Hopp til innhold
Sykkelvei Oslo
Foto: Fredrik Buer / NRK

Sykkel i Oslo og Akershus

  • Over 300 parkeringsplasser skal vekk

    I løpet av 2024 skal ytterligere 306 parkeringsplasser i Oslo fjernes til fordel for sykkelfelt og annen tilrettelegging for sykkel.

    Det viser tall fra Bymiljøetaten. Flest plasser blir borte for å få bygd nytt sykkelfelt i Helgesens gate på Grünerløkka (bildet).

    Oversikten går fram av et notat som etaten har laget på spørsmål fra Fremskrittspartiet i Oslo bystyre:

    • Dalsbergstien, St. Hanshaugen: 3

    • Eventyrveien, Nordre Aker: 38

    • Industrigata, Frogner: 30

    • Sinsenveien, Grünerløkka: 24

    • Stensberggata, St. Hanshaugen: 63

    • Helgesens gate, Københavngata og Sofienberggata, Grünerløkka: 123

    • Vetlandsveien, Østensjø: 25

    Bymiljøetaten skriver at flere prosjekter kan komme til, og at framdriften kan bli endret på tiltakene som er nevnt.

    Siden 2016 er om lag 5.000 parkeringsplasser i Oslo blitt borte til fordel for sykkeltiltak.

    Det inkluderer rundt 100 plasser for å gi plass til nye sykkelfelt i UIlevålsveien, som skal være ferdig i løpet av året.

    Rettelse 9.40 3. april: NRK skrev først at det var 21 plasser som skulle fjernes i Eventyrveien i Nordre Aker, men det riktige tallet er 38. Bymiljøetaten opplyser at de oppga feil tall i sitt brev til byrådet, der NRK hentet tallene.

    Illustrasjon av hvordan Helgesens gate vil bli seende ut etter oppgraderingen.Bilde: Multiconsult
    Foto: Multiconsult
  • Syklistforeningen etterlyser hastetiltak på Ensjø

    Syklistforeningen i Oslo etterlyser hastetiltak i Ensjøveien, etter at en syklist ble påkjørt og alvorlig skadet forrige fredag.

    Og det er ikke første gang: de siste ti årene har det vært ni ulykker strekningen, viser tall Avisa Oslo har hentet inn fra Statens Vegvesen.

    Derfor har Syklistforeningen bedt Bymiljøetaten sette inn hastetiltak.

    Bymiljøetaten svarer at de er kjent med problemene, og at har sendt saken videre til Plan- og byggningsetaten.

  • Bystyret stoppet sykkelvei

    En omstridt sykkelvei på Torshov er foreløpig stoppet.

    Bystyret vedtok onsdag kveld å stille planene om ny sykkelvei i Johans Svendsens gate og Ole Bulls gate i bero. Det skjedde mot stemmene til byrådspartiene Arbeiderpartiet, SV og MDG.

    Bakgrunnen er en innbyggerprotest mot at om lag 100 parkeringsplasser forsvinner.

    Nå må byrådet vurdere om andre trafikksikkerhetstiltak kan erstatte behovet for sykkelfelter.

    Ole Bulls gate og Johan Svendsens gate på Torshov i Oslo. Her er det foreslått sykkelvei, men et innbyggerforslag ønsker å sette en stopper for det.
    Foto: Olav Juven / NRK
  • Tenkepause om sykkevei

    I dag setter Oslo-politikerne etter alt å dømme foten ned for et av de mange omstridte sykkelveiprosjektene i byen.

    Bystyret behandler et innbyggerforslag fra beboere på Torshov som protesterer mot planene om sykkelvei i Ole Bulls gate og Johan Svendsens gate. Planene betyr at rundt 100 parkeringsplasser forsvinner.

    Det er trolig flertall for et kompromissforslag fra Venstre og Rødt om å stille planene i bero inntil videre. Grunnen er at lokalbefolkningen ikke er tatt med på råd, ifølge Venstres Marit Vea.

    – Det svekker legitimiteten til sykkelplanleggingen. For Venstre er tilrettelegging for sykling noe av det viktigste vi gjør, men vi må ha folk med oss når vi bygger om byen, sier hun.

    Nå må byrådet vurdere om andre trafikksikkerhetstiltak kan erstatte behovet for sykkelfelter.

    Vea utelukker likevel ikke at Venstre kan komme til å si ja til sykkelvei i neste runde.

    Ole Bulls gate og Johan Svendsens gate på Torshov i Oslo. Her er det foreslått sykkelvei, men et innbyggerforslag ønsker å sette en stopper for det.
    Foto: Olav Juven / NRK
  • Håper å åpne forsinkede sykkelhoteller før sommeren

    Nesten to år på overtid ligger det nå an til at sykkelhotellene på Ryen og Grorud i Oslo kan åpne før sommeren.

    Sykkelhotellene til over femten millioner kroner sto ferdige i august 2021, men åpningen har vært forsinket på grunn av problemer med å skaffe vektere som skal sørge for sikkerheten.

    Rune Gjøs i bymiljøetaten i Oslo kommune sier de nå håper å kunne åpne sykkelhotellene i mai eller juni.

    Han sier at vekterjobben har vært utlyst flere ganger, men at ingen firmaer har meldt sin interesse. Sikkerheten kommer derfor til å bli ivaretatt av kommunens egne folk, opplyser Gjøs til NRK.

    De to sykkelhotellene ligger ved T-banestasjonene på Grorud og Ryen. De har til sammen plass til rundt nitti sykler bak låste dører.

    Fra før er det ett kommunalt sykkelhotell i Oslo, det er ved Oslo S. Det har 160 plasser og Bane Nor står for driften.

    Sykkelhotellet på Ryen.
    Foto: Oslo kommune