir et påskudd for å unngå å se på alternative løsninger som energieffektivisering, som sol og vind.

    – Norge som land har ingen store fordeler utover thoriumforekomster til å drive med kjernekraft. I hvert fall ingen fordeler når det gjelder vann og elver, og det som trengs til kjøling for kjernekraft. Jeg ser ikke noen grunn til å bruke 20 000 eller 10 000 kroner på å være med på dette. Heller bruke de pengene på andre områder hvor vi har komparative fortrinn, som vannkraft, vindkraft, og bølgekraft for den saks skyld.

    Organisasjonen NKK etableres formelt under årsmøtet 31. mai 2024. Ordfører deltar på vegne av Hamarøy kommune.