Hopp til innhold

Politiet slår alarm: Foreldre svindlet for over 30.000 kroner av «egne barn»

En ny, sylfrekk svindelmetode sprer seg som ild i tørt gress, ifølge politiet. Stikkordet er vaskemaskin.

(Illustrasjonsbilde)

ADVARER: Svindlere ber om titusenvis av kroner fra foreldre ved å utgi seg som deres sønn eller datter.

Foto: Thomas Brun

– Nei, barnet ditt har ikke puttet mobiltelefonen i vaskemaskinen!

Politiet har den siste tiden mottatt tips om flere saker der foreldre mottar melding på appen WhatsApp.

Avsenderen utgir seg for å være sønnen eller datteren, som har mistet mobilen i vaskemaskinen.

– Jeg slutter nesten ikke å bli fascinert av hvor frekke og utspekulerte disse svindlerne kan være. Dette spiller på en ny type følelse. Det er veldig frekt, sier leder av nettpatruljen i Øst, Jostein Dammyr.

Mottakeren blir bedt om å betale en regning fordi barnet ikke har tilgang til nettbanken via sin nye telefon. Og regningen er ikke liten.

– Beløpene det svindles for ligger mellom 30- og 40.000 kroner.

svindelforsøk, vaskemaskin, skjermbilde

Slik går svindleren frem i dette tilfellet. Han eller hun utgir seg for å være barnet, og ber om at mottaker betaler en faktura i nettbanken.

Foto: Politiet

Seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring, Hans Marius Tessem, trekker på smilebåndet når han får høre om vaskemaskin-grepet fra svindlerne.

– De utgir seg for være sønn eller datter, men det kan hende barnet ikke vasker sine egne klær engang, sier Tessem.

Innlegget ble først publisert på Facebook-siden til nettpatruljen i Øst politidistrikt.

Jostein Dammyr

Leder av nettpatruljen i Øst, Jostein Dammyr, kaller svindelmetoden for frekk og utspekulert.

Foto: Alf Ivar Martinsen / NRK

– Ikke godta dårlige unnskyldninger

Det dukker stadig opp nye svindelmetoder. Enkelte ber om passord eller koder, andre om sensitive opplysninger.

Hans Marius Tessem

Seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring, Hans Marius Tessem, blir ikke lenger overrasket.

Foto: pressebilde

– Svindlerne spiller i større grad på tilliten til folk. Jeg blir ikke overrasket lenger, sier Tessem.

Han sier svindlerne ofte spiller på tre ting: Fristelse, skremsel eller tillit.

– Det vi ser brukes i større grad, og kanskje mer kreativt, er hvem som er avsender. I dette tilfelle sønn eller datter, sier Tessem

Han har sett flere ferske eksempler rundt om i Norge på folk som blir svindlet på den måten.

– Er folk lettlurte når de går på slike meldinger?

– Jeg tør ikke å trekke noen konklusjoner på det, men vi bør tenke oss om før vi tar de neste stegene etter en melding. Det viktige er at man søker hjelp når uhellet er ute, sier han.

– Vi nordmenn er glad i å stole på folk. Det er en viktig verdi vi har i Norge, men vi må likevel være kritiske når vi får sånne meldinger, sier lederen av nettpatruljen i Øst politidistrikt.

NRK forklarer

Vanlige svindelmetoder

Vanlige svindelmetoder

SMS og e-post

Du mottar melding eller e-post om at du for eksempel må endre passord eller at du har vunnet noe. Målet til svindleren er få deg til å klikke på en link der du frivillig gir fra deg brukernavn, passord eller kontoopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Sosiale medier

Svindlerne oppretter falske arrangementer og virtuelle turer for at folk skal betale eller oppgi kredittkortopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Telefonsvindel

Du blir ringt opp av svindlere som utgir seg for å være fra banken eller Microsoft. Denne metoden brukes gjerne mot eldre mennesker og kalles ofte «Olga-svindel». Dette rammer få personer, men kan få store økonomiske konsekvenser dersom du blir lurt.

Les mer: Slik prøver de å svindle deg

Ber om varsomhet

Politiet sier at slike hendelser har blitt vanligere, spesielt i området rundt hovedstaden.

– Hvor lett er det for dere å finne svindlerne?

– Vi må bruke pengespor for å finne ut av det, og det jobber etterforskerne i politiet godt med. Det er ofte mange mellommenn involvert, sier Dammyr.

Han ber foreldre om å tenke seg om, både én og to ganger.

– Finn ut av hvem som er i den andre enden. Ring personen eller møt vedkommende fysisk. Ikke la deg lure uten et møte ansikt til ansikt, sier leder for nettpatruljen, Jostein Dammyr.