Hopp til innhold
Fornebubanen
Foto: BjørnN - Eget verk/openstreetmap.org, CC BY-SA 3.0/Wikimedia

Fornebubanen

Oppsummert

Prisen på den nye T-banestrekningen fra Fornebu til Majorstuen i Oslo har økt til 26,4 milliarder kroner. Strekningen er på vel 8 km og får sju stasjoner: Majorstuen, Skøyen, Vækerø, Lysaker, Arena, Flytårnet og Fornebu. Den skal stå ferdig i 2029.

  • Vurderer å droppe Vækerø stasjon

    Å vrake Vækerø stasjon er en mulighet for å ta inn igjen milliardsprekken på Fornebubanen, melder Avisa Oslo.

    Etter en prisøkning på nesten 5 milliarder kroner ble det vurdert å skrote hele banen, men nå kan det bli aktuelt å droppe stoppet på Vækerø for å spare penger.

    Det bekrefter fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp).

    Det er planlagt en stor utvikling i området, men om stasjonen droppes frykter grunneierne at dette ikke vil være mulig.

    Fremtidig Vækerø stasjon på Fornebubanen
    Illustrasjon: Fornebubanen
  • MDG-topp advarer byrådskolleger

    MDGs gruppeleder i Oslo bystyre, Eivind Trædal, advarer de andre byrådspartiene mot å skrote Fornebubanen.

    Gruppelederne til Arbeiderpartiet og SV sa til Avisa Oslo og Nettavisen i går at de ikke utelukket at partiene vil gå inn for å stoppe utbyggingen.

    – Det vil være en tragedie hvis vi kutter et kjempeviktig kollektivprosjekt i Oslo-regionen, og det bygges en motorvei til 60 milliarder langs mye av den samme traseen som øker trafikken inn til Oslo, sier Trædal.

    Han viser til E18-utbyggingen fra Lysaker og vestover og en mulig prislapp på full utbygging forbi Asker.

    Trædal sier at også MDG skal diskutere Fornebubanens skjebne.

    – Men jeg oppfatter nok at vi er blant de partiene som ser dette som en løsning vi må gå inn for, sier han.

    MDG-politikeren har ikke gitt opp å få mer penger fra staten.

    – De har gitt ganske store løfter om å finansiere 70 prosent av kollektivprosjekter i de store byene, og det har de inntil videre ikke levert på.

  • Flere partier åpner for å vrake Fornebubanen etter milliardsprekk

    Partitopper i Ap, SV og Sp vurderer å skrote Fornebubanen etter den siste kostnadsoverskridelsen på fem milliarder kroner, ifølge Avisa Oslo og Nettavisen.

    Samtidig er beslutningen om å legge Majorstuen stasjon på is som følge av Oslopakke 3, utslagsgivende. Det har fått sentrale politikere i partiene til å bekymre seg for at avtalen i for stor grad er i Viken og Bærums favør, og i liten grad gagner Oslo øst, skriver Avisa Oslo.

    – Mange er bekymret og trenger å bruke litt tid på hva utfallet blir av å ta det ene standpunktet eller det andre. Fornebubanen er et viktig prosjekt, men flere er svært bekymret for hvor stor plass prosjektet får, sier SV-gruppeleder Ola Wolff Elvevold til avisa.

    Oslo bystyre skal i juni bestemme om Fornebubanen skal fullføres eller stanses. Det kan også bli en mellomløsning med utsettelse eller nedskalering. Byggingen av gigantprosjektet har pågått i halvannet år og har allerede kostet tre milliarder kroner, skriver NTB.

    Fornebubanen
    Foto: Vegar Erstad / NRK
  • Skisse til mer bompenger på bordet

    Staten, Oslo og Viken greide heller ikke på forhandlingsmøtet mandag ettermiddag å bli enige om en ny Oslopakke 3-avtale.

    Partene gjør et nytt forsøk torsdag.

    NRK er kjent med at det til dagens møte forelå en skisse til hvor mye bompengetakstene skal øke 1. september i år og 1. januar 2024.

    NRK har tidligere fortalt at partene diskuterer en bompengeøkning på mellom 30 og 40 prosent samlet.

    For å kunne øke takstene er det en forutsetning at partene blir enige om en ny Oslopakke 3-avtale.

    Den største utfordringen er å finne ut hvordan kostnadssprekken på Fornebubanen skal dekkes inn og hvor det eventuelt er mulig å kutte i prosjektet.

    Kilder sier til NRK at det neppe er mulig å finne svar på dette innen torsdag, men at målet er å bli enige om formuleringer som gjør at man kan inngå en avtale.

    Forhandlerne sendte i dag et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med krav om minst 4 milliarder kroner mer fra staten.

  • Ber staten være med og betale banesprekk

    Staten må være med og dekke også kostnadssprekken på Fornebubanen. Det krever de seks politikerne fra Oslo og Viken som for tiden forhandler om Oslopakke 3 i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

    Det dreier seg om minst 4 milliarder kroner mer enn det staten så langt har sagt seg villig til å bidra med.

    I utgangspunktet dekker staten 66 prosent av den vedtatte kostnadsrammen på 16,2 milliarder 2018-kroner. Reelt sett er bidraget lavere, ifølge brevet.

    I Hurdalsplattformen har regjeringen varslet at statens andel skal økes til 70 prosent.

    I henhold til tidligere avtaler skal kostnadsøkninger håndteres lokalt.

    Oslo og Viken mener likevel at staten bør dekke 70 prosent av kostnadene etter den siste sprekken.

    De viser blant annet til at staten har skylda for deler av den kraftige prisøkningen i anleggsmarkedet.

    – Statens andel av de reelle byggekostnadene for Fornebubanen ligger an til å bli langt lavere enn de lovede 66 prosent.

    – Dette fremstår ikke som rimelig, særlig i lys av at staten er en viktig kilde til det høye aktivitetsnivået som i sin tur virker prisdrivende på markedet, heter det i brevet.

    Den nye prislappen er på 23,3 milliarder kroner uten usikkerhetsbuffer.

    Fornebu stasjon på Fornebubanen.
    Illustrasjon: Zaha Hadid Architects/A-lab

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no