Den siste oppsettingen for Haukur J. Gunnarsson som teatersjef på Beaivváš samiske nasjonalteater er veldig spesiell for ham.
Han setter nemlig opp et stykke som har betydd og fortsatt betyr mye for ham som kunstner og som menneske.
– Jeg er veldig glad i dette stykket. Det er for meg et personlig stykke fra min første periode ved Beaivváš. Stykket er resultatet av et nært og veldig fruktbart samarbeid med Inger Margrethe Olsen, som skrev flere stykker for Beaivváš. Hun var den mest profilerte dramatikeren i samisk teater på den tiden, forklarer Gunnarsson.
Forestillingen
fortalt i form av en spøkelsesfortelling.– Det er en historie som apellerer til meg og den oppsettingen fra 1994 har jeg veldig gode minner fra. Jeg følte at jeg nådde en viss høyde både for meg som instruktør, for Beaivváš og den samiske teaterkunsten, forklarer Gunnarsson.
66-åringen forteller at da han begynte å planlegge sitt siste år i Beaivváš, så tenkte han at dette ville være et fint stykke å sette opp som en avslutning.
Avslutter sammen med et mester-team
For at det siste stykket som teatersjef skal bli best mulig, har Gunnarsson og Beaivváš fått med seg to sanne mestere inn i det kunstneriske lederteamet.
Scenograf og kostymedesigner er Bård Lie Thorbjørnsen, som
Komponist for musikken i oppsettingen er Frode Fjellheim, som blant annet er kjent for å ha skrevet åpningsmusikken til Disney-suksessen «Frost/Frozen».
Fjellheim er også en prisvinner av rang, blant annet er han vinner av Norges viktigste musikkpris, Spellemannsprisen.
– Det er fantastisk å ha så solide og dyktige kunstnere med. Det er første gang jeg jobber personlig sammen med Bård som instruktør. Han har jo vært ved Beaivváš før, og jeg har sett flere forestillinger av ham. Han har faktisk fått Heddaprisen to år på rad, og det er veldig skjeldent det skjer, sier Gunnarsson.
Han er veldig glad for å få med Frode Fjellheim på laget.
– Frode kjenner jeg fra langt tilbake da vi begge jobbet ved Trøndelag Teater. Han har jo virkelig vokst siden den gang. Han er virkelig blitt en stor kunstner innen musikk og hans uttrykk er veldig spennende. Musikken har røtter i sydsamisk joik og han er flink til å trekke inn andre kulturer. Han gjør mye fusion, der kunstneriske og musikalske uttrykk møtes. Det er noe jeg også har prøvd å gjøre i mitt arbeid ved Beaivváš, forklarer Gunnarsson.
Mest og minst fornøyd
Når du ser tilbake på din karriere som teatersjef ved Beaivváš samiske nasjonalteater, hva synes du at du har lykkes best med?
– Det jeg tror jeg har lykkes best med er satsingen på å få frem samisk dramatikk og å gjøre teater til en naturlig del av den samiske kulturen, svarer Gunnarsson.
Han blir veldig engasjert til reporterens siste spørsmål; Hva synes du at du har lykkes minst med?
– Å få til et nytt teaterbygg. Kort sagt.
Så legger han til:
– Dagens bygg er en skam. Det er en skam at det samiske nasjolteateret skal ha så dårlige arbeidsforhold. Det er ikke noe luksus vi er ute etter. Vi er rett og slett ute etter en arbeidsplass der det går an å i et helsemessig forsvarlig arbeidsmiljø. Dette er viktig med tanke på fremtiden for teateret. Det er rett og slett spørsmål om hvor lenge folk orker å jobbe under så kummerlige forhold, sier Haukur J. Gunnarsson oppgitt.
Premieren på «Skoavdnji» (Nattskygge) er i Kautokeino 9. oktober, og like etter følger en omfattende turné.