Truls A. Antonsen/NRK

For samene er Rásttigáisá et hellig fjell.

Nå håper de at åndelige verdier kan redde området fra en vindpark.

Heidi Gaup

Slik at samiske barn kan fortsette arven fra forfedrene.

Rásttigáisá på avstand, sett fra fjellplatået Vuonjalrášša i Lebesby kommune i Finnmark.

Det hellige fjellet

Det hellige fjellet

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Denne saken ble endret 8. september. Saken inneholdt enkelte faktafeil og et feil sitat fra St1. Dette er nå korrigert. NRK beklager dette. I tillegg er det lagt inn flere detaljer fra konsekvensutredningen for Davvi Vindpark.

Loga sámegillii.

– Selvfølgelig kan åndskreftene reagere mot et inngrep i naturen her. Det kan være et jordskjelv for eksempel.

Sjamanen kaster vann i alle fire vindretninger.

– Jeg tar dette hellige vann og velsigner området mot storkapitalen. Dette er et hellig område som vi skal forvalte i harmoni med naturen, for minst sju generasjoner etter oss, sier Olav Sara Nikkinen.

– Den neste velsignelsen går sørover og skal verne landskapet mot vindmøller og gruvedrift.

Samiske sjaman Olav Nikkinen kaster vann ut av en trekopp i en seremoni for å beskytte naturen mot inngrep fra den planlagte vindparkaktøren Davvi vindpark.

Olav Sara Nikkinen kaster vann i alle fire vindretninger. Slik velsigner den samiske sjamanen samenes hellige land fra inntrengere.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Olav Sara Nikkinen kaster vann i alle fire vindretninger. Slik velsigner den samiske sjamanen samenes hellige land fra inntrengere.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

På toppen av landet, urørte vidder så langt øyet rekker, står vi midt i kjernen av ett av vår tids største eksistensielle dilemmaer.

Her må vi velge mellom fornybar energi.

Eller urørt natur og samisk kultur.

Hva velger du?

Åndelige, kulturelle og emosjonelle verdier

Du som har vandret i vakker natur har sikkert tenkt det før. Nå slår også verdens fremste forskere det fast: Naturen har større verdi enn det som kan måles i penger.

Konklusjonen fra FNs naturpanels (IPBES) er klinkende klar:

Åndelige, kulturelle og emosjonelle verdier må inkluderes når vi skal ta beslutninger om naturen.

En av de viktigste årsakene til tapet av natur, er måten vi verdsetter den på, slår forskerne fast.

Rapporten ble nylig godkjent av 139 land, blant dem Norge. Den advarer mot å la kortsiktig profitt og økonomisk vekst være eneste styrende verdier.

Rásttigáisá på avstand, sett fra fjellplatået Vuonjalrášša i Lebesby kommune i Finnmark.

Rásttigáisá på avstand, sett fra fjellplatået Vuonjalrášša i Lebesby kommune i Finnmark.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

– Natur verdsettes først og fremst via kjøp og salg av produkter i markeder. Men markedsprisene fanger bare opp en liten del av naturens verdier.

Arild Vatn ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er en av rapportens hovedforfattere. Han kommer med eksempler:

– Skogen gir tømmer som kan selges. Men i tillegg er den levested for mange arter. Den regulerer flom, luftkvalitet og lokalklima. Den lagrer karbon, er genbank, og gir rom for naturopplevelser.

Rapporten viser hvordan åndelige og kulturelle verdier kan inkluderes i beslutningsprosesser. Blant annet ved at urfolk og lokalbefolkning tas med på råd.

Forskerne mener vi må begynne å se ekstra nøye på konsekvensutredningene: Hvordan og hvorfor er utredningen gjort, og hvem har utført den? Dette påvirker hvem sine og hvilke verdier som vektlegges, og hvordan fordelene og byrdene ved beslutningen rammer.

Helikopter og to mennesker på fjellplatået Vuonjalrášša i Finnmark, der Davvi vindpark er planlagt bygget.

Så smått er mennesket på Vuonjalrášša med Rásttigáisá i bakgrunnen. Her vil Grenselandet AS bygge Davvi vindpark.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Så smått er mennesket på Vuonjalrášša med Rásttigáisá i bakgrunnen. Her vil Grenselandet AS bygge Davvi vindpark.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Det hellige fjellet

1 066 meter over havet ruver Rásttigáisá. Thoralf Henriksen kaller det samenes katedral.

67-åringen ble født i en samisk elvebåt i Tanaelva. Siden da har han viet store deler av livet til å kartlegge samiske kulturminner sammen med en arkeolog ved UiT.

– Hva er det vi kan dokumentere våre landrettigheter med? Vi har jo ingen papirer. Våre dokument ligger i naturen, og de er kulturminner.

Til sammen er det registrert over 1300 automatisk fredete (eldre enn 100 år) kulturminner i dette området. Det er snakk om boplasser, gammetufter, kjøttgjemmesteder, offerplasser og ildsteder.

I Tana finnes til og med rester av det som kan ha vært en stor samisk by for opptil 2000 år siden, 17 km fra der det planlegges vindpark.

Thoralf Henriksen står på Vuonjalrášša der det planlegges vindpark.

Thoralf Henriksen er leder av Samenes Naturressursforbund, Leavvajoga ja Rastigaissa Samesiida, Leavvajoga ja Rastigaisa Dutkansiida og styremedlem i organisasjonen Samisk Tro og Livssyn.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Thoralf Henriksen er leder av Samenes Naturressursforbund, Leavvajoga ja Rastigaissa Samesiida, Leavvajoga ja Rastigaisa Dutkansiida og styremedlem i organisasjonen Samisk Tro og Livssyn.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Midt ute på fjellplatået Vuonjalrášša, foran det hellige fjellet der borte i horisonten, forteller Henriksen om hvordan samene gjennom tusenvis av år har ofret til vær- og jaktguder ved foten av Rásttigáisá.

Så langt øyet rekker er det urørt natur. Norges nest største inngrepsfrie naturområde.

Her, om lag 5 kilometer fra foten av Rásttigáisá, vil selskapet Grenselandet AS bygge Davvi vindpark. Planområdet for parken er 63 kvadratkilometer. Søknaden er til behandling hos NVE.

– Tenk om noen kom og ville sette opp 200 meter høye vindturbiner rett utenfor Domkirken i Oslo og Nidarosdomen i Trondheim? Her vil de gjøre nettopp det, i samenes mest hellige område.

Thoralf Henriksen sitter ved roret i samisk elvebåt på Tanaelva i Levajok.

Thoralf Henriksen ved roret i en samisk elvebåt i Tanaelva.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK
Stor stein som står opp av Tanaelva, ser ut som et ansikt i profil.

Opp fra Tanaelva, ved Levajok, stikker en stor offerstein. På denne ofret samene fisk til fangstgudene. Steinen ser ut som profilen av et menneskeansikt.

Foto: Truls A. Antonsen / NRK
Thoralf Henriksen sitter i en lavvo ved et bål og forteller.

Thoralf Henriksen sitter og forteller ved bålet i en lavvo om hvordan han ble født i en samisk elvebåt i Tanaelva i 1955.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK
Sjaman Olav Nikkinen sitter på en stein ved en bålplass med vann og fjeller bak seg.

Sjamanen Olav Nikkinen tar seg en pust i bakken ved Sieidijavri (norsk: Offervann).

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Vindturbinene, adkomstveier, trafoer vil forstyrre freden i et område som er hellig for samene: Både støyen og den visuelle forurensningen. Fra alle de omkringliggende hellige samiske fjellene vil man kunne se vindturbinene, ifølge Henriksen.

Kart med avmerket planområde for Davvi vindpark, som viser avstand til tettsteder, friluftsområder og reinbeiter.

Planområdet for Davvi vindpark er merket av på kartet.

Grafikk: Grenselandet AS

En truet kultur

– Ungene, de får vel ikke oppleve det samme som jeg har gjort. Hvis vindparken kommer. Så det er mye følelser.

Geir Ánde Gaup snakker sakte. Han er en av de få som snakker bedre samisk enn han snakker norsk. Han er leder for Reinbeitedistrikt 13. De rundt hundre reineierne samarbeider hver høst om å hente inn reinen fra sommerbeite.

De sluses inn i gjerdet. Kalvene fanges. Så identifiserer de moren til kalvene. Kalven får samme merket i øret som mora, noen snitt i et mønster som forteller hvem som eier den.

Geir Ánde Gaup i reingjerdet der de samler reinen for å merke kalvene på høsten.

Geir Ánde Gaup er blant reineierne som ligger våken om nettene og lurer på hvordan det skal gå med reindrifta dersom Davvi vindpark blir til.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Geir Ánde Gaup er blant reineierne som ligger våken om nettene og lurer på hvordan det skal gå med reindrifta dersom Davvi vindpark blir til.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

– Jeg var kanskje ett år da jeg fikk mitt eget reinmerke. Det er veldig personlig, det er en arv som du får. Jeg fikk mitt etter min tippoldefar. Så blir alt avkommet etter min første reinkalv min arv.

Reineier Máret Láilá Anti forteller at alle reinmerkene har et navn, at det er en hel terminologi rundt dem.

– Du må snakke samisk for å forstå. Reindrifta bærer den samiske kulturen og språket.

Hvis språkmiljøet rundt reindrifta går i oppløsning, vil det få alvorlige konsekvenser for det trua nordsamiske språket, frykter Anti.

Portrett av Maret Laila Gaup

Máret Láilá Anti er også lingvist, og bekymrer seg for at det samiske språkmiljøet skal dø ut, dersom reinbeitenæringa går dukken.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK
Reingjerdet der reinen sluses inn om høsten, slik at kalvene kan merkes.

Hver høst henter reineierne i Reinbeitedistrikt 13 reinen ned fra beite. De sluses inn i dette gjerdet på Ifjordfjellet. Her får kalvene som er født i løpet av sommeren et merke i øret.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK
Hvitt reinsdyrbukk midt i veien, med store gevir.

Om sommeren har simlene og kalvene deres trukket høyt opp på fjellvidda. Kun en og annen reinokse blir igjen i lavlandet. De enorme gevirene er for å imponere simlene. Om høsten, når jobben er gjort, detter de av.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Verdier i klinsj

Søringer ser bare stein der Grenselandet vil bygge vindpark. Samene ser nødbeite og avkjølingsområde for reinsdyra, som strever når somrene blir stadig varmere. Der slipper de unna knott og mygg.

Om vinteren tygger reinen lav som vokser mellom steinene, når det ellers er vanskelig å finne tilgjengelig mat i nedsnødde områder lenger ned. Biter av lav som reinen river løs blir også vinterføde for fjellrypa.

– Vindparken vil fragmentere hele reinbeitedistriktet. Og reinen unnviker vindparker med flere kilometer, forteller Gaup.

Lav vokser mellom steinene på høyfjellet Vuonjalrášša.

Ser man nøye etter, vokser det lav og vekster i det øde steinlandskapet der Grenselandet AS ønsker å bygge vindpark. Reinen beiter på disse så det løsner biter som også fjellrypa lever av, ifølge reinsamene.

Foto: Iselin Fjeld / NRK

Ser man nøye etter, vokser det lav og vekster i det øde steinlandskapet der Grenselandet AS ønsker å bygge vindpark. Reinen beiter på disse så det løsner biter som også fjellrypa lever av, ifølge reinsamene.

Foto: Iselin Fjeld / NRK

Hun frykter såpass mange reineiere må gi seg at det til slutt ikke blir mange nok igjen til å samarbeide om drifta.

Hver gang søringene spør hvor mange reinsdyr hun har, havner to ulike verdensanskuelser i klinsj.

– Vi sier aldri hvor mye vi har. Det er litt som å jinxe deg selv. Hvis du skryter av hvor mange rein du har, er det dårlig karma for reindrifta di. Fordi reinen blir ansett som en del av naturen, du skal ikke ta det for gitt.

Klimakampen

Grenselandet AS mener anlegget vil skape verdier i størrelsesorden 356 millioner kroner totalt. De lokker med arbeidsplasser, flere titalls millioner i eiendomsskatt til Lebesby kommune, og industriell utvikling i regionen.

Kraften fra Davvi kan brukes til å produsere ammoniakk og hydrogen som kan erstatte fossile drivstoff i henholdsvis skip, lastebiler og fly.

Illustrasjon av Davvi vindpark

Slik kan Davvi vindpark komme til å se ut, viser en illustrasjon laget for Grenselandet AS.

Illustrasjon: Grenselandet AS

– Vi mener dette området er ett av de beste i Norge der vi får mest mulig fornybar kraft med færrest mulige negative konsekvenser. Så har vi full forståelse for at ikke alle er enig. Derfor oppfordrer vi alle til å spille inn sine meninger til NVE som skal gjennomføre høringsrunder til høsten, sier Wilhelm Kiil Rød i morselskapet St1 til NRK.

– Hvis vi skal komme i mål med de norske klimamålene, så må vi ha slike store vindparker som Davvi. Og hvis vi er enige om behovet for fornybar kraft, så må vi ta slike diskusjoner om hvor vi skal plassere dem, svarer Kiil Rød.

Flere samer er overbevist om at vindparken vil ødelegge både samisk kultur og reindrift. Hva sier du til det?

– Den uavhengige konsekvensutredningen for Davvi viser at det kun er adkomstveien som vil beslaglegge beitearealer. Det er gjennomført flere utredninger, dybdeintervjuer med reindriften, feltarbeid og befaringer med mål om å kartlegge så nøyaktig som mulig hvordan reindriften i området gjennomføres. Kulturminner er også grundig utredet, og det er ikke funnet noen i planområdet. Det er individer som mener at vindkraft og inngrep generelt i samiske kjerneområder er uforenelig med samisk kultur, og at sameksistens ikke er mulig. Det er vi uenige i.

Konsekvensutredningeene som er utført for Davvi konkluderer også med at området har svært lave naturverdier og lavt artsmangfold.

Men i reinbeitedistrikt 13 er de sterkt uenige. De mener konsekvensutredningen er full av feil og usannheter. Derfor bestilte de en egen utredning av konsekvensene for samisk kultur og reindrift, fra stiftelsen Protect Sápmi.

Utredningen konkluderer med at Davvi vil medfører tap av reindriftsområder for inntil 16.300 rein årlig.

Skal samene betale prisen?

Grenselandet AS har forpliktet seg til å gi en årlig stimuleringspakke på 10 millioner til lokalt næringsliv.

Lebesby kommune vil i også få 55 millioner kroner i inntekter fra eiendomsskatt hvert år. Det tilsvarer én firedel av kommunens budsjett.

– Med synkende folketall må vi tenke på hvordan vi kan skape en fremtid og hvordan vi kan fortsette å gi like gode tilbud til innbyggerne våre, mener Ap-ordfører Sigurd Rafaelsen.

Grenselandet har også tilbudt innbyggerne i Lebesby kommune en strømpris resten av Norge bare kan drømme om: 10 øre per kilowattime. I 30 år. Dersom de får bygge Davvi vindpark.

Reinsamene er tilbudt 122 millioner kroner i kompensasjon for tapte områder.

Tilbudene er blankt avvist av mange samer.

Dette er samenes kollektive landområder. Ingen enkelte reinsamer har noen fullmakt til å selge unna disse områdene, som etterkommerne våre skal leve av i generasjoner, sier Thoralf Henriksen.

På Sametinget reagerer flere mot å ofre samisk kultur for en klimakrise samene ikke er skyld i.

Silje Karine Muotka er sametingspresident og leder partiet Norske Samers Riksforbund.

Silje Karine Muotka er sametingspresident og leder partiet Norske Samers Riksforbund.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Silje Karine Muotka er sametingspresident og leder partiet Norske Samers Riksforbund.

Foto: Truls Alnes Antonsen / NRK

Sametingspresident Silje Karine Muotka peker på konflikten om Alta-vassdraget, vindparkene på Fosen, vindparken på Øyfjellet, Elkems planer om kvartsgruve på Saltfjellet og Nussirs kobbergruve ved Repparfjord.

– Urfolk har bærekraftige løsninger på hovedproblemet, som er det at vi forbruker mer enn planeten tåler. Når vi har levd i et område i over 10.000 år, nesten uten å sette spor etter oss, da er jo vi garantister for å sikre nettopp natur og biologisk mangfold, sier Muotka.

Over den enorme, hvite steinura forsvinner sjamanens joik med vinden. Ikke en vindmølle, ingenting annet enn natur, så langt øyet rekker og enda litt til.

Sjamanens sang handler om rypa. Den synger om menneskene som vil ta alt: «Men skjønnheten min får dere aldri.»