Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet sier at saltbruken skal ned, mens Kurt Oddekalv, leder i Miljøvernforbundet, vil ha regelrett forbud, skriver Nationen.
Leder i Miljøvernforbundet, Kurt Oddekalv, vil ha slutt på veisaltingen.
Foto: Hommedal, Marit / ScanpixAvisa skrev fredag at skadene på skog og vegetasjon etter salting aldri har vært større enn denne vinteren. Over 200.000 tonn salt ble brukt på norske veier i fjor.
– Veisalting har bare negative konsekvenser. Det finnes ingen bevis for at det bedrer trafikksikkerheten. Tvert om. På toppen kommer miljøødeleggelsene, sier leder i Stopp veisaltingen, Kåre Denholm.
- Les også:
- Les også:
I sin kamp har han støtte blant annet fra Miljøforbundets Oddekalv.
– Det tar liv, ødelegger vann, biler og bygninger. Jeg vil rett og slett ha et forbud, sier han og viser til at matjord, grunnvann og innsjøer blir ødelagt.
- Les også:
- Les også:
Finnes alternativer
Han sier at det fins gode alternativer, som oppvarmet sand, og at andre land, som Canada, har kuttet ned på saltbruken.
Bartnes sier at de er fullt klar over problemene med saltbruken, og at Samferdselsdepartementet forsker på hvordan man kan bruke mindre salt.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Les også: