Problemer med datasystemet i Boeings nye 737 MAX-fly mistenkes for å ha ført til at to fly med tilsammen 346 mennesker ombord styrtet i Indonesia og Etiopia. Hundrevis av fly har stått på bakken veden over siden våren 2019.
Flyselskapet Boeing erkjenner skyld etter flystyrter
Flyprodusenten Boeing kommer til å erkjenne skyld i det amerikanske justisdepartementets gransking av to 737 Max-flystyrter. Det melder flere amerikanske medier mandag morgen.
Forliket, som må godkjennes av en føderal dommer, innebærer at Boeing må betale en bot på 243,6 millioner dollar, ifølge kilden i justisdepartementet i Washington.
Saken knyttes til de to 737 Max-flystyrtene i Indonesia og Etiopia i løpet av en fem måneder lang periode i 2018 og 2019 der til sammen 346 mennesker døde. Etterlatte har krevd at Boeing må straffeforfølges.
En talskvinne for Boeing bekrefter at selskapet har inngått en avtale med justisdepartementet, men vil ikke kommentere ytterligere, skriver New York Times.
Nyhetsbyråer: USA vil be Boeing om å inngå forlik etter ulykker
USAs utenriksdepartement vil fremme bedrageritiltale mot Boeing for to dødsulykker og be flyprodusenten inngå forlik eller møte i retten, melder Reuters og AP.
Det angivelige forliket innebærer økonomisk straff og at det etableres en uavhengig observatør for å holde oppsyn med selskapets sikkerhets- og tilsynsarbeid i tre år, opplyser kilder til Reuters.
Justisdepartementet gir angivelig Boeing frist ut uka på å svare på tilbudet. Om Boeing ikke erkjenner straffskyld, vil påtalemyndigheten ta saken til retten, heter det videre.
Boeing-sjef Dave Calhoun kan vente seg tøffe spørsmål i dagens utspørring i Senatet i Washington om selskapets sikkerhets- og produksjonsproblemer.
Seansen begynner klokka 20 norsk tid.
To Boeing-fly styrtet i nokså like ulykker i 2018 og 2019. Tidligere i år løsnet et dørpanel fra et 737 Max 9-fly i lufta. Flyet måtte nødlande med et gapende hull i flysiden. Undersøkelser har avdekket at bolter som skulle holde panelet på plass, manglet etter at flyet var blitt reparert.
Siden hendelsen tidligere i år har det vært store endringer i selskapets ledelse.
Kinesiske luftfartsmyndigheter har stanset leveranser av flere Boeing-fly til Kina.
Boeing sier i en uttalelse at de jobber med kinesiske luftfartsmyndigheter og venter på en godkjenning av batterier til cockpiten.
Batteriene som sørger for opptak av kommunikasjonen innad i cockpiten har nemlig ikke blitt godkjent i Kina.
Amerikanske luftfartsmyndigheter har godkjent batteriene. De gir opptak i 25 timer, noe som er lenger enn tidligere opptaksutstyr.
Selskapet hadde fram til slutten av april levert 22 737-8-fly til kinesiske kunder. I slutten av 2023 hadde de 85 bestillinger på disse flyene fra Kina.