Diskusjonen om en ny hovedflyplass på Østlandet startet i 1950-årene. Etter hvert som flytrafikken økte, ble det klart at Fornebu ikke tilfredsstilte kravene til en moderne storflyplass.
Saken ble utredet i 1956, 1962, 1970 og 1971; forslagene til plassering omfatter blant annet Askim, Gardermoen, Hurum, Nesodden, Ås og Hobøl. Opprustning av Fornebu samt en delt løsning mellom Gardermoen og Fornebu var også fremme i debatten.
LYD:
Nok en utredning førte til at regjeringen i 1988 anbefalte Gardermoen som ny hovedflyplass, men Stortinget ville det annerledes.
1988: Stortinget velger Hurum
Stortinget bestemte 8. juni 1988 at ny hovedflyplass skulle bygges på Hurum. 14 av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter stemte mot sin egen regjering, som gikk inn for å legge flyplassen til Gardermoen. En tydelig skuffet statsminister Gro Harlem Brundtland ville ikke svare på inngående spørsmål etter seansen i stortingssalen.
LYD:
Opposisjonen var kritisk. "Samferdselsministeren kommer svært svekket ut av dette", sa Høyres Kåre Willoch, og KrF-leder Kjell Magne Bondevik mente at det virket som om regjeringen manglet en klar strategi i tilfelle Stortinget ville velge Hurum.
Kommunestyret i Hurum hadde i tillegg gjort et vedtak mot bygging av flyplass, og på spørsmålet om kommunen var klar til å huse en internasjonal storflyplass var svaret klart:
"Nei, det er vi vel egentlig ikke", sa ordfører Erik Hennum.
Det skulle de heller ikke trenge.
1990: Hurum forsvant i tåka
Etter planleggingsarbeid for 200 millioner kroner ble Hurum skrinlagt av samferdselsminister Lars Gunnar Lie i 1990, blant annet etter at værmålinger av tåkeforholdene hadde slått negativt ut. Representanter fra flyselskapene ville ha en snarlig avgjørelse og mente at det nå kun var Gardermoen som gjaldt.
LYD:
1991: Hobøl - et billigere alternativ?
En flyplass i Østfold kan bli ti milliarder billigere enn Gardermoen, sa sivilingeniør Eilif Holte fra Holte Prosjekt. Han mener utgifter til Forsvaret, vei og jernbane blir dyrere på Gardermoen.
1992: The decision is ... Gardermoen
Høyre ba om en ny utredning av Hobøl, men den 8. oktober 1992 besluttet Stortinget endelig å starte arbeidet med å bygge ut Gardermoen til ny hovedflyplass.
LYD:
LYD:
1993: Arbeidet kan begynne
Samferdselsminister Kjell Opseth var den trettende (!) statsråd til å behandle saken om Gardermoen, og han fikk æren av å starte anleggsarbeidet for alvor i august 1993.
LYD:
1998: OSL åpner
Den 7. oktober 1998 lettet det siste flyet fra Fornebu, og en gigantisk flytting ble foretatt i løpet av natten, da kjøretøyer og utstyr langsomt rullet mot Jessheim.
Fra og med 8. oktober 1998 het hovedflyplassen på Østlandet Oslo Lufthavn Gardermoen, forkortet OSL.
VIDEO:
VIDEO:
Fler klipp:
VIDEO:
VIDEO:
LYD:
Les mer: