Passasjerene må ta buss mens det skal byttes skinner, felles trær og skiftes bruer på togstrekningen mellom Stavanger og Drammen.
Meir enn 150 grunneigarar har gått til retten for at Bane Nor skal fortsette å halde gjerdet langs Sørlandsbanen. Nå møtast partane i Sør-Rogaland tingrett.
Høyhastighetstog vil gjøre det mulig å suse mellom byer i Sør-Norge på få timer. – Høres helt nydelig ut, sier student Åse Tuset.
Jentene gjer som stadig fleire ungdommar; dei reiser med interrail. Takka vere EU og litt flaks har dei i tillegg fått heile togferien gratis.
Hvem er ansvarlig for gjerdet langs Sørlandsbanen? Det er det store spørsmålet når grunneierne og Bane Nor møtes i retten til høsten.
I 30 år har næringstomta i Kragerø ligget ubrukt. Den er båndlagt i tilfelle Sørlandsbanen og Vestfoldbanen skal kobles sammen. Nå vil eierne ha området frigitt.
Toget mellom Stavanger og Oslo er treigare i dag enn i 1994. Samstundes er reisetida på motorvegen snart halvert. – Det er elendig for klimaet, seier Mímir Kristjánsson (R).
Det svenske togselskapet SJ mener at Go-Aheads anbud for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen er urealistisk og burde vært avvist. Svenskene har nå levert en formell klage.
Fram til 12. august blir det kun buss for tog på Jærbanen mellom Stavanger og Egersund. Heller ikke regiontog får kjøre på skinner sommeren 2017.