Abdul Rawashda
Foto: Fouad Acharki / NRK

Diskrimineres av andre homofile

Diskrimineringen av homofile muslimer har økt etter masseskytingen på en nattklubb i Orlando, også i LHBT-miljøene.

49 personer ble drept og flere titalls skadet i masseskytingen på en nattklubb for homofile i Orlando i USA søndag 12. juni. I dagene etter massakren kom det frem opplysninger om at gjerningsmannen kan ha vært homofil. «Skeive» muslimer sier nå at de føler seg uglesett og diskriminert av både muslimer og andre homofile.

– De som lider mest er homofile muslimer.

Nina Bahar, assisterende generalsekretær i Skeiv verden
Abdul Rawashda

POLITISK ENGASJERT: Abdul Rawashdas fødeland er Palestina. Her er han avbildet på en demonstrasjon utenfor Stortinget for å anerkjenne en palestinsk stat.

Foto: Privat

Abdul Rawashda mener at enkelte homofile vegrer seg mot å date muslimer, fordi de tror at det å være muslim og homofil er motstridende. Han kom til Norge i slutten av 2010 som en overføringsflyktning fra Palestina etter at foreldrene hans fant ut han var homofil. Tidligere det året ble Rawashda avslørt som homofil i Ramallah. Hans kjæreste ble arrestert og presset av politiet til å fortelle om forholdet. Rawashda ble avhørt og torturert i 15 timer, noe han tidligere har fortalt om til nettstedet Gaysir.no.

– De anklaget meg for å være spion fra Israel. Det er helt sinnssykt. De har ikke begrep om hva det vil si å være homo.

– Blitt verre etter Orlando

Rawashda har hatt en religiøs utdanning i Palestina og bodde i Israel et par år. I en lengre periode var han en troende og praktiserende muslim. I dag er han ikke like religiøs, men har fortsatt en muslimsk identitet. Og ifølge Rawashda er det flere homofile som har tydd til stygge kommentarer om muslimer etter masseskytingen i Orlando i blant annet sosiale medier og på dating-applikasjoner.

– Jeg har fått en del meldinger på dating-appen Grindr. De spør som regel hvorfor jeg som muslim er på Grindr. En mann jeg snakket med i flere dager sa til slutt at han ikke kunne stole på en muslim etter det som skjedde i Orlando.

Rawashda sitter i kontrollkomiteen i interesseorganisasjonen Skeiv verden og er ofte i dialog med homofile, biseksuelle og transpersoner fra minoritetsmiljøer. Flere av dem opplever at det har blitt vanskeligere å være muslim og «skeiv» etter angrepet mot nattklubben i USA.

– Det har blitt verre etter Orlando. Folk jeg har snakket med sier at de har mottatt en del stygge meldinger på blant annet Grindr. Det fører til at de mister stoltheten ved å være skeiv og muslim. Etter det som skjedde i USA tror enkelte at alle homofile muslimer har en identitetskonflikt med seg selv og religionen.

Abdul Rawashda

IDENTITETSKONFLIKT: Abdul Rawashda slet i mange år med å være muslim og «skeiv», men etter mye sjelsransakelse ble han komfortabel med å leve som en homofil muslim.

Foto: Fouad Acharki / NRK

Fordommer i alle miljøer

Nina Bahar

BEKREFTER DISKRIMINERING: Nina Bahar er assisterende generalsekretær i Skeiv verden.

Foto: Victoria Stewart

Assisterende generalsekretær i interesseorganisasjonen for LHBT-personer med minoritetsbakgrunn, Skeiv verden, Nina Bahar, bekrefter at homofile diskriminerer homofile muslimer.

– Selv folk som tilhører marginaliserte grupper er ikke fritatt fra å reprodusere de fordommene som eksisterer i samfunnet. Hvis man ser på mediene, så er 71 prosent av sakene som handler om innvandring og integrering problemorienterte. Det gjør noe med oss når vi får det fokuset konstant.

Den assisterende generalsekretæren mener også at det ikke er automatikk i at en minoritet skal støtte en annen minoritet. Og det blir verre når mediene forsøker å skape et fiendebilde av muslimer, mener Bahar.

– De som lider mest er homofile muslimer.

Ingvild Endestad

«SKEIVE» HAR OGSÅ FORDOMMER: Ingvild Endestad er leder av Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.

Foto: Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold

Lederen av FRI (Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold), Ingvild Endestad, er enig med Skeiv verden. Hun mener også at fordommer mot islam og muslimer fins i samfunnet og at «skeive» miljøer ikke er et unntak.

– Det som gjør det særlig sårbart er at når man er en dobbeltminoritet så opplever man fordommer i det ene miljøet for en ting og i et annet miljø for en annen ting. Man faller mellom to stoler.

Endestad mener at minoriteter bør holde sammen og ikke sette homofili og islam opp mot hverandre. Det ser vi at flere bruker som et bevisst politisk grep, mener nestlederen.

– Vi jobber hele tiden med antirasisme og islamofobi. Vi prøver å være bevisste på å ikke la en gruppe fremme hat på bekostning av noen andre. Det har vært veldig viktig for oss. Spesielt etter det som skjedde i Orlando, sier Endestad.

– Jeg har aldri møtt motstand i min menighet selv om de vet at jeg er homofil.

Anonym 28-åring

– Homsemiljøet er verre enn muslimer

En 28 år gammel homofil muslim har også latt seg intervjue av NRK, men velger å være anonym. Han faster under ramadan, ber fem ganger om dagen og har flere ganger vært på pilegrimsferd til Mekka i Saudi-Arabia. 28-åringen mener at LHBT-miljøene diskriminerer «skeive» muslimer oftere enn det heterofile muslimer gjør.

– Når jeg hører at moskeene diskriminerer homofile blir jeg satt ut. Jeg har aldri møtt motstand i min menighet selv om de vet at jeg er homofil. I storsamfunnet føler jeg at jeg ikke blir ikke akseptert som en fullverdig homofil, fordi jeg har en muslimsk bakgrunn. Jeg vil karakterisere diskrimineringen som kommer fra homsemiljøet som verre enn den som kommer fra muslimske miljøer. Homofile skal egentlig være mine egne og de som skal støtte meg.

28-åringen har også opplevd at å date menn er en utfordring når man er muslim. Særlig når han blir bedt om å vise sine følelser offentlig.

– Jeg har problemer med å kline offentlig, men det har ikke noe med min tro å gjøre. Jeg liker ikke å se andre kline engang. Hver gang jeg var på date var det nærmest et krav å kline og vise kjærligheten offentlig. Og når jeg nekter blir jeg møtt med at jeg er ikke er åpen nok og at jeg har «rester» fra islam som hindrer meg i å kline offentlig.

– Mange antar ting om meg på grunn av min muslimske bakgrunn.

Begard Reza

– Ikke aksept for «skeive» muslimer

Begard Reza

KJEMPER FOR «SKEIVES» RETTIGHETER: Begard Reza jobber i Skeiv verden og skriver for det Fritt Ord-støttede nettstedet Radikal Portal.

Foto: Privat

Begard Reza er svensk og har kurdisk irakisk bakgrunn. Reza definerer seg selv som en ikke-binær transperson og bruker det kjønnsnøytrale pronomenet «hen». Reza mener også at «skeive» muslimer har det enda vanskeligere nå, etter Orlando-massakren. Hen mener at det fullt mulig å være for eksempel homofil og muslim. Man må ikke komme ut i all offentlighet, mener Reza.

– Jeg er så lei av muslimer som føler at de må være i media og hate sin kultur for å være åpen. Mine venner er også åpne om sin legninger overfor sine venner, familie og arbeidskolleger. Er ikke det godt nok?

Reza mener at enkelte i LHBT-miljøene ikke har aksept for «skeive» muslimer. Og når man presenterer seg som en «skeiv» muslim, så handler samtalen ofte om at islam ikke er forenlig med homofili.

– Mange antar ting om meg på grunn av min muslimske bakgrunn.

Muslimer som diskriminerer homofile

Abdul Rawashda

VANSKELIG OPPVEKST: Som 14-åring skjønte Abdul Rawashda at han likte gutter. Han trodde lenge at han var den eneste i verden som hadde det slik. «Halal» betyr noe som er tillatt for muslimer.

Foto: Privat

Rawashda har bodd to år på Grønland i Oslo hvor det bor og ferdes mange muslimer. Han har flere venner som har blitt fysisk angrepet på Grønland. Rawashda beskriver sin botid i det innvandrertette området som nærmest problemfritt, med noen få unntak.

– Vi (journ.anm. muslimer) har et problem med å akseptere andre som ikke er som oss. Jeg har fått en del negative kommentarer, men ingen fysiske angrep. En gang ble jeg kalt hore da jeg kysset en mann på Grønland.

28-åringen, derimot, mener muslimer som diskriminerer homofile ikke er «ordentlige» muslimer.

– Jeg nekter å tro at oppriktige religiøse muslimer kaller homofile for «jævla homo» for eksempel. Jeg er ofte med de religiøse, og når de hører banneord så holder de for ørene sine. Men de muslimene som faktisk diskriminerer homofile er sekulære banditter. De ber ikke, de drikker og snorter det ene og andre. Det er de som er homofobe i det muslimske miljøet.

– Flere mener at dette er en svak hadith.

Abdul Rawashda

Lever i synd

Rawashda er en av dem som mener at homofili ikke kolliderer med islam og tolker koranen på sin måte. Han mener at dødsstraffen for homofili egentlig er ment for voldtekt.

– I koranen står det at Gud har straffet profetens Lots folk fordi menn voldtok andre menn. Etter hvert kom det en hadith (se faktaboks) om dødsstraff for homofili. Flere mener at dette er en svak hadith.

Enkelte homofile muslimer og homofile imamer mener at homofili ikke er en synd og at det er fullt mulig å leve som en homofil muslim. 28-åringen og flertallet av muslimer er ikke av denne oppfatningen. Han har forsonet seg med tanken om å leve i synd.

– Som alle andre abrahamske religioner, så mener islam at det å praktisere homofili er haram. Men i dag i 2016 så er jeg den jeg er. Og enkelte spørsmål trenger ikke å bli besvart. Jeg er ikke ute etter å finne ut hvorfor jeg er forbudt. Jeg har funnet roen i sjelen min og klarer fint å leve med både islam og homofili, sier 28-åringen.