Tre etasjer over bakken, ikke så langt fra Solli Plass i Oslo, møtes folk fra den samiske musikkverdenen i Music Norway sine lokaler. I disse tider har interessen for samisk musikk og trua på at artistene kan nå langt møttes i en perfekt storm.
Omlag 20 minutter senere kommer en svett og noe anpusten journalist inn i lokalene. I tillegg til å ta feil trikk, har jeg hoppet av trikken på feil sted og brukt tid på å finne rett gate. Dette er jo en god start.
Åpent Hus
Men hva skjer egentlig på Åpent Hus arrangementer hos Music Norway? Det lurte jeg også litt på da jeg sto i heisen på tur til tredje etasje. I tillegg svirret tanker som; hvor interessant er dette for musikkbransjen? Og hvor mange kommer til å være der?
Svaret fikk jeg da jeg kom ut av heisen og inn i et folksomt lokale der gjestene satt med ansiktene vendt mot meg. Jeg fikk virkelig følelsen av å gi et godt inntrykk der jeg kom inn midt i presentasjonen til Music Norway.
Jeg var litt spent på om det var noe jeg, som journalist, kunne få noe nyttig ut av dette. Mitt store interessefelt er musikk, men det er jo tross alt lagt opp for at den samiske musikkverdenen skal bli kjent med mulighetene de har.
Den samiske fortellingen
Og nyttig var det. Det slo meg at mye handler om tankegang og hvordan vi forteller historien. Fredrik Forssman fra Rytmisk kompetansenettverk i nord og Lisa Marie Kristensen, skaper av Sápmi Sessions på SVT, var absolutt inne på noe.
Forssman fortalte noe som, for ganske mange samer ihvertfall, er en selvfølge. At vi ikke kan tenke vertikalt når det kommer til grenser. Den tankegangen må vi droppe. Vi må tenke mer horisontalt.
Lisa Marie Kristensens Sápmi Sessions på SVT gjorde en veldig god jobb i å skape en bro i mellom samiske og svenske artister. Hun har absolutt fått med seg det med grenser, da artistene kommer fra hele Sápmi og ikke bare den samiske siden.
For å unngå gjengivelse av hele foredraget, kan jeg jo fortelle det jeg fikk ut av det. Nemlig at det er viktig at vi er med å forteller vår egen historie på den måten vi ønsker. At vi kan skjære igjennom når noen i teamet synes vi må ha med rein eller at veggen bak intervjuobjektet ikke er samisk nok.
Det andre poenget er kanskje viktigere. At vi lager en fortelling basert på universelle følelser som håp, kjærlighet, sorg osv. Det viktigste er at det vi lager har kvalitet. Da vil det samiske komme av seg selv.
Leter du etter ny og spennende musikk? Les også:
Kvaliteten er der
Når vi nå snakker om kvalitet, så kan jeg fortelle at den allerede er der. Spesielt på bildet øverst, men også blant alle de som enda sitter i kjellern. Vi må bare tørre å stole på oss selv, stikke hodet frem og ta kontakt med gode produsenter. Tiden er kommet!