Hopp til innhold
E18 ved Slependen i Bærum
Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Oslopakke 3

Oppsummert

Oslopakke 3 er avtalen mellom staten, Oslo og Viken om hva bompengene skal brukes til og hvilke samferdselstiltak som skal prioriteres. 29. april 2020 ble partene enige om en ny avtale der bompengetakstene øker med om lag 40 prosent.

  • Viken vedtok Fornebubanen

    Det siste politiske hinderet for Fornebubanen er ryddet av veien.

    Viken fylkesting vedtok torsdag ettermiddag å gå videre med utbyggingen. Den åtte kilometer lange T-banestrekningen fra Majorstua til Fornebu er beregnet å koste 26,4 milliarder 2021-kroner. Banen skal stå ferdig i 2029.

    Flertallet sa samtidig ja til Oslopakke 3-avtalen som betyr en bompengeøkning på i snitt 40 prosent.

    Oslo bystyre gjorde tilsvarende vedtak i går.

    Fornebu stasjon illustrasjon
    Foto: Fornebubanen
  • Nye bompengeforhandlinger om to år

    Det blir nye bompengeforhandlinger i Oslo-området i 2024. Det har Oslo kommune, Viken fylkeskommune og staten allerede avtalt.

    I går vedtok Oslo bystyre å bygge Fornebubanen og øke bomtakstene med til sammen 40 prosent 1. september i år og 1. januar 2024. Ifølge miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) ville økningen kommet også uten milliardsprekken på Fornebubanen.

    Hun sier at bompengene også finansierer nytt signalanlegg på T-banen, opprusting av Majorstuen stasjon, bedre vedlikehold av trikk og T-bane, flere sykkelveier og et best mulig rutetilbud i Oslo og Viken.

    - Vi har løst utfordringene i noen år framover, og så må vi se på hvordan vi skal sikre finansieringen av helt avgjørende kollektivprosjekter i regionen vår videre, sier Stav.

    Hun sier at det i 2024 må diskuteres en enda hardere prioritering av prosjekter, en ytterligere bompengeøkning og at staten må bidra i større grad.

    Sirin Stav pressekonferanse om Fornebubanen
    Foto: Terje Pedersen / NTB
  • Biltrafikken i Oslo har økt kraftig siste år

    Tall fra Fjellinjen viser en økning i biltrafikken i Oslo på 4,7 prosent fra høsten 2019. Tidligere miljøminister Ola Elvestuen (V) sier til NTB at økningen viser at kollektivtilbudet må styrkes og at det er nødvendig å bygge Fornebubanen.

    – Det vil bedre hele kollektivtilbudet i Oslo og Viken, sier han.

    Tall fra Fjellinjen viser at andelen elbiler øker og utgjør 30 prosent av trafikken, en økning på 5,7 prosentpoeng det siste året. Dieselbilene utgjør 33,3 prosent (ned 3,9) og bensin-andelen faller er nå på 27,2 prosent (ned 2,2 det siste året).

    Store kjøretøyer, som busser, lastebiler og varebiler utgjør snaut 8 prosent av trafikken gjennom bomringene i Oslo-området.

  • Rekordstor biltrafikk i Oslo

    Aldri før har så mange biler passert bomstasjonene i Oslo som i mai i år, viser tall fra Fjellinjen.

    Da ble det registrert 35,4 millioner passeringer i Fjellinjens bomstasjoner. Det er 4,7 % mer enn før pandemien. Økningen er størst i helgen, men det er også økning på hverdagene.

    Mange har spurt seg hvordan den nye transporthverdagen ville bli etter pandemien. Så langt viser tallene fra bomstasjonene at flere enn før tar bilen, mens Ruter fortsatt har passasjersvikt i kollektivtrafikken.

    Ifølge Ruter har passasjertallene stabilisert seg på rundt 90 % av normalen de siste seks ukene.

    Bomstasjon Skøyen
    Foto: Bård Nafstad
  • Lan Marie Berg ber Stortinget redde Fornebubanen

    Stortinget må sikre at Fornebubanen blir bygd.

    Det skriver MDG-politiker og tidligere byråd Lan Marie Berg i et innlegg i Dagsavisen i dag.

    Fornebubanen har nasjonal betydning, skriver hun i innlegget, og viser til at t-banen i Oslo har flere reisende enn hele tognettet i Norge.

    Nå ber hun Stortinget redde banen, og sørge for at staten tar sin del av kostnadsøkninga.

    Lan Marie Berg MDG
    Foto: Eskil Wie Furunes / NRK