150 bønder langs Sørlandsbanen saksøker Bane Nor Hvem er ansvarlig for gjerdet langs Sørlandsbanen? Det er det store spørsmålet når grunneierne og Bane Nor møtes i retten til høsten. Av Håkon Jonassen Norheim og Marte Skodje
Lei av å vente på toget: – Det er bare tull! I 30 år har næringstomta i Kragerø ligget ubrukt. Den er båndlagt i tilfelle Sørlandsbanen og Vestfoldbanen skal kobles sammen. Nå vil eierne ha området frigitt. Av Mette Stensholt Schau og Veronica Westrin
Her tar det lengre tid å reisa med tog enn på 90-talet Toget mellom Stavanger og Oslo er treigare i dag enn i 1994. Samstundes er reisetida på motorvegen snart halvert. – Det er elendig for klimaet, seier Mímir Kristjánsson (R). Av Håkon Jonassen Norheim, Øystein Otterdal og Josef Benoni Ness Tveit
Svenskene krever omkamp om Jærbanen og Sørlandsbanen Det svenske togselskapet SJ mener at Go-Aheads anbud for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen er urealistisk og burde vært avvist. Svenskene har nå levert en formell klage.
Dette møter togreisende helt til august Fram til 12. august blir det kun buss for tog på Jærbanen mellom Stavanger og Egersund. Heller ikke regiontog får kjøre på skinner sommeren 2017. Av Mari Rollag Evensen, Gunnar Morsund og Odd Rune Kyllingstad
På denne strekningen får du ikke sovekupé i sommer Alternativet blir to seter og et pledd, opplyser NSB. Av Håkon Lexberg
Strekninger stenges i opptil 48 timer til helgen Omfattende arbeid på Vestfoldbanen og Sørlandsbanen – se hvilke strekninger som blir berørt her. Av Anette Stensholt og Vegard Lilleås
Lokale politikere vil ha fart på dobbeltsporet, fikk ingen løfter i Oslo Rikspolitikere mener rogalendingene må velge mellom vei og bane. De lokale politikerne mener det ene henger nøye sammen med det andre. Av Mathias Oppedal, Svein Jacob Mathisen og Bjørn Grimen
250 millionar til Sørlandsbanen og Jærbanen Regjeringa foreslår å setja av om lag 250 millionar kroner til fornyingsarbeid på Sørlands- og Jærbanen i 2017. Av Magnus Stokka