Hopp til innhold

Boeing

Oppsummert

Problemer med datasystemet i Boeings nye 737 MAX-fly mistenkes for å ha ført til at to fly med tilsammen 346 mennesker ombord styrtet i Indonesia og Etiopia. Hundrevis av fly har stått på bakken veden over siden våren 2019.

  • Gjenopptar bruken av Boeing 737 MAX

    Ethiopian Airlines gjenopptar bruken av Boeing 737 MAX-fly, for første gang etter styrten som kostet 157 mennesker livet i mars 2019. Ulykken utenfor den etiopiske hovedstaden var den andre på kort tid med denne flytypen.

    De to ulykkene fikk flyselskap verden over til å sette flytypen på bakken. I ettertid ble det funnet feil ved flyenes programvare, noe som fikk dem til å vende brått nedover under bratt oppstigning.

    (NTB)

  • Boeing med enormt underskudd

    Flyselskapet Boeing melder om et enormt underskudd i fjerde kvartal i 2021, mye på grunn av problemene med 787-modellen.

    På grunn av problemer med kvaliteten har Boeing suspendert alle leveranser av 787, den såkalte Dreamlineren.

    Til sammen melder selskapet om 3,8 milliarder dollar, om lag 33,7 milliarder kroner, i engangskostnader knyttet til kompensasjon til flyselskaper som ikke får flyene sine i tide, samt økninger i produksjonskostnader.

    Til sammen går selskapet 4,1 milliarder dollar, 36,4 milliarder kroner, i minus.

  • Kina tar i bruk Boeing 737

    Kinesiske myndigheter gir igjen grønt lys til Boeing 737 Max-flyene, etter at flymodellen ble satt på bakken i mars 2019. Da hadde to av flyene krasjet grunnet tekniske feil og med det tatt livet av 346 mennesker.

    737 Max-flyene har nå vært gjennom en rekke sikkerhetsjusteringer. Beskjeden førte til at Boeing-aksjen steg betraktelig. Beslutningen betyr at mer enn 100 fly som har blitt produsert de to siste årene, nå kan leveres til kinesiske selskaper.

  • Tiltale mot Boeings testpilot

    En storjury i New York har tatt ut tiltale mot Boeings tidligere sjefstestpilot for å ha villedet reguleringsmyndighetene om Boeing 737 Max-flyet.

    Mark Forkner var bindeleddet mellom flyprodusenten og luftfartstilsynet FAA om hvordan flygere skulle læres opp til å fly sine fly.

    Ifølge rettspapirene hadde Forkner oppdaget informasjon om en vesentlig endring i MCAS-leddet som skulle hindre at flyet steilet, men han unnlot å dele opplysningene med FAA.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no