Hopp til innhold

Boeing

Oppsummert

Problemer med datasystemet i Boeings nye 737 MAX-fly mistenkes for å ha ført til at to fly med tilsammen 346 mennesker ombord styrtet i Indonesia og Etiopia. Hundrevis av fly har stått på bakken veden over siden våren 2019.

  • Fire bolter manglet i panelet som løsnet på amerikansk 737 MAX 9-fly

    Fire bolter manglet i panelet som løsnet på 737 MAX 9-flyet fra Alaska Airlines, ifølge USAs føderale transportmyndighet (NTSB).

    Det går fram av en midlertidig rapport om hendelsen 5. januar.

    Boltene skulle hindre at panelet beveget seg oppover. Veggpanelet er plassert over et hull i skroget der enkelte andre varianter av denne 737-modellen har en ekstra dør.

    – Etterforskningen fortsetter for å bringe på det rene hvilke produksjonsdokumenter som ble brukt for å autorisere åpningen og lukkingen av panelet under utbedringen av naglene, heter det i rapporten.

    Hendelsen har ført til nok en omdømmekrise for produsenten Boeing. Boeing 737-flyene har vært involvert i en rekke flyulykker, flere av dem med dødelig utfall, de siste årene.

    I en uttalelse sier Boeing at de har det fulle ansvaret for hendelsen, uavhengig av hva etterforskingen konkluderer med, melder Reuters.

    (NRK/NTB)

  • Boeing trekker søknad om unntak fra sikkerhetskrav

    Flyprodusenten Boeing sier den likevel ikke vil be om at en ny modell – 737 Max 7 – får unntak fra flere sikkerhetskrav.

    Unntaket ville innebære at flyet – i likhet med modellene Max 8 og Max 9 – kunne settes i drift før Boeing har utbedret flere problemer, inkludert med motorene. Ett av problemene er at et system som skal hindre spredning av is i motorene, kan føre til overoppheting, som igjen kan føre til motorhavari.

    Når søknaden til luftfartstilsynet FAA om unntak trekkes, slik selskapet opplyser mandag, betyr det at den endelige godkjennelsen blir utsatt på ubestemt tid. Boeing hadde opprinnelig anslått at de nye flyene kunne være driftsklare allerede i desember i fjor.

    Utsettelsen føyer seg inn i rekken av problemer for selskapet. De har også havnet i myndighetenes – og offentlighetens – søkelys etter at et panel i skroget løsnet fra et fly i luften tidligere denne måneden. Ingen kom alvorlig til skade i hendelsen, som skjedde med et fly fra Alaska Airlines.

    (NTB)

  • Alaska Airlines flyr med 737 Max 9-fly igjen

    Alaska Airlines har fredag gradvis tatt i bruk Max 9-flyene igjen, melder AFP. Det skjer tre uker etter at et slikt fly mistet en del mens det var i lufta, og måtte nødlande. Det amerikanske luftfartstilsynet annonserte onsdag at en inspeksjons- og kontrollplan for flyene var på plass, slik at flyene igjen kunne komme på vingene. 171 Max 9-fly ble satt på bakken etter hendelsen 5. januar.

  • United Airlines og Alaska Airlines oppgitt over Boeing

    United Airlines og Alaska Airlines er frustrert over Boeing etter at 737 Max 9-flyene måtte settes på bakken. United Airlines vurderer nå alternativer.

    Både United Airlines og Alaska Airlines er oppgitt over de stadige kvalitetsproblemene og forsinkede leveringene av nye fly hos Boeing.

    – Jeg er mer enn frustrert og skuffet, jeg er sint. Mitt krav er at Boeing gjør noe for å bedre kvaliteten, sier Alaska Airlines' toppsjef Ben Minicucci.

    United Airlines' toppsjef Scott Kirby sier at det trengs skikkelig innsats for å gjenopprette det tidligere gode ryktet Boeing hadde for kvalitet.

    Alle de to selskapenes over 140 Max 9-fly ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Alaska Airlines måtte nødlande med et gapende hull i siden på grunn av en løs bolt.

    United Airlines tror at flyene blir stående til slutten av januar, og sier dette betyr at selskapet må regnskapsføre tap for første kvartal i år.

    (NTB)

    United Airlines Boeing 787
    Foto: AP
Video fra innsiden av flyet viser passasjerer som sitter uten vindu ved siden av seg.

Plutselig så passasjerene nattehimmelen gjennom flyskroget

Indonesia: Har funne dei svarte boksane

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no