Den 8. oktober 1998 åpnet flyplassen Oslo Lufthavn Gardermoen, på grensen mellom Nannestad og Ullensaker kommuner i Akershus.
Oslo lufthavn første flyplassjef Nic Nilsen er mest stolt over at de fikk flyplassen fort opp å stå, og at OSL ble Europas mest punktlige flyplass på kort tid.
Foto: Oslo Lufthavn– At det var en gledens dag er bare forbokstaven. Det var en stor glede å se et så stort anlegg komme i drift, og begynne på et langt flyplass liv. Det er klart det var nerver, vi flyttet til en mye større flyplass med helt annen teknologi enn vi var vant til, sier Oslo lufthavns første flyplassjef Nic Nilsen.
Nilsen skal i dag feire at det er 20 år siden de kjørte det siste utstyret fra Fornebu og til Gardermoen, og det gleder han seg til.
Se historien om kapteinen som ble snytt for den planlagte førsteplassen som første fly til å lette fra Gardermoen!
SE VIDEO: Slik var de siste forberedelsene på Gardermoen en måned før flyplassen ble åpnet, den 8. oktober 1998. Dagen før ble flyplassen på Fornebu stengt.
Kampen om flyplassen
Men det å få hovedflyplassen til Gardermoen var en lang og kronglete prosess som startet allerede på 1950-tallet. I 1988 bestemte Stortinget at Hurum skulle få den nye hovedflyplassen.
- Les hele historien om hvordan Gardermoen vant kampen om flyplassen her:
Den tidligere administrerende direktøren mener Gardermoen var et godt valg til tross for mye diskusjon.
– Vi kan si i etterkant at det har gått veldig bra. En av de viktige og kloke beslutningene som ble gjort, er at man bygget jernbanen opp til Gardermoen og fikk flytoget på plass. Det har bidratt til å gjøre OSL til en velfungerende og bra flyplass, sier Nilsen.
ENORM VEKST: Oslo lufthavn på Gardermoen har opplevd en sterk vekst på sine 20 år. I fjor hadde flyplassen over 27 millioner passasjerer.
Foto: Helge Carlsen / NRK– Hva er du mest stolt av å ha fått til på Gardermoen?
– Jeg er veldig stolt over at vi fikk flyplassen relativt fort opp å stå, og at den i løpet av kort tid ble Europas punktligste. Flyplassen har også en viktig rolle i norsk luftfart med de store flyselskapene som flyr til og fra hele dagen. Og så lenge OSL fungerer godt, har resten av landet en forutsetning for å fungere godt, sier Nilsen.
Kraftig passasjervekst
Flyplassen har opplevd en sterk vekst på sine 20 år. I 2015 hadde flyplassen totalt 15 906 000 passasjerer, i sterk kontrast til i det totale antallet passasjerer i fjor på 27 200 000.
- Les også:
En ny avgangshall stod ferdig i april 2017, bygget fordi Gardermoen var for liten. Den nyeste utbyggingen gjør Oslo lufthavn klar for mer enn 30 millioner reisende.
PIR NORD: Den nye og moderne Pir Nord som er både en inn- og utenlandsterminal er blitt dobbelt så stor. De nye 120.000 kvadratmeterne skal bidra til håndtere 32 millioner passasjerer i året.
Foto: Espen Solli / AVINORBlir enda større
Men større skal flyplassen bli. For i juni i år ble det bestemt at Oslo Lufthavn skal bygges ut igjen, denne gang for å ta unna for trafikkvekst utenfor Schengen-området og gi plass til en ny lounge etter passkontrollen. Prisen er satt til 3,3 milliarder kroner.
– Man forventer fremdeles vekst i flytrafikken, derfor må man se på videre planer for utvidelser som man er i gang med. En flyplass er egentlig en kontinuerlig byggeplass, sier Nilsen.
I tillegg er det planer om en tredje rullebane.
- Les mer om den her:
- Les også: