– Mandag var en av de dagene i år som det har vært mest av svindelforsøk, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø.
Denne uka fikk en rekke kunder en tekstmelding som så ut som den var fra banken. DNB sto nemlig som avsender.
Svindlerne klarer altså å sende SMSer som legger seg i samme tråd som tidligere tekstmeldinger fra bedrifter. Dette kalles «spoofing».
– Det er vanskelig å si hvor mange tusen som mottar det, men vi vet at det er store antall.
Denne typen svindel er vanskelig å avsløre fordi tekstmeldingene kan oppleves som ekte, forklarer Dalsbø.
Men den vanligste svindelmetoden er såkalt «phishing»-svindel. Der sender svindlerne ut e-poster og tekstmeldinger hvor man forsøker å lure til seg sensitiv informasjon.
Nylig var en kvinne som ble svindlet for over 240.000 kroner i retten med sin sak. Men retten slo fast at kvinnen selv måtte betale for å ha blitt lurt, fordi hun ved å dele sensitiv informasjon hadde brutt med kundeavtalen for bruk av BankID.
Dette er den første dommen i Norge i en slik sak. Flere saker er på vei til retten.
Gjennomtenkte metoder
Seniorleder i Norsk senter for informasjonssikring, Vidar Sandland, mener økningen i SMS-svindel skyldes at svindlerne vet at folk har større tillit til SMS enn e-post.
– Folk har begynt å lære seg at kriminelle ofte bruker e-post til å lokke til seg sensitiv informasjon. De tror SMS er trygt, noe det ikke er, understreker han.
I utgangspunktet vil ingen seriøs aktør be kunden om å logge seg inn eller gi fra seg personopplysninger på e-post eller SMS, forklarer Sandland.
– Jeg vet det er vanskelig å huske på, men jeg oppfordrer folk til å stille seg kontrollspørsmål oftere. Du må også være bevisst på at svindel er sesongbetont, for eksempel i det skatteoppgjøret kommer.
Ifølge Sandland spiller svindlerne på frykt, fristelser og tillit under alle angrep.
– Enten så skremmer svindleren deg til å tro at du har gjort noe galt, sier du har vunnet, eller bygger på tillit og utgir seg for å være noen andre.
Anropene vil komme fra skjult nummer
For teleselskapene er det vanskelig å stanse svindlere som driver med «spoofing». Spesialrådgiver i Telenor, Thorbjørn Busch, sier svindlere har blitt mer målrettede.
De ringer eller sender ut SMSer og e-poster til færre av gangen. Slik kan svindlerne få mulighet til å sitte og følge med, dersom noen skulle trykke på linken og fylle inn sensitiv informasjon.
– Svindlerne setter sammen ulike verktøy og spiller på pågående forhold i samfunnet, forklarer han.
Telenor har nå utviklet et nytt system hvor numre som de mistenker er brukt av svindlere, vil fremstå som skjulte anrop.
– Den som er utsatt for spoofing og får sitt nummer misbrukt, slipper også å bli oppringt av ofrene. Dette gjelder kun Telenors kunder, men er også til glede for andre operatørers kunder da det vil begrense spoofing generelt, sier Busch.