Historisk: Det går ikke tog på Sørlandsbanen på 60 timer Passasjerene må ta buss mens det skal byttes skinner, felles trær og skiftes bruer på togstrekningen mellom Stavanger og Drammen. Av Åse Karin Hansen
– Du går stadig med angst for at dyr skal bli påkøyrd Meir enn 150 grunneigarar har gått til retten for at Bane Nor skal fortsette å halde gjerdet langs Sørlandsbanen. Nå møtast partane i Sør-Rogaland tingrett. Av Mari Rollag Evensen og Kjersti Hetland
Vil ha lyntog som tar deg fra Bergen til Oslo på 2,5 timer Høyhastighetstog vil gjøre det mulig å suse mellom byer i Sør-Norge på få timer. – Høres helt nydelig ut, sier student Åse Tuset. Av Willem Leendertse
Andrea og Cecilia reiser gratis gjennom Europa Jentene gjer som stadig fleire ungdommar; dei reiser med interrail. Takka vere EU og litt flaks har dei i tillegg fått heile togferien gratis. Av Willem Leendertse
150 bønder langs Sørlandsbanen saksøker Bane Nor Hvem er ansvarlig for gjerdet langs Sørlandsbanen? Det er det store spørsmålet når grunneierne og Bane Nor møtes i retten til høsten. Av Håkon Jonassen Norheim og Marte Skodje
Lei av å vente på toget: – Det er bare tull! I 30 år har næringstomta i Kragerø ligget ubrukt. Den er båndlagt i tilfelle Sørlandsbanen og Vestfoldbanen skal kobles sammen. Nå vil eierne ha området frigitt. Av Mette Stensholt Schau og Veronica Westrin
Her tar det lengre tid å reisa med tog enn på 90-talet Toget mellom Stavanger og Oslo er treigare i dag enn i 1994. Samstundes er reisetida på motorvegen snart halvert. – Det er elendig for klimaet, seier Mímir Kristjánsson (R). Av Håkon Jonassen Norheim, Øystein Otterdal og Josef Benoni Ness Tveit
Svenskene krever omkamp om Jærbanen og Sørlandsbanen Det svenske togselskapet SJ mener at Go-Aheads anbud for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen er urealistisk og burde vært avvist. Svenskene har nå levert en formell klage.
Dette møter togreisende helt til august Fram til 12. august blir det kun buss for tog på Jærbanen mellom Stavanger og Egersund. Heller ikke regiontog får kjøre på skinner sommeren 2017. Av Mari Rollag Evensen, Gunnar Morsund og Odd Rune Kyllingstad