Det er ikke uvanlig at togstrekninger stenges for å gjøre vedlikehold, men det hører med til sjeldenhetene at et så langt togstrekk som mellom Stavanger og Drammen blir stengt.
Det er hele Sørlandsbanen på om lag 55 mil.
– Vi tror det er første gang at vi har stengt en hel togstrekning. Vi er ikke helt sikre, men vi snakket om det i dag og klarte ikke å finne ut om det hadde skjedd før, sier kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, Harry Korslund.
I 60 timer skal det skiftes skinner, felles trær, rydde vegetasjon, bygge ny bru og gjøre vann og frostsikring i tunnel. For å nevne noe.
– I løpet av en tettpakket langhelg vil vi utføre viktig og nødvendig vedlikeholdsarbeid, sier banesjef i Bane Nor, Atle Havnerås.
Lang planlegging
Planleggingen startet for fire år siden. I tillegg til Bane Nors folk er også et titalls entreprenører og anleggsselskap med på jobben.
– Det er langt mer effektivt å stenge en hel togstrekning og gjøre en vedlikeholdsmaraton som dette, enn å stenge delstrekninger.
Korslund understreker at de i fremtiden fortsatt må stenge delstrekninger for å gjøre vedlikehold. Bane Nor utnytter ellers også tiden på døgnet hvor det ikke går tog, til vedlikehold.
– Vi har et etterslep på vedlikehold av jernbanen i Norge på mellom 25 og 26 milliarder kroner.
Sørlandsbanen stenger fredag morgen mellom Stavanger og Kristiansand. Siste regiontog fra Stavanger går klokken 04.27. Fra Oslo til Kristiansand stenger banen klokken 21 fredag kveld.
På Jærbanen går siste tog fra Stavanger klokken 05.54 fredag morgen. Fra Egersund er siste tog klokken 06.20.
Passasjerer må følge med på når bussene går
Det blir satt opp buss på togstrekningene. Bussene som skal innom alle stoppene til toget, klarer ikke å holde alle rutetidene. Togselskapet Go-Ahead har derfor også satt opp busser som stopper på noen få steder.
– Det gjelder for avganger mellom Stavanger og Kristiansand og Kristiansand–Oslo. Der skal bussene gå på avgangstidene for toget fra der det starter, sier pressevakt i Go-Ahead, Simen Lockart Rohde.
Passasjerer som skal ut og reise, må følge med på nettsidene til Go-Ahead, Vy og EnTur.
Havnerås minner om at selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst.
Han understreker at det er livsfarlig og forbudt å krysse jernbanen utenom planoverganger.
Arbeidet skal være ferdig mandag morgen.
– Vi er superglade for at folk tar mye tog, men mer tog betyr mer slitasje. Så vi har nok å gjøre. Dette blir ikke siste gang vi må gjøre omfattende vedlikehold og modernisering, sier Korslund.