– Vi har byttet ut alt, mer eller mindre, sier Kjetil Rognstad, lokomotivfører i Baneservice.
I over tre år har lokomotivene fra Baneservice med eget mobilt verksted holdt til på Jærbanen. Til helgen er det slutt, og jobben som skal sikre en mer pålitelig togtrafikk er ferdig.
I forbindelse med fornyelsen ble Jærbanen stengt mellom Egersund og Stavanger 27. juni. Siden da har busser erstattet tog for reisende på strekningen.
- LES OGSÅ
- LES OGSÅ
Færre problemer
Men det har ikke vært uten grunn. Vær og vind har nemlig tært på det gamle ledningsnettet i over 60 år. Dette har ført til mange signalfeil, med togstans som resultatet.
Tidligere måtte for eksempel Jærbanen stanse bare det blåste kuling. Nå tåler den full orkan.
I løpet av sommeren er det blant annet lagt en ny kontaktledning på flere deler av strekningen, og gamle betongmaster er fjernet.
– Det er mer kraft i banen nå, og den kan ta flere og tyngre tog, forklarer Odd Roar Tjosevik, byggeleder i Jernbaneverket.
Tog-for-tog
Førstkommende mandag er store deler av arbeidet ferdig mellom Stavanger og Moi. Det vil likevel arbeides på strekningen mellom Moi og Egersund frem til 13. august, ifølge NSB.
Det betyr likevel at flere uker med buss-for-tog nærmer seg slutten, til glede for mange togpassasjerer.
– Det er tregere, og bussen kommer som regel for sent. I tillegg er det mer komfortabelt å reise med tog, sier Helle Skretting.
- LES OGSÅ
Dette har blitt gjort
Stavanger – Klepp: Plattformtaket på Stavanger stasjon er skiftet, et slipetog har slipt skinnene på strekningen mellom Stavanger og Sandnes, og gamle betongmaster er fjernet.
Klepp – Egersund: Blant annet er det gjennomført et skinnebytte i Krokatunnelen gjennom Sirevåg til Ogna, spor er drenert og nye kontaktledninger er strukket.
Moi – Egersund: Blant annet skal det ryddes skog på hele strekning, og det skal settes ned mastefundament. Dette arbeidet fortsetter frem til 13. august.