– Det er for lite penger. Prosjektet ligger for langt ute. Jernbaneverket har sluttet å planlegge. Vi må nå løfte dette fram, for vi står ovenfor store utfordringer i Stavanger-regionen. Vi skal både utvikle næringslivet og øke mobiliteten.
Det sier Harald Minge, leder for Stavanger næringsforening.
Les også:
Les også:
Jærbanen er en ubetinget suksess, men nå frykter både politikere og næringsliv at planleggingen av videreføring av dobbeltsporet fra Sandnes til Egersund nærmest har stanset opp.
Mannsterke
Representanter fra Rogaland møtte tirsdag mannsterke opp i Stortinget for å legge fram saken.
Politikerne frykter at veimyndighetene ikke prioriterer dobbeltspor i den neste nasjonale transportplanen.
– Vi må ha en planlegging på gang nå. Vi må planlegge sporet, få vite hvor det skal gå, slik at vi kan få planlegge bygdene våre og byene våre, sier Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese.
Les også:
Les også:
Derfor må Jernbaneverket komme på banen og bestemme hvor toget skal gå, men for å få fremdrift å dobbeltsporet, må også rogalandspolitikerne prioritere mellom vei og bane.
– Stå samlet
– Det som er viktig er at regionen rundt Jæren klarer å være samlet om de innspillene de har, at man ikke spriker. Hvis man klarer å være samlet rundt noen prosjekter, så er det lettere å få det gjennom.
Det mener Venstres stortingsrepresentant Abid Raja.
Så enkelt er det likevel ikke når vei og bane skal utfylle hverandre.
Les også:
Les også:
– Det henger litt sammen alt dette her. De bompakkene som vi planlegger på Nord-Jæren og Sør-Jæren bygger på at jernbanen skal være ryggraden i dette systemet. Det er litt vanskelig å plukke ut det ene, for da henger ikke alt helt sammen, mener Klepp-ordføreren.
Ingen løfter
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kristian Nilsen kunne ikke love delegasjonen fra Rogaland noe som helst.
– Vi må prioritere dette sammen med alle de andre prosjektene som også skal prioriteres i en nasjonal transportplan. I den prosessen vil vi også se på dette prosjektet, sier Nilsen.