Hopp til innhold

Tusenvis rammet av SMS-svindel: Slik prøver de å lure deg

Denne uka opplevde DNB en av de største svindelkampanjene på SMS så langt i år. Dette er de vanligste svindelmetodene.

SMS-svindel

Svindlere klarer å sende ut svindel på SMS som havner i samme tråd som meldinger fra banken.

Foto: Privat

– Mandag var en av de dagene i år som det har vært mest av svindelforsøk, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø.

Denne uka fikk en rekke kunder en tekstmelding som så ut som den var fra banken. DNB sto nemlig som avsender.

Svindlerne klarer altså å sende SMSer som legger seg i samme tråd som tidligere tekstmeldinger fra bedrifter. Dette kalles «spoofing».

Vidar Korsberg Dalsbø

Vider Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsansvarlig i DNB, sier at svindlerne stadig finner nye metoder til å svindle folk.

Foto: MELLINGSATER

– Det er vanskelig å si hvor mange tusen som mottar det, men vi vet at det er store antall.

Denne typen svindel er vanskelig å avsløre fordi tekstmeldingene kan oppleves som ekte, forklarer Dalsbø.

Men den vanligste svindelmetoden er såkalt «phishing»-svindel. Der sender svindlerne ut e-poster og tekstmeldinger hvor man forsøker å lure til seg sensitiv informasjon.

NRK forklarer

Vanlige svindelmetoder

Vanlige svindelmetoder

SMS og e-post

Du mottar melding eller e-post om at du for eksempel må endre passord eller at du har vunnet noe. Målet til svindleren er få deg til å klikke på en link der du frivillig gir fra deg brukernavn, passord eller kontoopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Sosiale medier

Svindlerne oppretter falske arrangementer og virtuelle turer for at folk skal betale eller oppgi kredittkortopplysninger.

Vanlige svindelmetoder

Telefonsvindel

Du blir ringt opp av svindlere som utgir seg for å være fra banken eller Microsoft. Denne metoden brukes gjerne mot eldre mennesker og kalles ofte «Olga-svindel». Dette rammer få personer, men kan få store økonomiske konsekvenser dersom du blir lurt.

Les mer: Slik prøver de å svindle deg

Nylig var en kvinne som ble svindlet for over 240.000 kroner i retten med sin sak. Men retten slo fast at kvinnen selv måtte betale for å ha blitt lurt, fordi hun ved å dele sensitiv informasjon hadde brutt med kundeavtalen for bruk av BankID.

Dette er den første dommen i Norge i en slik sak. Flere saker er på vei til retten.

Gjennomtenkte metoder

Seniorleder i Norsk senter for informasjonssikring, Vidar Sandland, mener økningen i SMS-svindel skyldes at svindlerne vet at folk har større tillit til SMS enn e-post.

– Folk har begynt å lære seg at kriminelle ofte bruker e-post til å lokke til seg sensitiv informasjon. De tror SMS er trygt, noe det ikke er, understreker han.

I utgangspunktet vil ingen seriøs aktør be kunden om å logge seg inn eller gi fra seg personopplysninger på e-post eller SMS, forklarer Sandland.

Vidar Korsberg Dalsbø

Seniorleder i Norsk senter for informasjonssikring, Vidar Sandland, ber folk være bevisst på de ulike svindlermetodene.

Foto: Ida Hjerkinn / Ida Hjerkinn

– Jeg vet det er vanskelig å huske på, men jeg oppfordrer folk til å stille seg kontrollspørsmål oftere. Du må også være bevisst på at svindel er sesongbetont, for eksempel i det skatteoppgjøret kommer.

Ifølge Sandland spiller svindlerne på frykt, fristelser og tillit under alle angrep.

– Enten så skremmer svindleren deg til å tro at du har gjort noe galt, sier du har vunnet, eller bygger på tillit og utgir seg for å være noen andre.

Anropene vil komme fra skjult nummer

For teleselskapene er det vanskelig å stanse svindlere som driver med «spoofing». Spesialrådgiver i Telenor, Thorbjørn Busch, sier svindlere har blitt mer målrettede.

De ringer eller sender ut SMSer og e-poster til færre av gangen. Slik kan svindlerne få mulighet til å sitte og følge med, dersom noen skulle trykke på linken og fylle inn sensitiv informasjon.

Thorbjørn Busch

Thorbjørn Busch, spesialrådgiver i Telenor, sier selskapet har utviklet et nytt system for å unngå at nummer skal bli misbrukt.

Foto: Telenor

– Svindlerne setter sammen ulike verktøy og spiller på pågående forhold i samfunnet, forklarer han.

Telenor har nå utviklet et nytt system hvor numre som de mistenker er brukt av svindlere, vil fremstå som skjulte anrop.

– Den som er utsatt for spoofing og får sitt nummer misbrukt, slipper også å bli oppringt av ofrene. Dette gjelder kun Telenors kunder, men er også til glede for andre operatørers kunder da det vil begrense spoofing generelt, sier Busch.